Utbildar mig till Distributionselektriker men.....

25 feb 2014 16:51 #1 av Newbie
Jag har funderat lite kring vad jag vill göra. Vi får alla kurser som gör att att jag likväl kan arbeta som installationselektriker (lärling).
Men jag vet ej vad som är för och nackdelar inom dessa två grenar. Finns det någon som arbetat på båda sidor som har lite råd och kan ge lite insikt om hur det är att arbeta som distributionselektriker / installationselektriker.

Sedan handlar det väl också givetvis om hur framtiden ser ut för respektive bransch, tex så vad jag har hört så är det väldigt svårt att få lärlingsplats som installationselektriker i Göteborg.
Och sedan är ju det även av intresse att man även skall kunna växa och få mer ansvar och högre lön som tex att vidareutbilda sig som installationselektriker ABL. Vet ej vad det finns för möjligheter som distributionselektriker.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 feb 2014 18:30 #2 av Johannes Hammarstedt
Jag har jobbat som både och.
Men det är väldigt breda områden bägge två och beroende på företagets storlek där man jobbar så kan ju arbetsuppgifterna bli mer eller mindre varierande så det är ju rätt svårt att säga nåt generellt.
Men du måste ju ändå veta lite vad det innebär samt om du är mer intresserad av att jobba med det ena eller andra?

Behörighet AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 feb 2014 19:22 #3 av Isak Rönnqvist
Hej.

Det var en väldigt bred fråga du ställer som nog får anses vara omöjlig att svara på utan att vara partisk. De för och nackdelar en del ser kan vägas upp av fördelar och nackdelar andra ser.

Jag jobbar för närvarande som eldistrubutionselektriker (linjemontör) (anställd) och driver egen firma som installationselekriker (elektriker).

Jag ser båda yrkena som mycket framtidssäkra. Ser även båda yrkena som bra yrken att jobba med. (Väldigt partisk)

Bästa tipset är att göra bra ifrån dig på utbildningen och våga prova båda inriktningarna. Bara för att du börjar med det ena betyder det inte att du inte kan prova på set andra och ev. byta.

Som sagt: detta är mina personliga råd, andra har säkert andra råd och erfarenheter.

/ Isak

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.047 sekunder