Är de värt att va me i sef?

29 maj 2011 20:32 #1 av Simon Persson
`Hej!

Jag gick ut skolan förra året och har nu fått jobb på ett elinstallationsföretag (har varit ute och rest samt sysslat med lite annat innan).

Jag har gått med i facket redan.. Mest bara för "det ska man ju göra". Nu på företaget där jag har börjat så är INGEN med i facket. De säger att det bara kostar pengar och inte är värt de!

Bör jag vara med i facket? Frågar jag facket så är det väl ungefär som att fråga en pastor om Jesus är bra! Jag tänkte att här kanske man får lite mer objektiva svar?

Mvh
Simon

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 maj 2011 21:25 #2 av Patrik Hedlund
Jag är inte med i facket. Och på min firma är det ungefär 60/40 med hur många som är med. Något flera som är med.
Jag är inte med för att jag sympatiserar med Centerpartiet och vill inte bidra med några pengar till Socialdemokraternas valkampanjer och så tycker jag att facket mest vill bråka och är oflexibla. Deras skräckpropagerande är inte heller något som är så särskilt omtyckt.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 maj 2011 04:06 #3 av Magnus H
Under lågkonjukturen 09-2010 var jag arbetslös ett tag, så som många andra här i trakten
facket, fick problem att punga ut med alla pengar.
Vad är då du betalar för? Nu är ju dehär ett specialfall men det kan gå så lika fort i Sverige.

Om du har en bra arbetsplats, du trivs med din ledning, dina kollegor och inget värkar "skumt"
då skulle inte jag gå med ( jag är inte med i facket än idag ).
Det beror helt på arbetsplats enligt mig.

Har nog ett exempel av arbetsplats där ledningen var av ett pack svin som man
skulle kunnat haft lite hjälp ifrån facket, men om du har lite "guts" så kan man ju ta svinet vid hornet själv så säg.

I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
Thomas A. Edison

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 maj 2011 04:25 #4 av Tobias Karlsson
Håller helt med Magnus, det beror på arbetsplatsen och cheferna där. Chefer brukar inte vara några problem på små företag men på stora är de riktiga filurer som enbart tänker på profit och då kan facket vara bra, för de är faktiskt till för dig.

Jag är självklart med i facket, utan de hade vi elektriker inte varit där vi är idag och vi hade garanterat inte haft de lönerna som vi har.

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 maj 2011 04:48 #5 av Ronnie Lidström

Patrik Hedlund skrev: Jag är inte med för att jag sympatiserar med Centerpartiet och vill inte bidra med några pengar till Socialdemokraternas valkampanjer och så tycker jag att facket mest vill bråka och är oflexibla. Deras skräckpropagerande är inte heller något som är så särskilt omtyckt.


Håller med! Facket skulle nog tjäna på att inte vara så politiskt vinklade!

Nuförtiden (då många "vanliga arbetare" har öppnat ögonen och börjat intressera sig för politik) är det inte självklart att man sympatiserar med Sossarna, och då blir man bara irriterad över SEFs extrema politiska propaganda!

Facket borde ställa sig bakom de idéer som är bra för sina medlemmar. Inte bara automatiskt de idéer som kommer från "rätt" politiskt parti!

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 maj 2011 06:32 #6 av Patrik Hedlund

Ronnie Lidström skrev:

Patrik Hedlund skrev: Jag är inte med för att jag sympatiserar med Centerpartiet och vill inte bidra med några pengar till Socialdemokraternas valkampanjer och så tycker jag att facket mest vill bråka och är oflexibla. Deras skräckpropagerande är inte heller något som är så särskilt omtyckt.


Håller med! Facket skulle nog tjäna på att inte vara så politiskt vinklade!

Nuförtiden (då många "vanliga arbetare" har öppnat ögonen och börjat intressera sig för politik) är det inte självklart att man sympatiserar med Sossarna, och då blir man bara irriterad över SEFs extrema politiska propaganda!

Facket borde ställa sig bakom de idéer som är bra för sina medlemmar. Inte bara automatiskt de idéer som kommer från "rätt" politiskt parti!


