Med tanke på att det numera inte finns något "behörighetsansvar" så blir det desto svårare att bestämma. Personen som möjliggör eventuell registrering av företaget har numera inget personligt ansvar att säkerställa att företaget sköter sig, finns ingen straffsats som drabbar installatören liksom.
Så ersättningen blir väl en rent marknadsmässig fråga. Men eftersom ansvaret utgått så kan man nog egentligen förvänta sig att ersättningen sjunkit, motivet för högre ersättning är inte lika starkt längre...
Hej.
Om det är
"Elinstallatör för regelefterlevnad"
som avses är det ditt ansvar att stötta företagsledningen i arbetet med egenkontroller, kontrollprogram samt uppföljning.
Det är nog olika omfattande beroende på vilka jobb företaget gör samt ledningens beskaffenhet.
Är du ensam på företaget med behörighet har du antagligen en ganska gynnsam förhandlingsposition.
Tipset alldeles oavsett är att, skriftligen, dokumentera och avtala vilka uppgifter som åligger dig.
Trep är en onlinetjänst för elteknisk kalkylering och kostnadsberäkning.
Nja, man ska inte slänga sig med ordet ansvar när det inte är ansvar som avses. Det må vara dennes arbetsuppgift att göra så som du beskriver om man har rollen som elinstallatör för regelefterlevnad, men ansvaret ligger på företagsledningen. Ordet ansvar innebär egentligen att det finns en konsekvens i straffrätt om man inte fullföljer sitt uppdrag, men något sådant finns inte i den nya lagstiftningen för elinstallatör för regelefterlevnad.
Men det måste likväl finns en på företaget som faktiskt bemödat sig med att läsa lite mer o kanske ha en ambition om att män själv och sina kollegor skall utföra ett korrekt jobb.
Utan person med auktorisation så kan ju inte någon av de anställa utföra någon form av elarbeten, eller har jag fel?
Elsäkerhetsverket har varit tydliga med att meddela att anställningsförhållande inte är avgörande för om en person ska kunna vara elinstallatör för regelefterlevnad. Dörren är således ännu inte stängd för att företaget skulle kunna ta in en konsult. Det man har sagt som är avgörande är att man just verkar för regelefterlevnad.
Tidigare kunde företaget inte välja någon extern medans idag så står den dörren fortfarande på glänt. Man har dock också varit tydlig med att bulvanverksamhet inte ska få lov att förekomma och att ett skäl till varför man blir punktmarkerad för tillsyn kan vara om ens elinstallatör för regelefterlevnad är registrerad för flera företag. Men om man vid tillsyn visst kan visa att man har satt förutsättningar för att ändå kunna verka för regelefterlevnad så borde man kunna tåla en tillsyn även om man är registrerad för mer än ett företag.
Jag drar oavsett slutsatsen att den som tidigare varit absolut oumbärlig att ha anställd i företaget inte alls är oumbärlig längre. Det ger en försvagad förhandlingsposition för elinstallatören. Och utöver det så har man alltså inte längre något straffrättsligt ansvar för andra i egenskap av elinstallatör längre.
Om det är en utomstående, tex konsult så lär den personen med all säkerhet vilja ha någon form av ekonomin kompensation, eller finns det konsulter som gör sånt gratis?
Anställd eller ej, så vill säkert den personen som faktiskt bemödat sig med att fördjupa sig i elkunskaper säkerligen få en liten slant för det.
Rimlig ersättning? Jaa den är dock tuffare att säga kanske. Vad har det legat på innan?
Du har säkert rätt Michell. Jag har inte detaljstuderat lagen.
Jag noterar att elsäkerhetsverket skriver på sin hemsida att "En elinstallatör för regelefterlevnad ska stötta ledningen i arbetet med att se till att företaget följer reglerna, men det är ledningen som ska se till att företaget faktiskt följer dem."
Just orden _ska stötta_ definerar en arbetsfunktion och borde komma med ett ansvar för den med auktorisationen.
Trep är en onlinetjänst för elteknisk kalkylering och kostnadsberäkning.
Michell Andersson skrev: Elsäkerhetsverket har varit tydliga med att meddela att anställningsförhållande inte är avgörande för om en person ska kunna vara elinstallatör för regelefterlevnad. Dörren är således ännu inte stängd för att företaget skulle kunna ta in en konsult. Det man har sagt som är avgörande är att man just verkar för regelefterlevnad.
Tidigare kunde företaget inte välja någon extern medans idag så står den dörren fortfarande på glänt. Man har dock också varit tydlig med att bulvanverksamhet inte ska få lov att förekomma och att ett skäl till varför man blir punktmarkerad för tillsyn kan vara om ens elinstallatör för regelefterlevnad är registrerad för flera företag. Men om man vid tillsyn visst kan visa att man har satt förutsättningar för att ändå kunna verka för regelefterlevnad så borde man kunna tåla en tillsyn även om man är registrerad för mer än ett företag.
Jag drar oavsett slutsatsen att den som tidigare varit absolut oumbärlig att ha anställd i företaget inte alls är oumbärlig längre. Det ger en försvagad förhandlingsposition för elinstallatören. Och utöver det så har man alltså inte längre något straffrättsligt ansvar för andra i egenskap av elinstallatör längre.
Jag har samma syn som dig Michell. Men ditt resonemang förutsätter att Elinstallatör för regelefterlevnad är detta för ett företag som gör installationer på annans anläggning. Om en t.ex. en industri väljer att göra detta och endast arbetar på egen anläggning kommer inte Elsäkerhetsverket att se detta då det inte finns något krav på anmälan om verksamhet till verket.
Jag vet att detta förekommer idag då det ibland kan uppstå ett glapp när elinst. f. regelefterlevand slutar och det kan ta en tid innan företaget har en ny på plats.
Det var nor delen där du skrev nedan som var tänkt att citeras.
"Man har dock också varit tydlig med att bulvanverksamhet inte ska få lov att förekomma och att ett skäl till varför man blir punktmarkerad för tillsyn kan vara om ens elinstallatör för regelefterlevnad är registrerad för flera företag."
Jag vill påstå att här har inte verket lika stor möjlighet att upptäcka detta. Annars har jag nog inget övrigt att utveckla av betydelse
Fast tillsynen utgår ju inte enbart från registret med elinstallationsföretag. Tillsynen kan ju träffa vilken verksamhet som helst som klassas som ett elinstallationsföretag/verksamhet där man kan anta att det förekommer elinstallationsarbeten. Och för dessa företag ska det ju finnas ett egenkontrollprogram oberoende på vems anläggning arbetet sker och i detta egenkontrollprogram ska EFR finnas upptagen oavsett.
Registrets primära syfte är inte för att förenkla myndighetens tillsyn, det finns flera andra register de kan utgå ifrån för det syftet och där de även får träff på de som ska ha, men inte har, registrerat sig. Syftet är istället att stärka konsumentens kontrollförmåga. Om verksamheten själv har de som utför elinstallationsarbetena som anställda bör det ju inte finnas ett syfte med registrering.
...men bulvanverksamhet kan förekomma i alla fall genom att falskeligen stå i ett EKP utan att man praktiserar rollen.