Dra av förmånsvärdet på lönen

31 jul 2016 14:56 #1 av Thomas
Hej alla kollegor.

Jag har idag en servicebil som jag även använder privat, och får därav betala förmån.
Dock tycker jag att chefen drar av för mycket för bilen på lönen.

Jag får 28000 i lön, men när jag har bilen så drar chefen av förmånsvärdet som ligger på 3000kr. Men när jag läser hur andra gör så ska man lägga på förmånsvärdet på brutto lönen för att få fram vilken beskattning man ska betala och inte dra av som det är idag.

Som det är nu så får jag en lön på 3000kr mindre än vad jag borde ha. Har försökt diskuterat med chefen om detta men han tycker att det är rätt som det är, han resonerar att jag har min lön på 28000 inklusive bil. Det är tänkt att jag ska få en ny servicebil som har nästan det dubbla förmånsvärdet men tycker att det skulle kosta alldeles för mycket privat, överväger då istället en egen bil.

Vill gärna veta hur ni andra gör som har firmabilen privat? Hur ser eran deal ut med företaget?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 jul 2016 15:26 #2 av Johan
Din chef verkar lura dig....

När han drar av 3000 på din lön sparar han först dom 3000 han drar av på lönen, sen sparar han ju också på arbetsgivaravgiften som blir lägre på dig. Är ingen expert men så som du förklara att förmånsvärdet ska läggas på bruttolönen och därefter ska din skatt och arbetsgivaravgift beräknas, är rätt vad jag vet...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 jul 2016 16:11 #3 av Robin Strandberg
Din chef ska inte dra något från din lön. Förmånsvärdet ska precis som du säger läggas ovanpå bruttolönen för att sen beskattas. Har du någon post som heter förmånsbil på lönespecen? Hur mycket dras av i skatt, 31-35% av 25000kr, 28000? eller 31000kr?

Projekt & Servicetekniker
Niko Home Control

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 jul 2016 16:44 #4 av Robin Strandberg
Hur fungerar det med bränslet? Finns det med på lönespecen?

Projekt & Servicetekniker
Niko Home Control

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 jul 2016 18:11 #5 av Thomas
Men arbetsgivaravgiften måste dom väl betala ändå på förmånsvärdet när det läggs på?
På lönespecen står det som jag har en lön på 25000,bilförmånen ligger
som en post under som läggs på.
Så det blir som en löneväxling. Tycker det känns fel att göra det på en servicebil. Medan chefen tycker att det blir som en löneförhöjning om det läggs på den vanliga lönen och får betala som jag hade en lön på 31000.

Har fritt bränsle så jag betalar förmånen på den privata körningen.

Hur har ni det med era bilar?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 jul 2016 18:57 #6 av Johan
Ja man beräknar ju ARB avgift på vad lönen är, i ditt fall bör ju lönen vara 31000 varje månad. Men din chef beräknar ju ARB avgiften på 25000 istället, eller fatta jag fel? Det är iallafall fel att göra som din chef....

Ja din chef måste betala lite mer för att ge dig den förmånen så är det ju.... Vill han inte det kan ni ju inge ha förmånsbilar.

Jag kör eget och vi är bara två st men vi kör inte med förmånsvärde på bilarna.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 jul 2016 20:52 #7 av Robin Strandberg
Som jag förstår dig så har du just nu:

25000kr i bruttolön
Du beskattas för förmånsvärdet 3000kr. Detta läggs på din bruttolön så totalt som du beskattas för är 28000kr.

Jag förstår att din chef tycker att bilen kostar honom pengar men i detta fall är din lön inte 28kkr utan 25kkr.

Om inte din chef vill ändra på detta skulle jag föreslå att du avstår bilen privat och återfår 28kkr i lön. 3000kr/mån får du en rätt fin personbil för om man ska tro företagen som sysslar med privatleasing.

Projekt & Servicetekniker
Niko Home Control

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 jul 2016 21:33 #8 av Thomas

Robin Strandberg skrev: Som jag förstår dig så har du just nu:

25000kr i bruttolön
Du beskattas för förmånsvärdet 3000kr. Detta läggs på din bruttolön så totalt som du beskattas för är 28000kr.

Jag förstår att din chef tycker att bilen kostar honom pengar men i detta fall är din lön inte 28kkr utan 25kkr.

Om inte din chef vill ändra på detta skulle jag föreslå att du avstår bilen privat och återfår 28kkr i lön. 3000kr/mån får du en rätt fin personbil för om man ska tro företagen som sysslar med privatleasing.