Då får jag hålla med dig! ;)

När jag gick i skolan och SEF var på besök så började de prata om den röda sidan och den blåa sidan och framställde den röda sidan som "de goda" och de blåa som "de onda" ungefär. Då blev jag irriterad.
När vi i slutet skulle få en ryggsäck så gick jag iväg och sket i ryggsäcken bara för att visa min ståndpunkt, men även för att jag aldrig i livet skulle gå runt med en ryggsäck som det stod SEF på. :stubben:

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 maj 2011 06:48 #7 av Mats Persson

Magnus skrev: Under lågkonjukturen 09-2010 var jag arbetslös ett tag, så som många andra här i trakten
facket, fick problem att punga ut med alla pengar.
Vad är då du betalar för? Nu är ju dehär ett specialfall men det kan gå så lika fort i Sverige.

Om du har en bra arbetsplats, du trivs med din ledning, dina kollegor och inget värkar "skumt"
då skulle inte jag gå med ( jag är inte med i facket än idag ).
Det beror helt på arbetsplats enligt mig.

Har nog ett exempel av arbetsplats där ledningen var av ett pack svin som man
skulle kunnat haft lite hjälp ifrån facket, men om du har lite "guts" så kan man ju ta svinet vid hornet själv så säg.


Vilket egoistiskt beteende...
Hela ideen är ju att de som inte har problem endå ska avstå en del av sin lön för att hjälpa de andra som verkligen behöver hjälp.. Hade blivit en väldigt dyr medlemsavgift om endast de som behöver hjälp ska vara medlemmar.

Jag är inte ens anställd i Sverige idag, men betalar endå in en summa pengar till svenska facket varje månad...


Angående det politiska så är det ju helt omöjligt att sympatisera med ett parti som bidrar till sämre vilkor för anställda i sverige.

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 maj 2011 07:32 #8 av Åke Gustafsson

Mats Persson skrev: Angående det politiska så är det ju helt omöjligt att sympatisera med ett parti som bidrar till sämre vilkor för anställda i sverige.


Nu skriver du ju inte vilket parti dy syftar på. Men jag antar att det gäller alla utom sossarn/vänstern?

Jag är en riktig arbetare och jag har röstat på Moderaterna de senaste två valen!

Jag gör detta för att moderaterna bäst motsvarar det jag tycker. Jag tycker att det ska löna sig bättre att arbeta osv.

Därmed är det inte sagt att jag till 100% håller med om vad Moderaterna/Alliansen gör. Jag tycker tex att om man blir sjuk på riktigt så ska man ej behöva tjafsa för att få ersättning.

Tyvärr är ju anledningen till alla åtstramningar kring sjukvårdsförsäkringen att det har fuskats så mycket!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 maj 2011 15:06 #9 av Tobias Karlsson
Själva grejen med facket är att genom vara många så kan vi pressa upp våra löner, arbetsmiljö och annat.
Det finns alltid någon som vill göra just ditt arbete till ett billigare pris, inom facket har vi gått med på att inte prispressa mot varandra, samma jobb = samma lön. Så enkelt är det.

/Linjemästare Karlsson
Följande användare sa tack: Mats Persson, Henric Andersson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 maj 2011 15:14 #10 av Henric Andersson

Patrik Hedlund skrev:

Ronnie Lidström skrev:

Patrik Hedlund skrev: Jag är inte med för att jag sympatiserar med Centerpartiet och vill inte bidra med några pengar till Socialdemokraternas valkampanjer och så tycker jag att facket mest vill bråka och är oflexibla. Deras skräckpropagerande är inte heller något som är så särskilt omtyckt.


Håller med! Facket skulle nog tjäna på att inte vara så politiskt vinklade!

Nuförtiden (då många "vanliga arbetare" har öppnat ögonen och börjat intressera sig för politik) är det inte självklart att man sympatiserar med Sossarna, och då blir man bara irriterad över SEFs extrema politiska propaganda!

Facket borde ställa sig bakom de idéer som är bra för sina medlemmar. Inte bara automatiskt de idéer som kommer från "rätt" politiskt parti!


