SEF förstör för lärlingar!

02 feb 2012 22:28 - 02 feb 2012 22:30 #21 av Janne Larsson
Tobias.

Måste säga att det där är en otroligt dum retorik. Vad tjänar en diskution på att överdriva på det där sättet bara för att man råkar vara pro-fack.
Nu handlade väl tråden om dels varför SEF tydligen motarbetar tillfälle att få jobba samt varför A-kassa ska vara bundet till ett fack samt varför det ska vara politiskt bundet (vilket nu har en egen tråd).

Jag tror inte det finns många löntagare som inte vill ha nån typ av organisation i ryggen men det finns då många av dessa som tycker att saker kan skötas på annat vis för att medlemmarna ska känna mindre tvång i vissa lägen, som tex automatiskt medlemskap med automatisk fackavgift dragen från lön, politisk färg osv osv.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 feb 2012 22:37 #22 av Mats Persson
Nu är det nog inte så många medlemmar som tycker som dig Janne om så hade varit fallet är det ju en ganska enkel match att ändra stadgar och facklig inriktning... Det är demokrati som råder i de fackliga organisationerna

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 feb 2012 09:26 #23 av Janne Larsson
Demokrati? Knappast....tvångsanslutning i o m anställning. Tvångsinbetalning via arbetsgivaren. Hot och långa processer vid önskat utträde. Det gällande SEF.

Sen har vi ju bygg då, också ett LO anslutet som till valet aktivt gick på förstagångsväljare, tog med ett gäng i parad och mer eller mindre tvingade dom att rösta på S.....är det fackligt arbete?

Demokrati my ass!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 feb 2012 10:54 #24 av Mats Persson
tvångsanslutning?? vi har föreningsfrihet i sverige...
Du använder ord som inte stämmer med verkligheten...
När jag börja jobba i Norge var det inga problem att gå ur facket, men nu valde jag att endå vara med.. Men har många kollegor som gick ur utan problem.. Även känner jag till folk som gått ur medans de jobba här hemma..

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 feb 2012 12:33 #25 av Tobias Karlsson
Vart får ni tvångsanslutning ifrån? Står det en fackpamp med papper och penna och hotar alla som inte går med i facket vid anställning? Isåna fall missade jag det helt när jag blev nyanställd.

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 feb 2012 14:02 - 03 feb 2012 14:06 #26 av Ronny
Nu var det väldigt länge sedan jag gick ur SEF så mina uppgifter är kanske inte relevanta (tillhör ett annat förbund nu, gick ur SEF på 90-talet)
Min erfarenhet av SEF:
* En sky-hög avgift, jämförd med andra förbund, har tillhört 4-5st så jag har lite att jämföra med
* Hög avgift fast man saknade anställning vid studier och bara ville vara stödmedlem (andra förbund har ingen eller en symbolisk summa)
* Usel ersättnig vid en "storstejk" som dessutom inte betalades ut i tid (2v för sent) utan jag blev tvungen att låna pengar till mat och hyra och fick bara dryga svar från SEF när man ringde dit för att fråga var min stejkersättning har tagit vägen: "se till att vara solidarisk nu" var ett av dessa dryga svar. :smack:
Visst kan man vara solidarisk men man blir inte mätt på den och hyrsvärden är inte helt nöjd med den förklaringen
*Vid en konflikt med en arbetsgivare som tillämpade Gestapometoder, så sa SEF´s representant: "lägg er platt grabbar det är ont om jobb i dessa tider" (sagt direkt till mig och 2 andra kollegor 1993) :ohmy:
*Sen när jag begärde utträde så var det inte enkelt, och först efter ett väldigt tjafsigt och otrevligt samtal med xx på SEF så kom jag loss. :dry:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 feb 2012 14:35 #27 av Janne Larsson
Jo...när jag började som elektriker så blev jag automatiskt medlem och avgiften drogs på lönen, som ung så trodde jag att det funkade så men lärde mig efterhand att så var inte fallet. Jag ville gå ur men fick då varning från SEF representanten att då riskerade jag att inte kunna få jobba som elektriker. När jag väl slutade vara anställd så slutade också avgiften att betals automatiskt och det kom brev som var rena hot om hur illa det skulle bli om jag fortsatte att jobba som elektriker utan att vara ansluten till SEF, samma typ av "hot" fick också en av mina anställda som gick ur i samma veva som han bytte firma samt att SEF ville ha in avgift för några månader till, det gick alltså inte bara att gå ur.

Det är vad jag kallar tvångsanslutning, tvångsinbetalning och svårigheter med att gå ur inblandat med hot så någon typ av föreningsfrihet drev dom dock inte plus att jag har hört fler som sagt samma saker, speciellt när dom vill gå ur och bara betala A-kassa.

Ja, jag har även gått fackkursen men det var mest en utbildning för inbördes beundran tycker jag. Nä, först tycker jag det ska vara politiskt obundet....dom kan starta där, sen systemet med mätavgiften är ju helt bedrövligt, jämför med andra yrkesgrupper som mäter jobb...dom får ut en representant och/eller så betalas det när det verkligen mäts.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 feb 2012 15:08 #28 av Mats Persson
Nu vet jag inte när du började jobba??
Men nuförtiden blir ingen medlem om man inte själv har skrivit under på det.
Angående urträde så är det väl lika mycket "hot" som många andra föreningar? Klart att det är osolidariskt mot sina kollegor att gå ur?
Angående liten ersättning vid strejk så har jag föreslagit att övriga medlemmar som är i arbete får en tillfälligt förhöjd medlemsavgift för att ge till sin strejande medmänniskor men detta är förslag som inte togs emot positivt av övriga deltagare av olika anledningar??

Vi är ett litet förbund som behöver de höga avgifterna för att kunna behålla en fortsatt god service, jämfört med många andra förbund skulle jag vilja säga att vi riktigt starka...
Det har kommit på förslag många gånger att gå ihop med andra förbund dels pga ekonomi, men varje gång har medlemmar slagit emot.. Då får man acceptera de höga avgifterna...

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 feb 2012 15:31 #29 av Janne Larsson
Jo...men det är nog ett av problemen...SEF har inte god service och det räcker som sagt bara att nämna systemet med mätning och så gott som alla medlemer spottar och fräser...det måste ju vara en fråga som kommer upp åter och åter igen men ignoreras av förbundet, lika så den automatiska inbetalningen.

Själv var jag irriterad vid varje avtalsperiod när jag var medlem då det alltid, varje gång var snack om strejkvarsel. Jag ville jobba och vara säker på att få ut 100% av min lön.

Det värsta var väl i början på 90-talet (tror jag) när det var en riktig generalstrejk, hela strejkkassan tog slut och avgiften höjdes efter det ganska mycket. Istället för att sälja av en av alla fastigheter SEF äger så bygger dom upp ekonomin genom höjda avgifter....då kan man ju undra vad man egentligen betalar till.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 feb 2012 16:18 #30 av Mats Persson
Men snälla.. Sef har en riktigt god medlemsservice, jag hör inte många runt om här som inte är nöjd iallafall..

Men vårt system med två parter är uppbyggt på strejk och blockadhot, att inte vilja strejka är aningen egoistikst tänkande enligt mig. Klart fan man vill ställa upp när det behövs.

Att sälja ut tillgångar är väl inte riktigt en helt god ide? Ungefär som att pissa på sig när man fryser....
Men det är den stilen som det körs med nu... Sälj ut statliga bolag för att kunna sänka skatter...

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 feb 2012 17:18 - 03 feb 2012 17:23 #31 av Janne Larsson
Vad för medlemsservice? Den service som man har nytta av och betalar för som tex mätning är ju obefintlig i verkligheten. Se bara kakel, en kille kommer ut och mäter, kollar och skriver upp, kakaelkillen behöver bara slå en pling till den som mäter och sen sköter den resten. Elektriker får sätta sig och räkna själva, jämföra, fylla i papper osv för att sen skicka in och få en kråka. Detta betalar man för vare sig man behöver nån som mäter eller inte. detta är inte solidariskt mot någon medlem.
Ett fack i min mening ska ta en summa för medlemsskap, ska man sen tex ha en mätning så får man betala för det då eller genom sitt medlemsskap välja om det ska ingå i avgiften. Facket ska inte ha så nära knutna band till något parti så att man kör partipolitik vare sig i medlemstidningar eller på möten, facket ska representera den anställde mot arbetsgivaren och dennes organisation för att de anställda ska ha så bra villkor som möjligt och detta kan man göra utan politik. Politik förstör mer än förbättrar.
Om man som "fackpamp" inte inser att det är nya tider nu, en generation som kommer (vissa är redan i arbete) som ser det här med politik och kneg som två vitt skillda saker så är förbunden snart illa ute, speciellt de mindre med stark knytning till ett parti/LO.
Man märker det redan på oss födda på 70-talet och ännu starkare tvivel hos de yngre som kommer, partipolitik är ett större intresse hos de unga än vad det har varit i tidigare generationer och man vill inte ha ett fackligt förbund som svansar med ett parti som för en politik man själv inte står för....och som det är nu så är det ju ungefär 45% av LO:s medlemmar som är anti S...så, några år till så kan det bli jobbigt för LO och anslutna förbund om de inte släpper SAP åt sitt eget öde...det tror jag.