Stämmer bra, avstår jag bilen så får jag 28.000 som är min egentliga lön. Men för enkelheten skull skulle jag helst vilja ha en förmånsbil då jag ibland åker längre resor och åker tidigt på morgonen. Blir extra moment att varje morgon och eftermiddag åka till firman och byta till min privata bil. Så helst vill jag att chefen ska förstå att det är fel sett att göra när detta är en servicebil. Blir enklare för oss alla. Men känner att det inte är värt den kostnaden om det ska fortsätta på samma sätt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 aug 2016 07:50 #9 av Electrum
Om du meddelar att du avstår tjänstebilen som förmånsbil och börjar köra till ert kontor varje morgon och kväll med privat bil för att hämta/lämna arbetsbilen så lär nog chefen förstå läget.
Fattar han inte då, så fattar han aldrig.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 aug 2016 12:25 #10 av Electrum
Jag tycker att förmånsbil öht är så svårt beskattat och oförmånligt att jag har svårt att se när jag själv skulle välja att ha en.
Man kan köra en rätt fin privat bil billigare än företagets "förmåns"-bil.


Jag ser två tillfällen för då förmånsbil kan vara intressant.

1. Att det ligger såpass mycket i företagets intresse att företaget tar hela, eller merparten av den skattemässiga ekonomiska smällen, dvs genom att höja lönen såpass mycket att man själv går ekonomiskt relativt oskadd.

2. Att förmånsbilen verkligen exakt är den privata bil man själv skulle vilja ha, och kan varenda dag användas precis som man själv vill. Detta är ju myyycket sällan sant för bilarna som vi elektriker har i tjänsten. :)

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 aug 2016 14:52 #11 av Thomas
Precis, bilen jag har nu är en skåpbil så den är inte särkilt användbar privat.

Men det vore intressant att veta hur ni andra gör som har bilen med hem? Har ni förmånsvärdet lagt på lönen?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 aug 2016 15:08 #12 av Johan
Tror det finns en annan tråd där detta har diskuterats, försök hitta den. Där diskuterar man om att ha bilen hem, är väldigt oklara regler kring detta Med att ha bilen hem efter jobb...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 aug 2016 16:13 #13 av Robin Strandberg
På tidigare företag förhandlade jag till mig att utgå hemifrån med bilen. När detta inte fungerade rent skattetekniskt då jag i princip pendlade till företaget varje morgon och kväll så fick företaget höja lönen motsvarande förmånskostnaden.

Projekt & Servicetekniker
Niko Home Control

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 aug 2016 19:39 #14 av Electrum

Johan skrev: Tror det finns en annan tråd där detta har diskuterats, försök hitta den. Där diskuterar man om att ha bilen hem, är väldigt oklara regler kring detta Med att ha bilen hem efter jobb...

Jag tror att du tänker på där det diskuteras att ta bilen till och från jobbet, men utan att skatta för bilen såsom förmånsbil.
Och det är nog, enligt SKV, väldigt snävt innan det inte längre gäller.

Denna tråd startas med utgångspunkten att bilen är en förmånsbil och därmed förmånsbeskattas. Och då har naturligtvis inte SKV några synpunkter längre då rejält med skattepengar trillar in till statskassan. :)

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 aug 2016 20:15 #15 av Ronnie Lidström

Robin Strandberg skrev: Din chef ska inte dra något från din lön. Förmånsvärdet ska precis som du säger läggas ovanpå bruttolönen för att sen beskattas. Har du någon post som heter förmånsbil på lönespecen? Hur mycket dras av i skatt, 31-35% av 25000kr, 28000? eller 31000kr?


Ska och ska..

Det där får man ju komma överens om med chefen. Förmånsvärdet kostar ju firman också. Firman betalar sociala avgifter alltså drygt 30%

Men i övrigt är det korrekt att bruttolönen ska öka med 3000 kr utan att man får dessa pengar i handen. Du ska betala skatt på 3000 kr och firman arbetsgivaravgifter på 3000 kr.

Detta gör att Skatteverket blir nöjd.

Sen i övrigt om det ska vara andra avdrag osv får man komma överens med sin chef om.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 aug 2016 20:38 #16 av Robin Strandberg
Självklart är bilar en väldigt hög kostnad för ett företag Ronnie men jag anser att om det ska vara en förmån som ska beskattas så ska bilen inte finansieras som en minuspost från lönen. Att man kommer överens om lägre lön för att man får tillgång till förmånsbil är en helt annan sak.

Projekt & Servicetekniker
Niko Home Control

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 aug 2016 09:53 #17 av Tomas
Bilen ska dras på bruttolönen, dvs som flera har skrivit redan. Jag hade gjort som en tidigar kommenterade, avstå bilen och ta privat bil till firman för att hämta firmabilen där. Då kanske chefen fattar att småpengarna, för hans del, som han faktiskt lurar dig på kanske inte är värt mödan.

Sen kan jag tycka att sköter en chef en sån här sak så illa ringer det en varningsklocka hos mig. Stämmer allt annat eller är han okunnig och tror sig göra rätt?
Jag är för less på såna här småfusk och skulle fronta chefen och få han att förstå att marknaden för oss elektriker är vidöppen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.071 sekunder