Då får jag hålla med dig! ;)

När jag gick i skolan och SEF var på besök så började de prata om den röda sidan och den blåa sidan och framställde den röda sidan som "de goda" och de blåa som "de onda" ungefär. Då blev jag irriterad.
När vi i slutet skulle få en ryggsäck så gick jag iväg och sket i ryggsäcken bara för att visa min ståndpunkt, men även för att jag aldrig i livet skulle gå runt med en ryggsäck som det stod SEF på. :stubben:

//Patrik



Det handlar om historia, det var inte "de blå" som skapade fackföreningarna och det var inte heller Socialdemokraterna som skapade några fackföreningar. Utan arbetare som jobbade under mycket ogynnsamma förhållanden slöt sig samman för att hjälpa varandra. Genom att samla in pengar till de första "A-kassorna" och att hålla ihop för att inte acceptera vilka skit löner och villkor som helst så skapade man fackföreningarna. Sedan för att få ett starkt fäste i samhället så skapade man ett politiskt parti som framhöll deras frågor, detta mina vänner är Socialdemokraterna. Där har ni kopplingen. Ett tips är att gå LOs kurs "Facklig grundkurs" då får man gå in på djupet om detta och om varför man ser "den blå sidan som ett sämre alternativ för arbetare mot den "röda".
Följande användare sa tack: Mats Persson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 maj 2011 15:21 #11 av Henric Andersson
Kolla på Aftonbladets artikel:

www.aftonbladet.se/nyheter/article13098526.ab

Då förstår ni varför vi behöver facket.

Alla tjänar på att vara anslutna:
Du tjänar på att ha ett kollektivavtal bakom dig som ser till att din chef måste följa de regler och villkor som vi tillsammans kommit fram till att vi vill ha och behöver på arbetsplatserna.

Arbetsgivaren tjänar på att med de rättigheter som arbetare har mot kollektivavtalet så medföljer det också en hel del skyldigheter, tex att man ska vara på jobbet de tider på dagen som gäller, all man ska vara ren och nykter på jobbet och att man ska sköta sina tider, vara rädd om bilar och verktyg mm....

Det är en WINWIN situation....

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 maj 2011 15:30 #12 av Henric Andersson

Ronnie Lidström skrev:

Patrik Hedlund skrev: Jag är inte med för att jag sympatiserar med Centerpartiet och vill inte bidra med några pengar till Socialdemokraternas valkampanjer och så tycker jag att facket mest vill bråka och är oflexibla. Deras skräckpropagerande är inte heller något som är så särskilt omtyckt.


Håller med! Facket skulle nog tjäna på att inte vara så politiskt vinklade!

Nuförtiden (då många "vanliga arbetare" har öppnat ögonen och börjat intressera sig för politik) är det inte självklart att man sympatiserar med Sossarna, och då blir man bara irriterad över SEFs extrema politiska propaganda!

Facket borde ställa sig bakom de idéer som är bra för sina medlemmar. Inte bara automatiskt de idéer som kommer från "rätt" politiskt parti!


Jo, men som jag har skrivit i ett annat svar, det gäller också att vara medveten om historian om var facket har sitt ursprung och varför. Sen är det så att sossarna är det mest fackligt vänligt inställda partiet. Det kan ju också bero på att facket skapade sossarna och inte tvärtom som många tror.
Sen får man inte glömma CUFs kampanj i senaste riksdagsvalet, fuck facket 4ever...... Den säger ju en del om deras syn på fackrörelsen.

Och den moderaternas nya idé om att vara det nya arbetarpartiet, jo men till vilket pris för arbetarna?.. Alla ska ha jobb, men till vilka villkor?

Varför ska man behöva jobba till vilket pris som helst?..

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 maj 2011 15:53 #13 av Ronnie Lidström
Så facket riktar sig bara till de som röstar på sossarna? I dagens moderna samhälle (då det faktiskt inte är självklart att rösta på sossarna om man är arbetare, som det var förr) så tycker jag det vore bättre med ett mindre politiskt SEF!

Att läsa medlemstidningen (speciellt då under val-år) är inte kul! Kanske 1/4 redaktionellt material och resten skräckpropagande på vad som händer om man inte röstar "rätt"!

Kanske lite överdrivet, men SEFs medlemstidning och "Vakttornet" eller vad den nu heter Jehovas tidning, är lite smålika varandra :side:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 maj 2011 16:00 #14 av Patrik Hedlund

Henric Andersson skrev:

Ronnie Lidström skrev:

Patrik Hedlund skrev: Jag är inte med för att jag sympatiserar med Centerpartiet och vill inte bidra med några pengar till Socialdemokraternas valkampanjer och så tycker jag att facket mest vill bråka och är oflexibla. Deras skräckpropagerande är inte heller något som är så särskilt omtyckt.


