Servicebilen som förmån

12 maj 2011 16:25 - 06 dec 2012 17:05 #1 av Patrik Hedlund
Förmånsbil. Är det en bra eller dålig "affär"?

Nu har jag en VW Passat Sedan -00 som jag amorterar på lån ca 1450 kr i månaden och betalar 700 kr i helförsäkring i månaden(!).

Nu på eftermiddagen så tog jag upp ämnet att ha servicebil som förmånsbil. Är det bra att ha och skulle det "löna" sig? Alla elektriker som använder sina bilar privat, de har den som förmånsbil och betalar för den?

Jag ser både för- och nackdelar med att ha det.

Fördelar:
- Kunna sälja den privata bilen och betala av lånet och säga upp den dyra bilförsäkringen (om det skulle löna sig med förmånsbil)

- Kunna utgå från hemmet varje morgon

- Försäkring, vinterdäck, service, besiktning osv betalt. (Fast det kanske man får betala i alla fall genom lönesäkning osv?)

- Jämt verktyg hemma om man behöver göra något i lägenheten osv.

- Vad har vi mer i fördelar?

Nackdelar:
- Jämt åka runt med företagslogga och därmed jämt behöva tänka på att inte köra för fort osv.

- Skulle vara min enda bil som därför medför detta:

- Svårare att åka fler t.ex. på bilsemester osv. pga av färre sittplatser (Förvisso har man polare med bil som man kan använda i stället om man åker med dessa)

- Jämt åka runt med stöldbegärliga saker i bakluckan.

- Svårt om man skulle vilja hjälpa någon på kvällstid, vilket jag vanligtvis aldrig gör, men...


- Vad mer i nackdelsväg?

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 maj 2011 21:17 #2 av Gunnar Stenquist
Hej
Min spontana kommentar aldrig firmabil som förmånsbil
en firmabil full med grejor o verktyg oftast körd med arbetskläder
Hur kul är det på ledig tid
Mvh Tille

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 maj 2011 12:13 #3 av Ronnie Lidström
Patrik: du kan ju börja med att byta bilförsäkring! 700 / månad :tokig:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 maj 2011 14:55 #4 av Patrik Hedlund

Ronnie Lidström skrev: Patrik: du kan ju börja med att byta bilförsäkring! 700 / månad :tokig:

700 kr/månaden är billigt, om man jämför med andra.
När jag köpte bilen i juli förra året så låg den absolut billigaste bilförsäkringen på 18 500 kr/år.
Denna försäkring "förhandlade" pappa till sig på Dina försäkringar åt mig. Två skadefria år. Ca. 9000 kr/år.

Det är inte billigt att vara man och under 24 år...

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 maj 2011 20:12 #5 av Rikard Ågren
Jag har hem bilen men betalar ingen förmån för den. Kör enbart till och från jobb, aldrig till lagret (bilen är mitt lager). Borde jag betala förmån ändå?

Ang. dyra försäkringar så köpte jag en Opel Vectra 2.0T -04, den ville Opel ha 22.000/år helförsäkrat för när vagnskadan gått ut. Jag var 24 då tror jag, det blev till att sälja bilen

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 maj 2011 15:04 - 15 maj 2011 15:09 #6 av Patrik Hedlund

Rikard Ågren skrev: Jag har hem bilen men betalar ingen förmån för den. Kör enbart till och från jobb, aldrig till lagret (bilen är mitt lager). Borde jag betala förmån ändå?

Ang. dyra försäkringar så köpte jag en Opel Vectra 2.0T -04, den ville Opel ha 22.000/år helförsäkrat för när vagnskadan gått ut. Jag var 24 då tror jag, det blev till att sälja bilen


"Den privata körningen får uppgå till högst 100 mil om året vid högst 10 tillfällen."

Men du kör inget privat?

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 maj 2011 15:08 #7 av Patrik Hedlund
Har funderat mer nu över helgen och även talat med ett flertal människor. Det lutar mot att jag ska ta upp ämnet igen med chefen.

För jag har inte så stort behov av bil så att jag inte skulle kunna klara mig med firmabil privat och sedan så är ändå min bil 11 år gammal. Bromsarna bak börjar sjunga på sista versen inom en viss framtid och fler saker kommer garanterat dyka upp med tiden. Sånt kan man ju släppa om man gör sig av med bilen innan.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 maj 2011 15:26 #8 av Ronnie Lidström
Har du kollat upp vad förmånsvärdet är? Torde väl vara 500-1000kr/månad. Men hur gör man sen då man väl kör privat? Betalar du en fast kostnad / km till firman som är inkl. soppa osv?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 maj 2011 19:01 #9 av Patrik Hedlund

Ronnie Lidström skrev: Har du kollat upp vad förmånsvärdet är? Torde väl vara 500-1000kr/månad. Men hur gör man sen då man väl kör privat? Betalar du en fast kostnad / km till firman som är inkl. soppa osv?

Jag ska göra det på måndag vad det egentligen skulle kosta och hur man skulle göra med bränsle och så.
Men en av cheferna trodde att jag nog skulle tjäna på det efter att hört vad jag betalar i månaden. Drygt 2100 kr + ca. 1000 kr i bränsle.

Det finns väl två alternativ som jag känner till, antingen betala soppa själv och skriva milersättning för det man kör i tjänsten eller tanka på firman och skriva körjournal. Känns lite som att välja mellan pest eller kolera.
Jag hade föredragit två dieseltankar och en knapp som ändrar mellan privat-tank och jobb-tank. :rulla: :silly:

Hur gör ni med bilar åt killarna Ronnie? Får de köra privat eller stannar bilen på firman efter kl. 16?

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 maj 2011 20:07 #10 av Ronnie Lidström
Dom kör bilarna hem och utgår hemifrån! Dom för Körjournal fast får ej köra privat.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 maj 2011 20:14 #11 av Patrik Hedlund

Ronnie Lidström skrev: Dom kör bilarna hem och utgår hemifrån! Dom för Körjournal fast får ej köra privat.

Ah, okej. På det sättet. Är den lösningen den vanligaste bland servicemontörer, må tro?

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 maj 2011 21:05 #12 av Robin Strandberg
Likadant här iaf, utgår hemifrån. Ser ingen mening att åka till firman och hämta bilen varenda morgon när det oftast är närmare till kunden från hemmet.

Projekt & Servicetekniker
Niko Home Control

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 maj 2011 15:15 #13 av Rikard Ågren
Jag kör iaf aldrig 100 mil privat.. bra då kan jag ha rent samvete. Men körjournal kanske man skulle börja med

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 maj 2011 20:30 #14 av Johan Sponton
Hej! Vi använder GPS-baserade körjournaler ifrån www.abax.no .
En del kan tycka att det är övervakning, andra känner en lättnad över att slippa lägga tid på journal.

Linjemästare

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 nov 2011 23:42 #15 av Patrik Bergsten
ett utdrag från skatteverket!

Bilar (bilförmån m.m.)

En skattepliktig förmån uppkommer om du för privat bruk utnyttjar bil som du får disponera på grund av anställning eller uppdrag. Om arbetsgivaren dessutom tillhandahåller drivmedlet för den privata körningen ska även det beskattas.
Värderingen av bilförmån bygger på schabloner. Hur beräkningen görs framgår av Skatteverkets meddelande om värdering av bilförmån. Förmånsvärdet ska motsvara den inbesparing en genomsnittlig förmånstagare gör genom bilförmånen jämfört med att äga bilen själv.
Du räknar enkelt ut förmånsvärdet med vårt program för bilförmånsberäkning.

När en anställd eller uppdragstagare för privat bruk, i ringa omfattning, använder bil som han får disponera på grund av anställning eller uppdrag så uppkommer ingen skattepliktig bilförmån. Med ringa omfattning avses att bilen används vid högst 10 tillfällen per år med en sammanlagd körsträcka på högst 100 mil.
För skattefrihet krävs att båda dessa förutsättningar är uppfyllda.
I annat fall uppkommer det en skattepliktig bilförmån.

Observera att resor till och från arbetet normalt räknas som privata resor.
Om du som ägare eller anställd i ett företag har dispositionsrätt till en bil måste du, för att undvika bilförmån, kunna visa att bilen endast använts privat i ringa omfattning. Detta görs vanligen med en detaljerad och noggrant förd körjournal men samtliga omständigheter vägs in i bedömningen, som t.ex. det privata bilinnehavet.

