Krav på utbildning för mobila platformar (skylift/saxlift)?

19 feb 2015 07:37 #1 av Ronnie Lidström
Vi skickar alla montörer på kurs för att köra mobila platformar. De får då ett certifikat där det står giltighetstid (vilket är 5 år från utförandedatum oavsett utbildarfirma).

Hur gör ni på ert företag? Måste man verkligen upprepa denna kurs var femte år??

Montörerna som går kursen tycker att det känns meningslöst. De lär sig inget nytt.

Känns överdrivet att behöva upprepa med en heldagskurs var femte år för serviceelektriker som åker skylift och saxlift då och då i jobbet och knappast glömmer bort hur man gör.

Enligt Arbetsmiljöverkets regler står det inte specificerat att kursen måste upprepas utan det står lite luddigt att arbetsgivaren ska se till att man har rätt kunskap.

Fråga och svar på av.se skrev: Krävs det utbildning för att arbeta med mobila arbetsplattformar och i skylift?

Det finns krav på kunskap och att de praktiska och teoretiska kunskaperna dokumenteras. Det är arbetsgivarens ansvar att bedöma om den utbildning och de kunskaper som arbetstagaren har är relevanta och tillräckliga.

När det gäller mobila arbetsplattformar har branschen tagit fram en läroplan för utbildning av förare (LLP) baserad på en ISO-standard som innebär att olika utbildningsföretag har möjlighet att erbjuda en likvärdig, kvalitetssäkrad utbildning.

Den utbildningen är ett lämpligt sätt att uppfylla kraven på dokumenterade kunskaper när det gäller förare av mobila arbetsplattformar. Det går att läsa mer om läroplanen på www.liftutbildning.se


Sen finns det även krav från facket att arbetsgivaren ska skriva intyg till de anställda att de är tillåtna att köra mobila platformar. Men ej heller där kan jag hitta någon information om krav på repetition av utbildningen.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 feb 2015 08:21 - 19 feb 2015 08:31 #2 av Electrum
Jag tror att det har mest betydelse om beställaren har giltigt "förarbevis" som krav i sin upphandling.

Som företagare med anställda kan du antagligen luta dig Arbetsmiljöverkets lite luddigare formulering och anse att du har tillsett att dina anställda har rätt kunskap. edit: genom att låta alla gå kursen åtminstone en gång, innan dom får ratta en dylik pryl.


...tror jag ...

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 feb 2015 08:28 #3 av Electrum
Men du kan också gardera lite och dels kolla typ var 5:e år med killarna om dom vill gå utbildning eller om dom tycker det fortfarande känns klart hur liftarna ska skötas.
Och oavsett ändå skicka någon på utbildning någon gång ibland, som sen får göra en snabbgenomgång med alla i säg en halvtimme eller timme.

Jag har inte själv gått den där kursen. Men på ett jobb vi var på så var det krav från beställaren och då gick en annan om sin utbildning då den hade gått ut i tid. Och efteråt sa han samma sak som du - bortkastad tid och pengar.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 feb 2015 15:04 #4 av Paul Wargenstahm
Den utbildare vi använde på mitt förra jobb hade som praxis att "förnyelse" var ett tvåtimmars teoripass.
Den praktiska delen förändras ju inte, men det kan komma nya regler under de fem år som utbildningsbeviset gäller.

Und setzt ihr nicht das leben ein, nie wird euch das leben gewonnen sein.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 feb 2015 17:41 - 13 jun 2016 17:21 #5 av Borttagen användare

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 feb 2015 19:28 #6 av Paul Wargenstahm
Ja, det är en viktig punkt, att ha verifierat att den anställde har tagit emot informationen.
Det borde fungera ungefär som med truckkort. Att man har ett truckkort innebär inte automatiskt att man får köra truck. Det skall till ett körtillstång också, utfärdat av någon chef/arbetsledare på företaget där körningen skall ske.
Körtillståndet innehåller uppgifter om var, när, och med vilka begränsnigar personen får köra truck, samt en klausul om att personen det är utfärdat för är medveten om vilka lagar och regler som gäller för truckkörning.
Båda parter signerar körtillståndet och har var sitt exemplar.
Vad gäller truck så är det lag på att det skall finnas ett körtillstånd, och jag har för mig att det kommit för mobila arbetsplatformar också men att inte alla anammat det...

Und setzt ihr nicht das leben ein, nie wird euch das leben gewonnen sein.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.055 sekunder

Senaste foruminlägg