Håller med! Facket skulle nog tjäna på att inte vara så politiskt vinklade!

Nuförtiden (då många "vanliga arbetare" har öppnat ögonen och börjat intressera sig för politik) är det inte självklart att man sympatiserar med Sossarna, och då blir man bara irriterad över SEFs extrema politiska propaganda!

Facket borde ställa sig bakom de idéer som är bra för sina medlemmar. Inte bara automatiskt de idéer som kommer från "rätt" politiskt parti!


Jo, men som jag har skrivit i ett annat svar, det gäller också att vara medveten om historian om var facket har sitt ursprung och varför. Sen är det så att sossarna är det mest fackligt vänligt inställda partiet. Det kan ju också bero på att facket skapade sossarna och inte tvärtom som många tror.
Sen får man inte glömma CUFs kampanj i senaste riksdagsvalet, fuck facket 4ever...... Den säger ju en del om deras syn på fackrörelsen.

Och den moderaternas nya idé om att vara det nya arbetarpartiet, jo men till vilket pris för arbetarna?.. Alla ska ha jobb, men till vilka villkor?

Varför ska man behöva jobba till vilket pris som helst?..

Så länge facket ser ut som det gör så står jag bakom den kampanjen.

Och sedan om historien, det politiska klimatet ser ju helt annorlunda ut nu jämfört med förut. En arbetare är inte längre lika med röd och då är det dags att facket förändras för att kunna behålla medlemmar. Politiskt obundet, I rest my case.

Och en annan sak med facket (och de röda i allmänhet, framförallt kommunistledaren Ohly) är deras syn på arbetsgivare. De generaliserar och anser att alla företagare är giriga svin med 52 miljoner i årslön och drömmer våta drömmar om att sparka sina anställda så fort de får chansen.
En organisation med den synen på arbetsgivare är i alla fall inget jag vill tillhöra.

Lika lön för lika arbete, vilket jäkla skitsnack! Lönen bör väl vara individuell så att man kan tjäna mer om man presterar bättre. Och inte vet jag, men det kanske också är svårt för ett litet företag att betala ut samma löner som i ett stort företag?

Chefen har sagt det att om man t.ex. skulle hinna med fler kunder på en dag än andra osv så skulle det ju möjligtvis kunna vara en anledning till lönepåslag. Det skulle man väl inte kunna få om alla skulle ha lika.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 maj 2011 16:05 - 30 maj 2011 16:07 #15 av Patrik Hedlund
Och för att glida iväg en aning, jag har sett en av SUF:s posters på stan där det står "Chefen behöver dig, du behöver inte chefen". Ja, jag vet, man blir lite mållös... det visar ju på att de verkligen måste ha blivit tappad som barn eller något.

(Så till vida att de inte menar att de själva ska bli företagare, men så är nog inte fallet)

Naturligtvis så finns det ett gemensamt behov av bägge parter!

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 maj 2011 16:07 #16 av Janne Larsson
När jag började som elektriker så "blev jag med" i facket automatiskt utan val då dom drog pengar direkt av företaget från lönen....har inte hört andra än SEF som gjort något liknande, sen blev man ju kvar bara för man inte orkade bry sig men det kanske var det som var tanken. När det var en storstrejk på 90-talet (eller 80-talet, kommer inte ihåg, har fått det återberättat, var säkert då det sympatistrejkades med lovikka-fabriken :) ) så gick det ju självklart ut strejkkassa men när det sen var över så höjdes avgiften för att täcka upp....ändå satt facket med fastigheter värda massor, sälj för fan.
När jag slutade som anställd så fick ju då inte SEF in pengar automatiskt längre och skickade ju självklart ut ett inbetalningskort och en påminnelse om missad inbetalning, den sket jag i så efter ett tag kom det påminnelser som mer liknade hot och typ att hela min värld skulle gå under om jag inte betalade till dom om jag fortfarnde jobbade som elektriker...jösses.
Sen säger jag som Patrik och några andra, SEF är på tok för politiska (åt fel håll i mitt tycke också) för att jag skulle vilja ha något med dom att göra om jag skulle ta anställning igen.

