Nya reseregler 2018, dåligt för serviceelektriker som utgår hemifrån?

05 feb 2018 16:02 #1 av Starkström
Hejsan, har letat lite om detta diskuterats något tidigare men inte hittat någon tråd om det.

Från januari 2018 börjar nya reseregler att gälla, läs mer här i lite mer förenklad varation:
www.sef.se/medlem/nya-reseregler/

Min fråga handlar om detta stycke
"Om inget avtalats gäller följande:
Om du har företagets bil hemma hos dig, då ska du vara ute på din arbetsplats kl. 07.00. 30 minuter av den totala restiden till jobbet är då din egen tid. För den tiden får du ingen ersättning. Detsamma gäller hemresan."

Vi på firman som har bilen hem har nu fått mail om att vi nu skall vara på arbetsplatser 7.00.
Med andra ord, är det 30 min restid enkel väg, så kör man alltså 1h på obetalt tid per dag.
Är enkelresan 1h så är 1 timme restid och 1 timme obetalt. (tot. 2h dit & hem)

Innan detta så utgick jag hemifrån ca 7 och var tillbaka ca 16 då jag arbetar som servicemöntör. Detta gynna ibland mig, och ibland firman beroende vart jobbet ligger istället för att man utgår från firman.
Men iochmed detta så vill nu chefen att vi skall åka 06.30 (vid halvtimmes restid) och tillbaka 16.30. Då 1h restid nu är obetald.

Har jag missat någonting eller har vi som servicemontörer nu tappat per år 225h (som motsvarar antalet arbetsdagar per år) obetalt för "egen restid".

Hur har ni löst det med er firma? Gjort en egen deal?

Utgår man från firman så är det ju 7-16 fortfarande, men vi kan ej ställa bilar där p.g.a inbrottsrisk, plus att jag i detta fall har då 20 min till firman så ta hem bilen tilltalar ju mig.

Vill gärna ha folk att bolla detta med då det verkar galet!?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 feb 2018 19:39 #2 av Joel Ingolf
Jag är inte särskilt insatt i vad facket/EIO kommit överens om, men tycker att det är ganska rimligt att man jobbar 8 timmar om dagen hos kund.

Det är ju egentligen ganska konstigt att man skulle få betalt för att ta sig till och från jobbet, speciellt om man har det så förspänt att resorna är helt gratis.

Detta är i alla fall min åsikt...
Följande användare sa tack: Richard, Lars Blomkvist, Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 feb 2018 16:25 #3 av Starkström

Joel Ingolf skrev: Jag är inte särskilt insatt i vad facket/EIO kommit överens om, men tycker att det är ganska rimligt att man jobbar 8 timmar om dagen hos kund.

Det är ju egentligen ganska konstigt att man skulle få betalt för att ta sig till och från jobbet, speciellt om man har det så förspänt att resorna är helt gratis.

Detta är i alla fall min åsikt...




Håller inte alls med dig i detta tror jag dom flesta inte gör om man tänker efter lite men det är en annan diskussion :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 feb 2018 20:50 #4 av Ronnie Lidström
Jag tror att anledningen till detta är att anpassa lite efter hur andra yrkeskategorier har det. Snickare och många andra har ju länge haft det så här.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 feb 2018 22:37 #5 av Lars Blomkvist
Ja innan fick jag betala övertid om våra servicelektriker skulle vara hos kund kl 07.00 och restid för ev hjälp, hur sjukt är inte detta?
Anställda har fri bil (utgår hemifrån) och ska ha övertid för att ta sig til jobbet med fri bil?

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 feb 2018 15:24 - 08 feb 2018 15:27 #6 av Starkström

Lars Blomkvist skrev: Ja innan fick jag betala övertid om våra servicelektriker skulle vara hos kund kl 07.00 och restid för ev hjälp, hur sjukt är inte detta?
Anställda har fri bil (utgår hemifrån) och ska ha övertid för att ta sig til jobbet med fri bil?


