Är de värt att va me i sef?

06 jun 2011 21:14 #61 av Tobias Karlsson
Ah, jag syftade på 2010års förhandlingar, iår har det mycket riktigt inte varit några...ännu

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 jun 2011 21:30 - 06 jun 2011 21:32 #62 av Patrik Hedlund
Ja, 2010 skulle det ju bli strejk för installationselektrikerna, men som avstyrdes precis innan den hann börja.
Minns att jag var skapligt arg över att även jag som inte var med i facket skulle behöva släppa mina verktyg.
(Fick köra alla mina grejer ifrån bygget för att köra service under strejktiden, som uteblev så blev en onödig vända med verktygen bara)

Jag kan givetvis se varför alla måste bort om det ska strejkas, men... jag vill inte bli tvingad ifrån mitt jobb av en organisation som jag inte tycker om för att det ska bråkas om några extra timmar ATF, vilket f.ö. är onödiga till att börja med.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 jun 2011 21:41 #63 av Ronnie Lidström
Rent administrationsmessigt så skulle det ju vara enklare med några extra semesterdagar än dessa ATF-dagar. Varför ska det skiljas åt egentligen?

Jag har hört att många tar ut ATF i extra pensionsinsättningar istället för ledighet.. Kan ju vara nåt för dig Patrik :stubben:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 jun 2011 20:57 - 08 jun 2011 20:58 #64 av Tobias Karlsson
Strejken blev avblåst pga att vi elverkare inte gjorde övertidsarbete bland annat...

Det var väl inte riktigt bara atf tiden som förra konflikten handlade om?

Ta ut i extra pensionsersättning? Då är man väl inte klok, det blir ju inte en timme som sätts in, utan det är 0.75 eller så. Och va fan gör 32timmar på ett helt tjänsteliv i extra pension? Bättre att ta ut dem i ledighet medan man fortfarande kan gå.

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 jul 2011 14:59 #65 av Mattias Ekroth
Pojkar, pojkar, pojkar. Nu är ju jag inte "ung nog att förtstå allt" Men anledningen till att jag är med i facket är att om vi INTE har NÅGON fackförening alls. Så kommer det dröja högst 3 år (egen gissning) innan vi gått långt tillbaka i tiden på arbetsmarknaden.

Exempel: chefen säger att i helgen måste alla jobba!!! Pelle har ingen möjlighet pga barn mm Chefen säger då, ok då behöver du inte komma på måndag heller.
Pelle måste då driva en process med domstol mm på helt egen hand. troligtvis orkar han inte det. Han har då 2 val. Jobba helg fast han inte kan eller söka jobb hos chefens kompis...


Jag tror att vi behöver motvikten som facket utgör för att hålla tillbaka girigbukarna som bor inom oss alla!

Jag delar många uppfattningar från båda sidorna, men min slutsats blir att facket är så viktigt som motvikt att jag hellre stöder det därför, än att jag underminerar det genom att inte vara med.

Troligtvis tänker ni som inte är med att om chefen får tuppjuck och blir dum i huvet så "är det ju bara att gå med" Och det är det ju pga att JAG hållt det vid liv åt ER!!

mvh Mattias
Följande användare sa tack: Tobias Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 jul 2011 16:43 #66 av Åke Gustafsson
Du tror inte att det kan vara så att i de allra flesta fall behöver chefen sina anställda minst lika mycket som de anställda behöver chefen?

Hur vanligt är detta? Att chefen är rent av ond, och medvetet försöker djävlas med sina anställda?

I ditt exempel så kanske företaget får betala miljoner i vite om de inte jobbar allihopa den helgen, så Pelle och alla sina jobbarkompisar blir utan jobb då företaget går i konkurs?

Tvivlar på att det finns speciellt många chefer som av ren onska väljer ut de anställda som har småbarn och tvingar de att jobba helg bara för att djävlas?
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 jul 2011 17:44 #67 av Johan Sponton
Man skall aldrig säga aldrig.
Det är berättat om personliga vendettan mellan anställda och chef, där ett medlemsskap i SEF hade underlättat för den anställda.

Jag är en av dom som anser att dom som inte är medlem i SEF, inte heller skall se det som självklart med alla förmåner som SEF förhandlar fram. Med det sagt finns det säkert nån som inte håller med, och tråden lever vidare.

Linjemästare

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 jul 2011 18:49 #68 av Henric Andersson
Ensam är LÅNGT i från stark!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 jul 2011 06:20 #69 av Mattias Ekroth

Åke Gustafsson skrev: Du tror inte att det kan vara så att i de allra flesta fall behöver chefen sina anställda minst lika mycket som de anställda behöver chefen?

Hur vanligt är detta? Att chefen är rent av ond, och medvetet försöker djävlas med sina anställda?

I ditt exempel så kanske företaget får betala miljoner i vite om de inte jobbar allihopa den helgen, så Pelle och alla sina jobbarkompisar blir utan jobb då företaget går i konkurs?

Tvivlar på att det finns speciellt många chefer som av ren onska väljer ut de anställda som har småbarn och tvingar de att jobba helg bara för att djävlas?


Mitt exempel är givetvis överdrivet, men tänkbart.

Att någon skulle ha miljonvite över sig men inte sätta in åtgärder med bättre framförhållning än i mitt exempel är rätt otroligt. (då är man nästan förtjänt av vite).
Givetvis kommer det finas bra chefer och bra företag utan facket.

Jag menar bara att med viss erfarenhet av vad som händer när jämnvikten som finns idag på arbetsmarknaden rubbas så går det fort utför.
Jag har varit med om ackordsförhandlingar då förutsättningarna varit sådana att facket haft maktpositionen. Kan säga att det beteendet var inte ett dugg bättre än i mitt exempel ovan! Det är ju maktbalansen vi behöver.

Att chefen behöver anställda är ju riktigt, men ofta så finns det någon som kommer underifrån som är beredd att "prisa in sig" om de spelregler som finns idag rubbas.

Fortsättningen på mitt exempel blir ju då att alla Pelles kompisar säger att Nänä, gör du sådär med Pelle så jobbar inte vi heller i helgen. (Ooops där uppstod visst ett fackförbund i miniatyr) Chefen inser då att sådär kan jag ju inte göra. Och alla levde lyckliga resten av sitt liv ;)


Förtydligar här att jag gillar inte allt facket gör och framförallt inte att det vuxit så långt bort från verkligheten (Björn Rosengren får stå som exempel på det (fackpamp och gammal stamkund på porrklubbar för er som inte minns) Men skrotas detta kommer det bli kaos, vilket kommer leda till ett nytt fackförbund. onödigt att gå den omvägen. Bättre att gå med och engagera sig i sin klubb där man kan driva viktiga saker framåt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 jul 2011 20:59 #70 av Janne Larsson
Fast det finns ju lagar som styr "över" fackliga och icke fackliga avtal så att som arbetstagare bli helt ställd på bar backe och helt maktlös finns inte. Visst kan säkert facket vara bra för vissa hos vissa arbetsgivare men i det stora hela så tycker jag bla SEF spelat ut sin roll som fack på det sätt dom hanterar alla situationer. Jag tror heller inte attd et skulle vara så svårt att få till en organisation som är opolitisk och ser över en arbetstagares rättigheter och som sagt, man är inte dum om man inte är med i facket, är man däremot inte med i a-kassan så har man gjort bort sig.
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.053 sekunder

Senaste foruminlägg