Elektriker-lönerna för 2011?

11 apr 2011 17:55 #41 av Patrik Hedlund

Mats Persson skrev: Jo men du förstår det hänger ju ihop...
Det finns ju en rad saker som inte står i kollektivavtalet utan som man har fått arbeta fram fackligtpolitiskt.
Tex:
Semesterlagen
Lagen om anställningsskydd
Fackligförtroendemannalagen
MedBestämandeLagen

Och en massa annat som jag inte kommer på nu..
Läser man lite idiologi så förstår man hur det hängerihop. Det är helt omöjligt att vara fackligt aktiv och rösta blått. Det är ju som att skjuta sig själv i foten. Vi kan ta exemtel på det senare, för nu ska jag gå och sova.

På samma sätt är svenskt näringsliv på den blåa sidan.



Varför ska facket springa politiska ärenden? Det är väl upp till politikerna att lösa, kan jag tycka.

Och Svenskt näringsliv är partipolitiskt obundna och ger, så vitt jag vet, inga 100 miljoner av medlemmarnas pengar till Moderaterna i valtider.

//Patrik (dessutom så är jag motståndare till Turordningsreglerna, åtminståne på småföretag)

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 apr 2011 18:54 #42 av Bo Siltberg

Patrik Hedlund skrev: Om vi jämför "Elinstallatören" och "Elektrikern" så står det 1 % om politik och 99 % om el och läget inom byggbranschen osv. Brukar vara besök hos något företag också. I "Elektrikern" så är det 90 % om politik och smutskastning av Alliansen och 10 % om el. Lika så är det men Kommunals tidning. Det är ett faktum att fackets tidning fokuserar nästan enbart på politik i sin tidning. Därför gillar jag "Elinstallatören" som faktiskt är intressant. Den tar upp ämnet el.

Nu var det ett tag sen jag bläddrade i SEF:s tidning, men jag tvivlar på att innehållet har förändrats. De gnäller säkert på som vanligt.

//Patrik


Samtidigt har Elektrikern Modern Teknik knuten till sig som har en hel del intressanta artiklar om el, t.ex Exxact i senaste numret.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 apr 2011 18:58 #43 av Mats Persson
Vadå springa politiska ärenden? Klart dom gör det, de vill ju sina medlemmar väl.
Läs på om historien och ideologin så lär du se att LO och sossarna strävar mot samma mål.

Det verkar som du ser både politiker och facket som dem...
Men både politik och fack anser jag att man har en skyldihet som medborgare att sätta sig in i...
Du har ju redan idag 2 undantag från turordningsreglerna, det lär väl räcka även för de små firmorna?

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 apr 2011 17:05 #44 av James Albert
Jag tycker Sef gav sig för tidigt i avtalsförhandlingen. Så här dåligt avtal rent lönemässigt har jag aldrig varit med om som elektriker:angry:.
Fattar inte hur Sef kunde ge sig utan att skicka in medlare. Det har man ju alltid gjort tidigare.
Något är ju fel när både Sef och Eio är mycket nöjda över avtalet. Stod ju till och med på eio's hemsida att de var mycket nöjda över att hålla nere lönerna.

Grejen är den att det vi har förlorar nu kommer vi aldrig ikapp. Sen ska man ge fan i att få in mer grejer i avtalet som mer arbetstidsförkortning. För det kostar mer än vad det smakar.

Ska man skratta eller gråta när en nyanställd truckförare i industrin tjänar 25000.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 apr 2011 17:35 #45 av Ronnie Lidström
Senaste EIO-mötet jag var på så snackades det om att "vi måste höja elektrikerns status". Och samtidigt vill man pressa lönerna neråt.. det blir ju lite fel! Men dom måste väl vara motpart till SEF.

Jag tycker det är märkligt att snickare å rörmokare tjänar mer än elektriker!

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 apr 2011 18:22 #46 av Ronnie Lidström
Nån fler som törs säga med hur många procent ni fick upp lönen i år? Får de flesta upp "bara" 2,5% (eller vad det nu var) eller får ni mer?

Har ni differentierade löner på er firma? Eller har alla lika lön? Har ni någon form av bonussystem?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 apr 2011 19:22 #47 av Robin Strandberg
10% efter varit anställd 5månader. Gick in relativt lågt men ändå hyfsad ökning tycker jag.

Blir fullbetald i juni så då väntas det också ökning :)

Projekt & Servicetekniker
Niko Home Control

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 apr 2011 20:42 #48 av Ronnie Lidström
Ok.. Men 10% var väl knappast någon generell "avtalshöjning" för 2011 :rulla: ? Vad fick dina kollegor?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 apr 2011 21:27 #49 av Robin Strandberg
Är enda anställd på en relativt nystartat firma så cheferna plockar inte ut några högre summor, än ;)

Projekt & Servicetekniker
Niko Home Control

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 apr 2011 17:31 #50 av Patrik Hedlund

Robin Strandberg skrev: cheferna plockar inte ut några högre summor, än ;)

Va?? Jag som trodde att man fick 52 miljoner i årslön så fort man blev företagare... Enligt Lars Ohly så ska det ju vara oerhört lukrativt att vara företagare, oavsett storlek. :rulla:

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.058 sekunder

Senaste foruminlägg