Övertid är ju inte rimligt! Men restid är det om kund vill (och man accepterar det) att man ska vara där 7.00.
I annat fall kanske man är där 7.20 och kundens tid börjar ticka vid 7.

Fri bil? Du menar bilen som krävs för att kunna göra sitt jobb och frakta med sig sina verktyg och matrial?
Bor dina anställda långt bort från firman så ska det klart kompenseras från deras sida och inte kosta firman extra om det är massa extra mil.
Men i mitt fall, så tjänar båda på det. Då jag även gör utryckningar ibland (typ jour) och kan vara snabbt på plats.

Förutsättningar för detta är ju då att kund tjänar in på att ringa lokala firmor, anställda och firmor gynnas av att man söker sig till närliggande firmor.
Utan restid så kan ju en chef placera en på jobb 10mil från sin vanliga arbetsort som du/ni då tycker att man som anställd ska sitta och köra gratis och kund inte betala för än man är på plats??

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 feb 2018 18:54 - 08 feb 2018 19:31 #7 av Adam
Som jag ser det så är ju ofta nackdelen när sådana här frågor diskuteras att vardera part är obotligt trångsynta i respektive resonemang. Man bör ju således se till båda parters intresse vilket jag anser att de nya resereglerna gör. Så som jag tolkar de nya reglerna så ska den anställd, som har en servicebil stationerad vid hemmet, avlägga 30minuter av egen tid för att ta sig till och från arbetsplatsen. Sätter man det i ett statistiskt perspektiv till hur det ser ut för andra yrkesgrupper eller branscher så är nog svaret att det inte är speciellt avvikande i fråga om transporttid, till eller från jobbet. Där många heller ej blir betalda för samma tid.

Det är ju arbetsgivaren som står ansvarig för planering och förläggning för arbetsuppgifter och huruvida de blir förlagda för en anställd. Även var den anställda kommer att arbeta. Man kan ju således se denna 30minuters regel som ett komplement till den frizon som är 3km radie runt hemmet.

Den tid det tar att färdas till och från jobbet utöver 30 minuter anses vara restid. För denna tid ska den anställda få ersättning i form av restidsersättning alternativt att resan sker på arbetstid. Restiden kan mätas med reseplanerare eller verklig tid. Nackdelen med reseplanerare kan vara att den inte tar hänsyn till tidspunkt, trafik eller hinder i färdriktningen och där nackdelar med uppmät tid kan vara att den är svår att dokumentera/bevisa överlag. Övertid som är angivet tidigare i diskussionen är väl överhuvudtaget inte relevant i denna sakfråga?

Ur en anställds synpunkt är det såklart många faktorer som lägger grund för att man önskar en god resersättning. Inte minst för att det ofta ligger i arbetsgivarens intresse att den anställda ska ha servicebilen placerad vid hemmet. Det ger ett effektivare arbete och mer tid ute hos kunden, än om bilen ska hämtas och parkeras på företagets adress vid 07.00 respektive 16.00. Något som kan vara värt att betala för i viss omfattning. Här är det ju en fråga om vad vad inkomster är gentemot utgifter. Sen kan det ju diskuteras eventuella avgifter angående att den anställda har en servicebil vid hemmet? I mitt fall betalar jag personligen i Stockholm stad:

För vardagar: (((2,5*19kr)*5)
För helger: (6*10kr))*4
= 1190kr per månad

Med hänsyn till alla dessa parametrar så får man själv beakta ifall det är värt att ha bilen hemma eller om man hellre ställer den på företagets adress anländer till jobbet kl 07.00. Detta är min tolkning av hur reseregler bör tillämpas när man har bilen på egen adress. Om det är rätt eller fel bör var person själv ta hänsyn till och lokala överenskommelser kan ju alltid tillämpas om allting inte känns rätt.

