Var på ett ungefär ligger lönerna idag?

24 apr 2015 17:04 #1 av Göte Borg
Hej!

Kan man som ny här få ställa lite frågor...:)

Snart halvsekelsgammal, jobbat med automation och el sedan gymnasieåldern.
Haft eget (med kompanjoner) hela 2000-talet. De senaste åren har jag varit helt själv.
Tagit ut elbehörigheten ABL nyligen.

Ser mig om efter en eventuell anställning nu istället. Har varit iväg på två intervjuer där båda vill att jag skall börja på en gång helst.

Men så kommer ju alltid frågan upp om vad man har för lönekrav. Som egen så har man ju levt i sin egen lilla värld och bubbla och tappat kontakten med marknaden och vad anställda serviceelektriker och industrielektriker tjänar. Så länge man själv har fått ihop till sin lön och sina förmåner varje månad så är man ju nöjd. Men samtidigt har man ju också tagit i lite försiktigt då det är ens egna företag, man ser ju gärna att det finns en ekonomisk buffert i företaget så klart så det har nog blivit så att man har halkat efter lite lönemässigt genom att ligga lite lågt med löneuttaget.

Så vad kan man ställa för rimliga lönekrav i en förhandling?
Vad tjänar anställda människor med många år i yrket och allmän behörighet på ett ungefär i dagsläget?
Har möjlighet till ett kommunalt jobb och ett privat.

Självklart vill man inte sälja sig för billigt men det är nästan så att jag är mer rädd för att begära för mycket istället och att man övervärderar sig själv av någon anledning. På i stort sett alla ställen (känns det som) idag så tillämpar man individuell lönesättning så även om avtalen säger kanske 25000 så kanske lönerna ligger en bra bit över det i praktiken.

I diskussioner med vänner (inom andra branscher än el) så hör man ju då och då om personer som blir erbjudna x antal kronor i månaden med x antal förmåner o.s.v. men då är det ju arbetsgivaren som erbjudit något för att få över just dessa personer till sig.
För min del handlar det ju om att man själv söker sig någonstans och själv skall komma med lönekravet.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 apr 2015 17:23 #2 av Lars Sundbom
Som serviceelektriker, planerar och genomför jobb själv och har kontakt med kunder, så ligger det väl runt 30' och drygt det i månaden. I alla fall här uppe.
Följande användare sa tack: Göte Borg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 apr 2015 17:28 #3 av Göte Borg
Var är "uppe" nånstans?

Har du firmabil till och från hemmet?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 apr 2015 18:50 #4 av Lars Sundbom
Luleå. Jag är är inte anställd, jag är egen.
Följande användare sa tack: Göte Borg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 apr 2015 20:04 #5 av Michell Martic
För en servicemontör i Malmö så borde man ligga mellan 30 och 36 med median mot 34.
Följande användare sa tack: Göte Borg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 apr 2015 20:07 #6 av Göte Borg

Michell Andersson skrev: För en servicemontör i Malmö så borde man ligga mellan 30 och 36 med median mot 34.



Borde för att?
För att det är en storstad? För att det är ännu större med Malmö-Köpenhamn ihopknutna numera?
Eller för att det är brist på folk?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 apr 2015 20:18 #7 av Michell Martic
Nej, "borde" som i att "alla andra ligger där inom orten".
Det där med bron har inte så jätte mycket med saken att göra. Nog mer så att det lockat mer danska elektriker till Malmö än svenska elektriker till Köpenhamn.
Följande användare sa tack: Göte Borg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 apr 2015 04:39 #8 av Rulle
Det har väl lite att göra med hur självgående man är och vart i landet.
Har jobbat som service/installations elektriker de senaste 10 åren i Stockholm. På mitt förra jobb tjänade jag 34500 plus bonus (oftast extra lön dec mån), fri telefon, gymkort, rikskupponger samt så fick jag köra lite med jobb bilen på fridtiden. Detta företag var kollektivanslutna.
Sedan bytte jag företag och fick lite sämre lön, hamna på 34000kr utan bonus, utan rikskupponger, utan gymkort men samma deal med telefon och bil. Då ska det nämnas att jag var bäst betald på firman.
Jag är helt självgående.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.052 sekunder

Senaste foruminlägg