Facklig rörelse är nog bra men lite mer politiskt neutralt hade nog varit bättre.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 maj 2011 16:20 #17 av Henric Andersson

Patrik Hedlund skrev:

Henric Andersson skrev:

Ronnie Lidström skrev:

Patrik Hedlund skrev: Jag är inte med för att jag sympatiserar med Centerpartiet och vill inte bidra med några pengar till Socialdemokraternas valkampanjer och så tycker jag att facket mest vill bråka och är oflexibla. Deras skräckpropagerande är inte heller något som är så särskilt omtyckt.


Håller med! Facket skulle nog tjäna på att inte vara så politiskt vinklade!

Nuförtiden (då många "vanliga arbetare" har öppnat ögonen och börjat intressera sig för politik) är det inte självklart att man sympatiserar med Sossarna, och då blir man bara irriterad över SEFs extrema politiska propaganda!

Facket borde ställa sig bakom de idéer som är bra för sina medlemmar. Inte bara automatiskt de idéer som kommer från "rätt" politiskt parti!


Jo, men som jag har skrivit i ett annat svar, det gäller också att vara medveten om historian om var facket har sitt ursprung och varför. Sen är det så att sossarna är det mest fackligt vänligt inställda partiet. Det kan ju också bero på att facket skapade sossarna och inte tvärtom som många tror.
Sen får man inte glömma CUFs kampanj i senaste riksdagsvalet, fuck facket 4ever...... Den säger ju en del om deras syn på fackrörelsen.

Och den moderaternas nya idé om att vara det nya arbetarpartiet, jo men till vilket pris för arbetarna?.. Alla ska ha jobb, men till vilka villkor?

Varför ska man behöva jobba till vilket pris som helst?..

Så länge facket ser ut som det gör så står jag bakom den kampanjen.

Och sedan om historien, det politiska klimatet ser ju helt annorlunda ut nu jämfört med förut. En arbetare är inte längre lika med röd och då är det dags att facket förändras för att kunna behålla medlemmar. Politiskt obundet, I rest my case.

Och en annan sak med facket (och de röda i allmänhet, framförallt kommunistledaren Ohly) är deras syn på arbetsgivare. De generaliserar och anser att alla företagare är giriga svin med 52 miljoner i årslön och drömmer våta drömmar om att sparka sina anställda så fort de får chansen.
En organisation med den synen på arbetsgivare är i alla fall inget jag vill tillhöra.

Lika lön för lika arbete, vilket jäkla skitsnack! Lönen bör väl vara individuell så att man kan tjäna mer om man presterar bättre. Och inte vet jag, men det kanske också är svårt för ett litet företag att betala ut samma löner som i ett stort företag?

Chefen har sagt det att om man t.ex. skulle hinna med fler kunder på en dag än andra osv så skulle det ju möjligtvis kunna vara en anledning till lönepåslag. Det skulle man väl inte kunna få om alla skulle ha lika.

//Patrik




Jo men synen på lika lön för lika arbete skiljer ensamvargar från lagspelare. Men det är klart, anser man att ensam är stark och att som du säger: Man ska ha betalt för prestationen o.s.v. då kasnke inte facket är något för dig. Eftersom facket står upp för varandra, vi kämpar för att alla ska ha det lika bra och att alla ska ha samma lön, och villkor vart de än jobbar...

Det är skönt att veta att om jag jobbade och hade familj med barn och det hände något på jobbet, tex jag kopplar fel i en maskin och något dyrt i maskinen går sönder och det kostar mitt företag pengar så får jag min lön ändå. Men i en prestations baserad lön så skulle jag fått räkna med stora löneavdrag och kanske ingen inkomst för än man gett plus resultat till företaget igen. Ärligt talat, hur skull det se ut i förlängningen?

Om det är efter prestationen som är det viktigaste för dig, jobba på ackord... Prata med om ombudsman på sef för mer info om det.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 maj 2011 16:25 #18 av Henric Andersson

Ronnie Lidström skrev: Så facket riktar sig bara till de som röstar på sossarna? I dagens moderna samhälle (då det faktiskt inte är självklart att rösta på sossarna om man är arbetare, som det var förr) så tycker jag det vore bättre med ett mindre politiskt SEF!

Att läsa medlemstidningen (speciellt då under val-år) är inte kul! Kanske 1/4 redaktionellt material och resten skräckpropagande på vad som händer om man inte röstar "rätt"!