Mvh,
Följande användare sa tack: Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 feb 2018 16:14 #8 av Ronnie Lidström
Oavsett vad man tycker i denna fråga så tycker jag att det blir problematiskt då elektriker, rörmokare och snickare har så olika avtal.

Vi jobbar tätt tillsammans och borde ha liknande avtal.

Gäller även t ex ledighet nationaldagen. Elektriker får en dedikerad extra "röd dag" då de ska vara ledig fastän ingen annan yrkeskategori är ledig då. Blir inte så roligt på bygget!

Ursäkta om det blev offtopic ;)

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 feb 2018 10:29 #9 av Andreas
Det som är sjukt är att montörer anser att dom ska ha betalt för att ta sig till sitt arbete, även med gratis bil. Hur många branscher har det så ?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 feb 2018 19:55 - 19 feb 2018 19:57 #10 av Starkström

Andreas skrev: Det som är sjukt är att montörer anser att dom ska ha betalt för att ta sig till sitt arbete, även med gratis bil. Hur många branscher har det så ?


Hur menar du där? Vilka brancher jämnför du med?
Tandläkare? Frisör? Ica?

Du inser väl att skillnad här är att montören tar sig hem till dig! Skulle du själv ta med din lampa för att få den jordat till en elfirma så är det jämnförbart.

Jag menar en frisörsalong har ju inte 5 frisörer med fullutrustade firmabilar som åker hem till dig, hittar parkering, springer upp 3 trappar utan hiss med stol, saxar, hårtorkar och dyl för att sedan inte ta betalt för tiden dit?

Frisören har förhoppningsvis valt en salong som ligger nära hemmet för att ha så kort tid till jobbet som möjligt. Om detta då blir en "servicefrisör" med hembesök, ska inte då denna frisöer ha betalt med restiden från salongen då om kunden bor 1h bort? Eller ska denna frisör "bjuda" på 2h?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 feb 2018 06:38 #11 av Alexander N
Svårt ämne. Tycker personligen det bästa är om man kan ge och ta lite och klara det utan strikta regler. Känns orimligt att lämna hemmet kl 7 och vara hemma kl 16, känns lika orimligt att lämna 5.30 och vara hemma 17.30 och få betalt 8 timmar + "lite reselön". Pengarna är ju bara en liten del i det hela med, dom flesta av oss vill vara borta så lite timmar från familjen som möjligt.

Går självklart inte att jämföra med yrken där man har anställning på EN plats och skall infinna sig där en tid varje dag, då har man gjort det valet även om man råkar bo långt bort.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 feb 2018 10:49 #12 av elmont
Självklart ska man vara på arbetsplatsen 0700 och lämna den 1600. Har man en fast arbetsplats är det ju ingen tvekan och är man på servicejobb är firman den plats man ska finnas på. Ligger jobbet åt det håll som man bor kan man ju dra av tiden så att man är på jobbet precis som om man startade på firman och ligger längre bort än firman så får man räkna "åt andra hållet". Det är ju så enkelt och självklart att det borde inte finnas någon tvekan.
Ytterst få är anställda i hemmet och kan räkna sin arbetstid hemifrån.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 feb 2018 14:49 - 20 feb 2018 14:49 #13 av Ronnie Lidström

elmont skrev: ...Ytterst få är anställda i hemmet och kan räkna sin arbetstid hemifrån.


I min värld (serviceelektriker) så utgår de flesta från hemmet och kör direkt till kund. (Vilket också de nya resereglerna (och denna tråd) handlar om).

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 feb 2018 17:06 #14 av elmont
Att många åker från hemmet är det ingen tvekan om MEN hur många har hemmet som sin "anställningsort"? När jag körde servicebil utgick jag ofta från mitt hem men jag var anställd på företagets adress. Och att jag åkte hemifrån var en inofficiell deal mellan chefen och mig. Och rent skattemässigt/juridiskt måste det vara anställningsplatsen som avgör, för man kan ju inte där ha olika regler för var och en.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 feb 2018 20:12 #15 av Lars Blomkvist

elmont skrev: Att många åker från hemmet är det ingen tvekan om MEN hur många har hemmet som sin "anställningsort"? När jag körde servicebil utgick jag ofta från mitt hem men jag var anställd på företagets adress. Och att jag åkte hemifrån var en inofficiell deal mellan chefen och mig. Och rent skattemässigt/juridiskt måste det vara anställningsplatsen som avgör, för man kan ju inte där ha olika regler för var och en.

