Nya reseregler 2018, dåligt för serviceelektriker som utgår hemifrån?

05 feb 2018 16:02 #1 av Starkström
Hejsan, har letat lite om detta diskuterats något tidigare men inte hittat någon tråd om det.

Från januari 2018 börjar nya reseregler att gälla, läs mer här i lite mer förenklad varation:
www.sef.se/medlem/nya-reseregler/

Min fråga handlar om detta stycke
"Om inget avtalats gäller följande:
Om du har företagets bil hemma hos dig, då ska du vara ute på din arbetsplats kl. 07.00. 30 minuter av den totala restiden till jobbet är då din egen tid. För den tiden får du ingen ersättning. Detsamma gäller hemresan."

Vi på firman som har bilen hem har nu fått mail om att vi nu skall vara på arbetsplatser 7.00.
Med andra ord, är det 30 min restid enkel väg, så kör man alltså 1h på obetalt tid per dag.
Är enkelresan 1h så är 1 timme restid och 1 timme obetalt. (tot. 2h dit & hem)

Innan detta så utgick jag hemifrån ca 7 och var tillbaka ca 16 då jag arbetar som servicemöntör. Detta gynna ibland mig, och ibland firman beroende vart jobbet ligger istället för att man utgår från firman.
Men iochmed detta så vill nu chefen att vi skall åka 06.30 (vid halvtimmes restid) och tillbaka 16.30. Då 1h restid nu är obetald.

Har jag missat någonting eller har vi som servicemontörer nu tappat per år 225h (som motsvarar antalet arbetsdagar per år) obetalt för "egen restid".

Hur har ni löst det med er firma? Gjort en egen deal?

Utgår man från firman så är det ju 7-16 fortfarande, men vi kan ej ställa bilar där p.g.a inbrottsrisk, plus att jag i detta fall har då 20 min till firman så ta hem bilen tilltalar ju mig.

Vill gärna ha folk att bolla detta med då det verkar galet!?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 feb 2018 19:39 #2 av Joel Ingolf
Jag är inte särskilt insatt i vad facket/EIO kommit överens om, men tycker att det är ganska rimligt att man jobbar 8 timmar om dagen hos kund.