lön för elkonsult

22 apr 2012 20:45 #1 av svensson
Hallå,tänker sadla om till elkonsult efter 10år som elektriker, räknar med att gå ner lite i lön den första tiden.
vad ska man begära? nån som har koll? (bor i stockholmsområdet)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 apr 2012 15:18 #2 av Ronny
Svar från Ronny i ämnet lön för elkonsult
Hej
Jättesvårt att svara på, jag själv sadlade om från elektriker till "konsult" för ca.15 år sedan (via ingenjörsutbildning) och gick då in på en något högre lön än vad jag hade tidigare som elektriker, men sen har löneutvecklingen varit helt ok.

Men kontakta några stycken och fråga dig fram.

Man får finna sig att åter bli "lärling" under en period.
Ett tips: Välj hellre en större firma att påbörja din "konsultkarriär", det finns oftast större utvecklingsmöjligheter och utbildningar + roligare uppdrag att få på en större firma (har erfarenhet från 4-5 olika konsultföretag av olika storlek)
Mindre "källarkonsulter" med 1-10 anställda ger oftast sämre utveckling.

Lycka till

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 apr 2012 17:05 #3 av svensson
Svar från svensson i ämnet lön för elkonsult
tack för svaret.
tänkte lite tvärtom med val av firma att börja på, att man får större ansvar på en liten firma och
snabbare får egna jobb att ta hand om. men det är klart att det antagligen finns mer pengar
för utbildning på större firmor. Det är nåt som verkar bra på konsultsidan, de verkar satsa på
utbildning, klart eftersatt på installationssidan.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 apr 2012 19:37 #4 av Janne Larsson
Svar från Janne Larsson i ämnet lön för elkonsult
Jag började projja för två månader sen på en mindre firma och jag kan säga att det jag gör nu är något som en bekant på en annan stor firma kom till efter drygt ett års arbete. Lätt att bli cad-slav på en större firma tror jag. Om firman har lite olika typer av kunder så kan man få pyssla med allt från rena ljusberäkningar till att projja från början till slut på ett eget projekt eller tillsammans med någon gammal räv kanska så snart.
Sen finns det väl andra fördelar på en större firma som omsätter mycket mer och har större rörelsekapital så klart.
Lönen är jag inte hundra på men ingångslön runt 28-30 kanske.

Det går att söka på nätet för att se löneläget och sen beror det ju på vad du blir anställd som, konsult, konstruktör eller cad-ritare.

Hur som, det mer eller mindre skriks efter elkunniga personer som kan cadda så att få en hygglig ingångslön bör ju inte vara så svårt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.039 sekunder