Jo det kan man

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 feb 2018 12:12 - 23 feb 2018 12:14 #16 av Ronnie Lidström
Jag ställde en fråga till Skatteverket om vad det är som bestämmer förarens "tjänsteställe". Om det är "Arbetsplats/hemort" i anställningsavtalet, eller vad som står i servicebilavtalet, eller något annat.

Så här svarar handläggaren:

Hej!

Angående din fråga om tjänstestället.
Vid utredning avgörs inte tjänstestället av anställningsavtalet utan det avgörs av de faktiska förutsättningarna.

På följande länk kan du läsa om tjänsteställe med alternativregeln och undantagsregeln.

www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/...e#h-Alternativregeln

Vill även påpeka att det är viktigt att föra en körjournal (bifogar länk)



www.skatteverket.se/foretagochorganisati...ml?q=k%C3%B6rjournal


Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 mar 2018 20:08 #17 av Simon Slotte
Vad sägs om denna kompromiss.
Det ingår den restid som du normalt har till firman för att vara där vardagar 07.00 dvs inkl ev köer.
Dvs bor man 20 min resväg från firman startar man resan 06.40 och vill kund/arbetsgivare ha personen på plats 07.00 och resan tar mer än 20 min får man betalt för den.
Så körde jag förut när jag hade service bil.

Då är det neutralt ifall du utgår hemma eller från firman.

Elingenjör, Drift & underhåll på kommunalt fastighetsbolag.
Allmän behörighet lågspänning
Service-Elektriker 6 år.
Civilplikt, Ställverksreparatör, Svenska Kraftnät.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 mar 2018 20:10 #18 av Lars Blomkvist

Simon Slotte skrev: Vad sägs om denna kompromiss.
Det ingår den restid som du normalt har till firman för att vara där vardagar 07.00 dvs inkl ev köer.
Dvs bor man 20 min resväg från firman startar man resan 06.40 och vill kund/arbetsgivare ha personen på plats 07.00 och resan tar mer än 20 min får man betalt för den.
Så körde jag förut när jag hade service bil.

Då är det neutralt ifall du utgår hemma eller från firman.

Men man får ju inte använda firmabilen till och från kontoret?

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 mar 2018 09:04 #19 av Electrum

Lars Blomkvist skrev:

Simon Slotte skrev: Vad sägs om denna kompromiss.
Det ingår den restid som du normalt har till firman för att vara där vardagar 07.00 dvs inkl ev köer.
Dvs bor man 20 min resväg från firman startar man resan 06.40 och vill kund/arbetsgivare ha personen på plats 07.00 och resan tar mer än 20 min får man betalt för den.
Så körde jag förut när jag hade service bil.

Då är det neutralt ifall du utgår hemma eller från firman.

Men man får ju inte använda firmabilen till och från kontoret?

Inga alls problem ifall man tar förmånsskatten.
Blir väl bara ca 30.000:- /år för typ en Caddy.

För en elektrikerbil bör det vara ganska lätt att få genom justerat förmånsvärde pga begränsat privat nyttjande, kan bli nedjusterat i bästa fall bortåt 10' ...

Så för en 20 tusen om året kan man helt lagligt, rätt och riktigt ha nöjet att få köra med arbetsbilen till och från arbetet.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 mar 2018 17:06 #20 av elmont
"Problemet" då blir ju att man mister möjligheten till att göra avdrag för resor till och från arbetet :woohoo:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.072 sekunder

Senaste foruminlägg