Tumstock; meterstock eller contactmeter?

Omröstning: Meterstock eller contactmeter?

Meterstock
11 73.3%
Contactmeter
3 20%
Använder inte/knappt tumstock
1 6.7%
Totalt antal röstare: 15 ( Ronnie Lidström, Joel Eljo, Jürgen, Karsten Valentin, Kent Pedersen ) Se mer
Endast registrerade användare kan delta i denna omröstning
04 jul 2012 19:41 #1 av Patrik Hedlund
Hur ligger det till med detta bland oss i elbranschen. Är det meterstock eller contactmeter som dominerar?

Jag personligen kör med vanlig meterstock mycket på grund av vana. Jag tycker att det känns skitkonstigt att veckla ut tumstocken "fel" och mäta med "innersidan" plus att det går snabbare att veckla ut och veckla in en vanlig tumstock. Tummen sitter ju precis vid änden. En annan fördel med vanlig tumstock är att man kan läsa av mått även på den outvecklade sidan av tumstocken. En contactmeter måste man veckla mer.
Jag kan se fördelen med en contactmeter, men jag känner inget behov av att byta och lära om mig.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 jul 2012 20:02 #2 av Janne Larsson
Nu kör jag mest med 6 sidig "linjal" som har olika skalor om jag nu ska mäta något fysiskt :) men cm-stock föredrog/föredrar jag då främst för att man är mest van med det antar jag...lite jobbiga i trånga utrymmen då det inte går att veckla ut en "hel" tiondel och man måste mäta från två håll....upplagt för missar...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 jul 2012 21:39 #3 av Mattias
Jag kör bara med en riktig tumstock med tum. Vad svarar jag då? :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 jul 2012 21:56 #4 av Patrik Hedlund

Mattias skrev: Jag kör bara med en riktig tumstock med tum. Vad svarar jag då? :)

Då svarar du meterstock och går genast och köper en direkt i morgon. ;) Hur sjutton kan du använda tum? Allt räknas ju efter cm och mm.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 jul 2012 23:48 #5 av Christer Djerf
Talmetern dominerar!
Snacka om att det är lätt att mäta invändiga mått och att den är smidig att ha i fickan.
Dessutom behöver man inte komma ihåg ett enstaka mått, mät av och ta samma mått på det du ska kapa, inga läsfel.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 jul 2012 07:56 #6 av David R
Talmeter alla dagar..

Behörig ingenjör inbrottslarm
Elkonsult
Teknikgalen

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 jul 2012 19:46 #7 av Mattias
Jag vet inte varför jag har tum på tumstocken. Men det måste bara vara där. Jaja ni vet hur det är när man får sina idéer :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 jul 2012 20:18 #8 av Lars Blomkvist

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.064 sekunder

Senaste foruminlägg