Kanske lite överdrivet, men SEFs medlemstidning och "Vakttornet" eller vad den nu heter Jehovas tidning, är lite smålika varandra :side:


Nej jag vill inte säga att man måste vara Sosse för att vara med i SEF eller för att vara fackligt aktiv eller bara vara medlem men jag tycker man borde veta om kopplingen mellan SEF och S och mellan LO och S.
Men jag tycker att det är upp till varje medlem att framföra sina åsikter till SEF, skriv motioner till CR, lämna förslag till ledningen o.s.v.... En sak som är väldigt sann är att Facket är vad man gör det till... Vill du sitta hemma, betala medlemsavgift och låta andra vara aktiva så är det en sak, men man kan också ta tag i det själv och sticka upp handen på möten och säga vad man tycker och vad man vill med facket. Därför är jag själv engagerad, just för att kunna påverka mitt fackförbund (som man faktiskt betalar en hel del pengar till).

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 maj 2011 16:26 #19 av Patrik Hedlund
Rent prestationsbaserat ska det naturligtvis inte vara, men det ska inte vara motsatsen heller för att det förslappar folk. Man får samma lön oavsett om t.ex. jag jobbar stenhårt så att svetten rinner, medans klas, 34, mest drar benen efter sig.

Som inom det mesta, det ska inte vara strikt åt det ena eller andra hållet utan något mitt emellan.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 maj 2011 16:30 - 30 maj 2011 16:32 #20 av Patrik Hedlund

Henric Andersson skrev:

Ronnie Lidström skrev: Så facket riktar sig bara till de som röstar på sossarna? I dagens moderna samhälle (då det faktiskt inte är självklart att rösta på sossarna om man är arbetare, som det var förr) så tycker jag det vore bättre med ett mindre politiskt SEF!

Att läsa medlemstidningen (speciellt då under val-år) är inte kul! Kanske 1/4 redaktionellt material och resten skräckpropagande på vad som händer om man inte röstar "rätt"!

Kanske lite överdrivet, men SEFs medlemstidning och "Vakttornet" eller vad den nu heter Jehovas tidning, är lite smålika varandra :side:


Nej jag vill inte säga att man måste vara Sosse för att vara med i SEF eller för att vara fackligt aktiv eller bara vara medlem men jag tycker man borde veta om kopplingen mellan SEF och S och mellan LO och S.
Men jag tycker att det är upp till varje medlem att framföra sina åsikter till SEF, skriv motioner till CR, lämna förslag till ledningen o.s.v.... En sak som är väldigt sann är att Facket är vad man gör det till... Vill du sitta hemma, betala medlemsavgift och låta andra vara aktiva så är det en sak, men man kan också ta tag i det själv och sticka upp handen på möten och säga vad man tycker och vad man vill med facket. Därför är jag själv engagerad, just för att kunna påverka mitt fackförbund (som man faktiskt betalar en hel del pengar till).

Läs denna debattartikel. norrteljetidning.se/nyheter/debatt/1.919...ra-politiskt-obundet

"Alliansen är sammansatt av vanliga arbetare som varje dag kämpar för sitt levebröd. Jag är moderat, och det är ingenting jag döljer på något sätt. Tvärtom. Trots det tycker jag att jag ska kunna känna mig hemma på fackliga möten, och inte bli betraktad som högervriden utan som den medlem, arbetskollega och medmänniska jag är. I stället kände jag under den sista tiden som medlem i facket hur jag blev mer och mer utfryst."

"För många år sedan var det säkert nödvändigt att en facklig organisation var kopplad till ett parti. På den tiden fanns det en tuff fiende i form av högkapitalistiska, konservativa och orättvisa arbetsgivare och företagare.
Sådana kan förekomma även nu för tiden, men i mycket mindre omfattning. I dag råder nya tider, modernare tider. Arbetsgivaren har sedan länge insett värdet av att hantera sina anställda humant och rättvist.
Däremot har de fackliga organisationerna avstannat i sin utveckling. De lever i dåtiden. De ser inte att deras medlemmar till ganska stor del består av människor som röstar på alliansen. Istället ”spottar” de på dessa medlemmars ideologiska tillhörighet i sin fackliga propaganda"

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.076 sekunder