Vilka arbetsuppgifter räknas som "Heta arbeten"?

08 nov 2011 20:26 #1 av Anonym Gäst
Jag hade en gång "Heta arbeten-certifikat" men detta har sedan länge slutat gälla.

Jag frågade chefen om jag inte skulle ta och förnya det, men han sa att vi behöver inga hetaarbeten-kort eftersom vi aldrig utför heta arbeten.

Men vad räknas till heta arbeten egentligen? Är det bara då man svetsar, kör rondell och sånt?

Jag har en liten gasbrännare för att krympa krympskarvar med. Måste man ha heta arbeten kort för att få använda denna? Den används bara utomhus för att skarva markkabel där det inte finns tillgång till någon ström. Finns ju egentligen heller inget som kan börja brinna där!

Detta inlägg är skrivet av en gäst eller en registrerad användare som vill vara anonym!
Vill du också skriva ett anonymt inlägg? Eller svara anonymt på någons fråga?
Använd funktionen "Skriv anonymt inlägg"

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 nov 2011 20:56 #2 av Tobias Karlsson
Alla arbeten som kan orsaka brand är heta arbeten, så din gasol är i högsta grad heta arbete.
Spelar mindre roll om det inte finns något som kan brinna, kortet ska man ha ändå.
Tänk även på att man ska vara två, en som utför arbetet och en som övervakar + 2st 6liters släckare. (behöver inte vara två pers om det är uteslutet att det inte kan brinna, exemplevis våt åker.

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 nov 2011 20:59 #3 av CA
Den exakta formuleringen får du googla. Men regeln säger väl att allt arbete som utvecklar värme nog att kunna antända något - är heta arbeten. Sen är det omgivningen som avgör om det är brandfarligt eller ej.

Det är alltså för "brandfarliga heta arbeten" som det ställs krav på säkerhetsåtgärder och tillstånd.

Märklig inställning från din arb.givare dock...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 nov 2011 21:01 #4 av Tobias Karlsson
Du kan ju säga till din chef btw att börjar det brinna och du inte fått utbildning så går det på företaget. Har man därimot utbildningen så "åker" man dit själv...

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 nov 2011 21:03 #5 av Johannes Hammarstedt
Såga med tigersåg faller också under heta arbeten.

Behörighet AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.043 sekunder

Senaste foruminlägg