fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Trygga Eljobb
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Trygga Eljobb

Trygga Eljobb 17 maj 2017 13:52 #1

Har läst lite om SEF:s nya satsning "Trygga Eljobb" och blir fundersam över vad man egentligen är ute efter.
Tydligen så vill man stänga ute alla enmansföretag med auktoriserad installatör för dessa har ju inget avtal med SEF.
Likaså så påstår man att ett sådant företag (t.ex. enmansföretag) inte har en "certifierad elektriker" vilket tydligen är en stor risk!

SEF:s ord:
"Tyvärr är lagstiftningen för svag på detta område. Den säger bara att elfirman du anlitar ska vara auktoriserat eller behörigt. Det är dock ingen garanti för att det är en certifierad elektriker som utför själva arbetet. Då står du där med ansvaret om något skulle gå fel. Vilket kan påverka dina möjligheter att få ersättning från ditt försäkringsbolag."

Vad är en "certifierad elektriker"? Är det ECY-certifikatet man avser?
Vari ligger det "stora" I den här tjänsten?
Vad tillför den branschen?

Re: Trygga Eljobb 17 maj 2017 18:03 #2

• Tobias
  • ( Användare )
  • NU ONLINE
  • Junior
Jag kikade med på det. Jag håller med dig att det känns som de vill missjynna de små företagen.

Jag har en hel annan uppfattning om elektriker, företag och elfacket m.m.

@christer Vi kanske kan göra en egen satsning. Där de enskilda företagarna får ha en logga att de står för kvalitet och inte kvantitet och att inte behöva vara intvingad att betala pengar till något företag eller organisation.
Doing fun stuff
Följande användare (n) sa tack: Richard

Re: Trygga Eljobb 18 maj 2017 06:39 #3

Jag skulle lovorda en satsning likt den Tobias föreslår, dock var det några (ganska många faktiskt!) år sedan jag var egenföretagare, nu jobbar jag i en lite större organisation.
Men jag är fortfarande lika "allergisk" till facket som många gånger satsar på helt fel saker än att stötta sina medlemmar.
Senast redigerad: 18 maj 2017 09:26 av Christer Djerf. Orsak: Redigerade stavfel
Följande användare (n) sa tack: Richard

Re: Trygga Eljobb 19 maj 2017 22:16 #4

SEF är mycket partiska och vill bara stödja sig själva.

De försöker att övertyga alla att ett "elcertifikat" det vill säga ett ECY-certifikat är det enda som gäller, att det är en garantistämpel.

På sätt och vis fanns det en gång i tiden en viss sanning i det hela.

En ECY-elektriker skall gå som lärling i cirka 1 år och har en bok där arbetsuppgifterna skall dokumenteras.

Motsatsen (enligt SEF) är en "behörig elektriker" det vill säga som har 2-4 års praktik men intygad via elsäkerhetsverket. Där tidigare var det tidigare arbetsplatsen (skola,kontor ...) som beskrevs, i de nya praktikpapprerna så är det arbetsuppgifterna (mycket bättre).

Enligt SEF och EIO kan bara elektriker som gått som lärling på ett installationsföretag (EIO-medlem) vara lärling (med sänkt lön i cirka 1 år). Erhålla ECY-certifikat.
M.a.o så kan en elektriker anställd i industrin INTE få ett ECY-certifikat (företaget ej medlem i EIO, elektrikerna medlemmar i metall el.dyl.)

Ett EIO-företag förbinder sig att INTE anställa en person som saknar ECY-certifikat, får alltså inte anställa en behörig installatör som saknar ECY-certifikat.

En nyutexaminerad elektriker på industrin har ingen lärlingstid utan börjar med full lön, han erhåller dock efter en tid i de flesta fall diverse tillägg beroende på olika tilläggsjobb han bemästrar.

I lagens ögon är det bara "behöriga installatörer" elektriker som får göra eljobb på sin fritid, ECY-elektriker får INTE göra eljobb utanför firman (inte ens hos sig själva).
Senast redigerad: 20 maj 2017 07:55 av Claes Börjesson.