Så...man är egoistisk om man har taskigt med pengar och en familj tex? Nä, det egoistiska i en strejksituation är att mobba de som vill arbeta för att få full lön så man kan fixa alla räkningar...eller ställer facket upp med att ge 100%? Att lägga sig platt och göra facket till viljes i samma veva som det berör ens personliga ekonomi och det finns medlemmar som anser att det så ska ske så liknar det mer en sekt. Det har väl både skett sympatistrejk för andra samt bråk över något som man själv inte tycker facket har rätt i och varför strejka då....mmm...för att vara solidarisk men vadå....

Hmmm....nu börjar det bli mer idelogi än neutralt tänkande. Men, det finns en annan syn på det här med utförsäljning också, det är några statliga företag som kostar mer än vad de driver in i vinst till staten och skulle därmed genom att vara privata ge mer i skatteintäkter när det inte finns några kostnader för dem. Om ajg inte minns helt fel så var väl posten ett sånt företag. I övrigt så är det ju så att om man har dåligt med pengar så bör man ju sälja ut tillgångar, det är normal ekonomi men som vanligt när det gäller röd ideologi så "vi ger och ger och ger......men det vi ger tar vi tillbara från er" det är lätt att laborera med andras pengar och det värsta är att de röda gärna gör det men försöker att rättfärdiga det med "att det är för eran egen skull och solidaritet"

Jag började min bana i politiskt intresse med VPK...har därefter genom SAP kommit för två val sen mer till höger men där är jag partipolitiskt vild men jag vet vad jag inte vill ha iaf och det genom att testat mig fram. Men det är ju högst personliga känslor och tyckande det här.

Jag är som företagare inte heller med i EIO kan jag ju också påpeka.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 feb 2012 22:19 #32 av Oskar
Off topic?

Ytterligare en tråd som spårar så fort SEF kommer på tals.

De personer det står "Moderator" på, är det bara för syns skull?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 feb 2012 22:29 #33 av Mats Persson
Jag väljer att inte ytterliggare svara..
Tycker du har så fel och orkar inte ta den debatten... Känns som för mycket jobb just nu att gå igenom historien om varför det är viktigt att hålla ihop, tänka solidariskt osv...

Tänket med familj och stt man måste tänka på sig själv i första hand tror jag är tänket som kommer att sänka de svenska lönerna på sikt... Men det är vad jag tror.

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 feb 2012 02:08 #34 av Janne Larsson
Nja...fast man är moderator så måste man väl kunna ha en synpunkt eller?

Litte lattjo iofs att det var två nu med helt olika syn på det hela kanke.....hehe.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 feb 2012 02:14 #35 av Janne Larsson

Mats Persson skrev: Jag väljer att inte ytterliggare svara..
Tycker du har så fel och orkar inte ta den debatten... Känns som för mycket jobb just nu att gå igenom historien om varför det är viktigt att hålla ihop, tänka solidariskt osv...

Tänket med familj och stt man måste tänka på sig själv i första hand tror jag är tänket som kommer att sänka de svenska lönerna på sikt... Men det är vad jag tror.


Jo, jag förstår precis hur du menar och hur du tänker, det är det som är skillnaden mellan en person i det här fallet väldigt aktiv inom en sak och en som ser friare på just samma grej. Vi kommer nog aldrig komma närmare än att vi är överens om att vi inte är överens i just detta ämne och vi bör väl heller inte förpesta de övriga i en djupare diskution heller.

Däremot vore det kul att höra från fler vad de tycker istället för att två och endast de tjafsar.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 feb 2012 14:39 #36 av Andreas Sjöberg
I Norge så är du automatiskt arbetslöshetsförsäkrad genom skatten du betalar, undrar om ett sådant system skulle funka i Sverige?.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.064 sekunder

Senaste foruminlägg