Jobbat i 10år, lärlig?

29 aug 2014 16:54 #1 av Rulle
Hej. Jag har snart jobbat i 10år och är osäker om allt har sköts som det ska gällande min lärlingstid? Jag har jobbat på 2 olika firmor efter plugget. Båda platserna är EIO certfierade osv. men jag har ett svagt minne att min arbetsledare skickat in nåt papper efter 720 timmar eller om det var 1600 timmar till facket gällande min lärlingstid men det är allt jag kan minnas. Och nu planerar jag att ev plugga upp behörigheten och undrar om det kommer att strula, hur kan jag ta reda på hur det ligger till?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 aug 2014 17:30 #2 av Michell Martic
Att läsa in behörighet har ingenting med avverkad lärlingstid eller branschcertifikat att göra. Är helt skilda saker. Du ska dock kunna styrka minst 4 års praktiskt arbete med lågspänning under överinseende av behörig installatör om du söker ABL efter avslutad utbildning. Ska du söka fullständig behörighet inkluderande HSP så ska du ha arbetat 5 år varav minst 3 år med LSP och 1 år minst med HSP.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 aug 2014 06:18 #3 av Joel Ingolf
Är du med i facket? I så fall är det ju bara att ringa dit och kolla. Dom ska ha alla uppgifter om din lärlingstid förutsatt att det har skötts korrekt från din arbetsgivares sida.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 aug 2014 06:31 #4 av Joel Ingolf

Joel Ingolf skrev: ...förutsatt att det har skötts korrekt från din arbetsgivares sida.


Och att det har skötts korrekt från fackets sida också. Dom har ju tyvärr inte stenkoll alla gånger...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 aug 2014 07:07 #5 av Rulle
Svar från Rulle i ämnet Jobbat i 10år, lärlig?
Nä facket gick jag ur för länge sen dock hade jag nog bränt mina första 1600timmar när jag gick ur så det borde vara registrerat

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 aug 2014 12:57 #6 av Mats Jonsson

Michell Andersson skrev: Att läsa in behörighet har ingenting med avverkad lärlingstid eller branschcertifikat att göra. Är helt skilda saker. Du ska dock kunna styrka minst 4 års praktiskt arbete med lågspänning under överinseende av behörig installatör om du söker ABL efter avslutad utbildning. Ska du söka fullständig behörighet inkluderande HSP så ska du ha arbetat 5 år varav minst 3 år med LSP och 1 år minst med HSP.


Ursäkta Michell men det där var lite gammalt. Numer gäller 4 år oberoende av AB eller ABL

1 kap. ELSÄK-FS 2013:1
"7 § För behörigheten AB krävs att sökanden med godkänt resultat har genomgått sådan utbildning att kunskaps- och färdighetskraven enligt bilaga 1 och 2 har uppnåtts.
För behörigheten AB krävs att sökanden under sammanlagt fyra år förvärvat praktik på låg- och högspänningsanläggningar, varav en sammanhängande period om minst tre år. Under dessa tre år ska minst ett år ha omfattat praktik på högspänningsanläggningar och minst två år praktik på lågspänningsanläggningar.

8 § För behörigheten ABL krävs att sökanden med godkänt resultat har genomgått sådan utbildning att kunskaps- och färdighetskraven enligt bilaga 1 har uppnåtts. För behörigheten ABL krävs att sökanden under sammanlagt fyra år förvärvat praktik på lågspänningsanläggningar, varav en sammanhängande period om minst tre år.
"
Följande användare sa tack: Michell Martic

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 aug 2014 13:34 #7 av Michell Martic
Ikraftträdande och övergångsbestämmelserna i ELSÄK-FS 2013:1 tillåter tillämpning av ändringsföreskrift ELSÄK-FS 2010:4 §§ 7 - 9 med 15 års regeln så jag ljög inte i alla fall. Va bara dåligt påläst. Men det va inte osant! Tar man examen 2015 från Campus Nyköping "Elkrafttekniker" eller "Projektledare - Elteknik" så har man inte läst utbildning enligt ELSÄK-FS 2013:1 utan enligt 2010:4. Man saknar t ex praktisk mätning av jordtag.

Under såna omständigheter så är mitt påstående fortfarande sant :P

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.048 sekunder

Senaste foruminlägg