Drivmedel vid bilförmån

Beräkning av drivmedelsförmån
Om arbetsgivaren bekostar drivmedlet för privatkörningen uppkommer en skattepliktig förmån utöver själva bilförmånsvärdet. Underlaget för beräkning av arbetsgivaravgifter är marknadsvärdet, d.v.s. normalt arbetsgivarens faktiska kostnad för drivmedlet inklusive moms.
Vid beräkning av skatteavdrag och vid redovisning på kontrolluppgift ska marknadsvärdet dock räknas upp med faktorn 1,2. Om marknadsvärdet för en liter bensin är 12 kronor beskattas den anställde för ett förmånsvärde på (12 kronor x 1,2 =) 14,40 kronor.
Redovisning av drivmedelsförmån
Utgångspunkten är att den anställde ska beskattas för allt drivmedel som förbrukats för förmånsbilens totala körsträcka under beskattningsåret och att arbetsgivaren ska betala arbetsgivaravgifter på samma underlag. Om den anställde använt bilen för tjänsteresor och på ett godtagbart sätt kan dokumentera dessa ska endast förbrukningen för resterande körning (privatkörningen) beskattas. En noggrant förd körjournal är det bästa sättet att visa omfattningen av tjänsteresorna.
Vad bör en körjournal innehålla?
Normalt ska en förmån beskattas den månad den erhållits. För drivmedelsförmån gäller av praktiska skäl ett undantag från denna princip. Drivmedelsförmån anses ha uppkommit månaden efter den månad då bilen tankades. Bakgrunden är att arbetsgivaren normalt får fakturan från bensinbolaget månaden efter tankningen.
Exempel:
Under mars 2010 har en anställd kört totalt 300 mil med förmånsbilen. Körjournalen visar att av dessa är 200 mil tjänstekörning. Enligt bensinfaktura som kommer till arbetsgivaren i april har bilen tankats för 3 600 kronor under mars.
Vid löneutbetalningen i april ska underlaget för skatteavdraget för förmånen beräknas till (3 600 kronor x 100/300 = 1 200 kronor) x 1,2 = 1 440 kronor.
I skattedeklarationen för april, som lämnas 12 maj, redovisas förmånen med 1 200 kronor som underlag för arbetsgivaravgifterna.
På kontrolluppgiften som lämnas i januari 2011 ska förmånen redovisas med 1 440 kronor.
I Skatteverkets meddelande kan du läsa mer om drivmedelsförmån.


Värdering av bilförmån, ansökningsblankett m.m.
Skatteverkets meddelande om värdering av bilförmån

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 nov 2011 23:46 #16 av Patrik Bergsten
det är väl detta som ställer till det för alla

När en anställd eller uppdragstagare för privat bruk, i ringa omfattning, använder bil som han får disponera på grund av anställning eller uppdrag så uppkommer ingen skattepliktig bilförmån. Med ringa omfattning avses att bilen används vid högst 10 tillfällen per år med en sammanlagd körsträcka på högst 100 mil.
För skattefrihet krävs att båda dessa förutsättningar är uppfyllda.
I annat fall uppkommer det en skattepliktig bilförmån.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 nov 2011 23:50 #17 av Patrik Bergsten
:S Vad händer om dom räknar bakåt från det man blev anställd och räknar ut skatten man är skylldig fram till nu då är man ju bankrutt! och varenda liten skit firma oxå förden delen!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 nov 2011 07:28 #18 av Mats Persson
5år tillbaka i tiden kan de gå... Jag vet en som var med om det, inte så roligt...
Men firmorna blir väl inte drabbade i någon störreutsträckning? Det är ju du som anställd som lurat staten på skatt genom att inte uppge att du har förmånsbil.

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 nov 2011 07:32 #19 av Ronnie Lidström
Företaget åker på att betala sociala avgifter på förmånsvärdet.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 nov 2011 08:37 #20 av Mats Persson
Just det, mycket med skatter :)

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.086 sekunder

Senaste foruminlägg