Re: Trygga Eljobb 20 maj 2017 07:48 #5

• elmont
  • ( Användare )
  • Junior
Under alla mina år har jag ALDRIG hört någon som "tyckt" att ett ECY-certifikat skulle vara nått "kvalitets bevis", Likaså har ett sådant certifikat aldrig, i dom företag jag arbetat i, gett någon fördel för jobbsökande.
Följande användare (n) sa tack: puttrix

Re: Trygga Eljobb 20 maj 2017 07:57 #6

elmont skrev:
Under alla mina år har jag ALDRIG hört någon som "tyckt" att ett ECY-certifikat skulle vara nått "kvalitets bevis", Likaså har ett sådant certifikat aldrig, i dom företag jag arbetat i, gett någon fördel för jobbsökande.

Det är SEF och EIO som hos allmänhet och företag försöker att sälja in att "legitimering" "certifiering", typiska ECY-ord.
Senast redigerad: 20 maj 2017 07:58 av Claes Börjesson.

Re: Trygga Eljobb 20 maj 2017 08:48 #7

• Electrum
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
elmont skrev:

Har inte de företag du arbetat i varit eio-anslutna då?

För de som anställs måste väl ha ecy, ifall företaget är eio-anslutet och har kollektivavtal med SEF?

Det är dock precis som du säger, ECY är absolut ingen kvalitetsstämpel, det är ju bara ett värdelöst pappar som berättar att man gjort en lärlingsperiod.
"Varde ljus"
1 Mosebok 1:3

Re: Trygga Eljobb 21 maj 2017 21:36 #8

• elmont
  • ( Användare )
  • Junior
Jag har jobbat på landets (då) största elinstallationsföretag, som givetvis var EIO anslutet men det fans inget som helst krav på nått cert. Dom enda som nämnde det ibland var dom "färska" som började efter sin skolutbildning och som vill "visa upp" att dom minsann var kvalificerade. Jag har även drivet ett mindre eget företag med avtal med SEF och aldrig varit i den situationen att nått cert efterfrågats.

Re: Trygga Eljobb 22 maj 2017 05:48 #9

• Tobias
  • ( Användare )
  • NU ONLINE
  • Junior
För att komma tillbaks till trådens ämne som är "Trygga Eljobb" känns ju som framförallt mig som egen företagare och ej ansluten till SEF eller EIO. då är jag oseriös och står ej för trygga eljobb eller?
Doing fun stuff

Re: Trygga Eljobb 22 maj 2017 12:10 #10

Tobias skrev:
För att komma tillbaks till trådens ämne som är "Trygga Eljobb" känns ju som framförallt mig som egen företagare och ej ansluten till SEF eller EIO. då är jag oseriös och står ej för trygga eljobb eller?

Skall man tolka EIO så är du absolut oseriös, det är även jag, så vi sitter väl i samma båt.

Jag har tidigare jobbat 10 år som elektriker, sen blev det dåliga tider i Norge så då jobbade jag ett halvår som installations-elektriker. Medvetet jobbade jag på 3 olika firmor för att "lära" mig. Jag har nämligen aldrig varit anställd som elektriker i Sverige innan jag började jobba i Norge.

Jag har blivit uppringd av en kompis som jobbar som elektriker/VVS här i Södertälje, man bygger ett större antal hus i ett område som kallas Glasberga Sjöstad

Det är många olika byggherrar, inga (åtminstone vad jag träffat) svenska elektriker. Alla elektriker kommer från Polen eller Öststaterna, de har svensk behörighet via EU/elsäkerhetsverket.

De har det inte speciellt lätt !!!!

Husen i sig är inte byggda på svenskt vis, mest sten och betong.
De jobbar ensamma och ingen att fråga hur de skall utföra saker och ting på ett bra sätt, inget bollplank.
Elmaterialet beställs och levereras av byggherren.
Alla elkablar i färdigdragna slangar som läggs in i lösa buntar, det kommer att vara omöjligt att byta elkabel i framtiden.
Alla dosor är placerade, utsågade från fabrik med de höjder och placeringar som fabriken utomlands bestämt.

Ett helt stort hus med 40-tal dvärgbrytare, men bara 1 3-fas JFB. Allt blir svart om den löser.

Genomgående INGEN plats över i centralerna för att sätt in fler JFB eller tidur, ingen plats för större centraler.

Jag tittade igenom ett antal hus, det såg likadant ut överallt.

Felet ligger inte så mycket på den enskilde elektrikern som på byggherren. Att rita centraler borde kräva SVENSK utbildning/behörighet.
  • Sida:
  • 1
Tid för att skapa sida: 0.72 sekunder
Senaste foruminlägg

Mer ämnen »

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa