Elarbetsansvar, när?

05 okt 2012 19:42 #1 av Emil C
När skall man ha elarbetsansvar?
Skillnad för seviceelektriker och vanlig montör?
Jag har tolkat det som att det gäller så fort man t ex skruvar ut en säkring, antingen ska arbetsgivaren skruva ut säkringen eller så ska han delegera det till mig och jag skruvar ut säkringen själv.
Tacksam för en enkel förklaring.

Den som aldrig gör fel, gör oftast ingenting.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 okt 2012 21:13 - 05 okt 2012 21:19 #2 av Ronnie Lidström
Elarbetsansvarig ska alltid någon vara när man gör ett jobb där det finns elektrisk fara (chansar bara på denna definition, men är nåt sånt).

Vi har gjort så att vi har en blankett "Elarbetsansvarig för egna arbeten" som varje serviceelektriker skriver under en gång / år.

Sen är det en annan blankett för Elarbetsansvarig på "byggen". Alltså om man ska vara ansvarig över andra än en själv (då brukar den som är ansvarig få en extra slant för detta).

Dessa blanketter finns hos EIO.

Edit: Här finns mer information från facket (pdf)

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 okt 2012 09:22 #3 av Emil C
Svar från Emil C i ämnet Elarbetsansvar, när?
Då har vi uppfattat samma sak vad som gäller elarbetsansvarig :)

Tackar för svar!

Den som aldrig gör fel, gör oftast ingenting.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 okt 2012 20:55 #4 av Emil C
Svar från Emil C i ämnet Elarbetsansvar, när?
Får serviceelektrikern någon ersättning för egen arbetet?
Som serviceelektriker behövs ibland en extra hand, skall jag då inneha den andra blanketten för "byggen"? Det är väl inte räknat som ensamarbete?

Jag arbetar på en stor industri, i mitt arbete utför jag uppgifter som att komplettera belysning, lägga till motordrifter, sitta och tråda styrpulpeter (där jag inte kan bryta spänningen, vilket innebär att jag arbetar "nära spänning"). Jag brukar alltid bryta spänningen själv och arbetar oftast med en kollega. Vi har då inte engagerat oss i elarbetsansvaret innan arbetet utförts, utan istället brutit och låst själva, nu har det blivit väldigt mycket uppmärksamhet om att var och en skall ha elarbetsansvar för att få t.e.x. skruva ut en säkring.

Frågan jag har är om jag bör ha elarbetsansvar för byggen eller för service.

Den som aldrig gör fel, gör oftast ingenting.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 okt 2012 06:06 #5 av Tobias Karlsson
Tror du missuppfattat Ronnie när han hade olika för byggen och service, han menade (tror jag iallafall) att han har en färdig lista för alla elektriker numrerad 1 och uppåt. Den som har lägst nummer på just det arbetet står som elarbetsansvarig.
Med andra ord, kommer det två elektriker på samma jobb är det enkelt att veta vem som har ansvaret, bara att kika på listan.

Medan på Byggen bestäms en som har elarbetsansvaret för hela projoktet.

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 okt 2012 07:33 #6 av Ronnie Lidström
På vår blankett för "Elarbetsansvarig för egna arbeten" så har vi med denna text:

Elarbetsansvaret gäller även för andra montörer som tillfälligt hjälper till. Vid otydligheter räknas som elarbetsansvarig den som först mottar arbetsordern (om ej annat överenskommes).


Det är ju inte praktiskt möjligt att skriva en ny blankett för varje litet jobb där mer än en person ingår.

Är du däremot fast på en industri där ni alltid är flera så tror jag att ni ska ha fastslaget EN person där som alltid är Elarbetsansvarig (även då för andra).

Är ni två som oftast arbetar självständigt med olika saker är det däremot kanske bättre att var och en är ansvarig för sina egna arbeten bara? Kanske Mats Jonsson har något vettigt att tillägga om detta?

Är man elarbetsansvarig för ett arbetslag på ett bygge så är det brukligt att man får en slant för detta, tex 5 kr extra / timme.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 okt 2012 09:33 - 09 okt 2012 17:19 #7 av Mats Jonsson
Svar från Mats Jonsson i ämnet Elarbetsansvar, när?
Vad gäller den avtalsmässiga biten med ersättningar och dylikt är det något jag inte lägger mig i.

Av Elsäkerhetsverkets föreskrifter, § 5, ELSÄK-FS 2006:1, framgår att i samband med planeringen av ett arbete där det finns elektrisk fara ska man utse vem eller vilka som skall säkerställa att säkerhetsåtgärder vidtas. Av svensk standard SS-EN framgår sedan vidare att den som vidtar säkerhetsåtgärder vid arbetsplatsen benämns elarbetsansvarig. I första hand gäller rollen elarbetsansvarig att se till att säkerhetsåtgärderna är vidtagna men även att informera övriga på arbetsplatsen om avgränsningar, spänningsatta delar och vilka säkerhetsåtgärder som är vidtagna.

Vid nybyggnation finns det oftast inte någon elektrisk fara. Blanda inte in byggströmmen, det är ju en vanlig anläggningen för vilken innehavaren/platschefen har sitt kontrollansvar. Någon elarbetsansvarig behövs inte om det inte finns elektrisk fara. Det är först när anläggningen spänningsätts eller kan bli spänningsatt som det kan uppkomma elektrisk fara. För de arbeten som då utförs och där det då finns en elektrisk fara ska det nu finnas en elarbetsansvarig. Detta gäller även om den har spänningssatts tillfälligt t.ex. för provdrift.

För några år sedan skadades en person i samband med arbete. Två montörer kommer till en lokal där det ska utföras två mindre arbeten Av gruppförteckningen framgår att arbete ska ske på grupp nr 5 och 6 varför dessa avlägsnas och blockeras. När den ena montören är klar konstaterar han att grupp nr 5 är den han arbetat på varför han nu anbringar säkring. Därefter finner han sin kollega medvetslös. Det visar sig att grupperna är förväxlade. Jag tycker att det hade varit bättre att hantera detta som ett arbete och där det finns en elarbetsansvarig som då ska se till att allt arbete är avslutat innan säkerhetsåtgärderna raseras.

Personligen använder jag följande definition av elarbetsansvarig. Den person som äger säkerhetsåtgärderna för ett arbete. Med äger menar jag naturligtvis endast rättan att förändra.

Glöm inte att många olyckor inträffar i nära anslutning till spänningssättning. När vi börjar ett projekt finns det oftast en bra planering och relativt gott om tid. Mot slutet har tiden runnit ut och planeringen visar oftast inte hur vi ska hantera situationen om det uppstår tidsbrist. Elarbetsansvarig har veto brukar jag säga; det vill rätten att säga nej.

Nej, vi är inte klara för spänningssättning!

Men tyvärr är vi ofta alldeles för lojala med kunder och arbetsgivare och har svårt att motstå. Men vi hanterar en av världens farligaste produkter och då måste man ta ansvar för detta.

Om vi ska vara två eller fler på arbetsplatsen vill jag vara elarbetsansvarig, inte för att tjäna pengar utan för att då äger jag säkerhetsåtgärderna och har därmed vetskap om säkerheten och när anläggningen kan bli tillkopplad.

Mats Jonsson, Eltrygg Miljö AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 okt 2012 11:14 #8 av Tobias Karlsson
Sedan får vi inte glömma bort att elarbetsansvarige alltid ska vara på arbetsplatsen, man får alltså inte vara ansvar, bryta det som ska brytas och sedan åka vidare till ett annat jobb.

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 okt 2012 11:46 - 09 okt 2012 17:22 #9 av Mats Jonsson
Svar från Mats Jonsson i ämnet Elarbetsansvar, när?

Tobias Karlsson skrev: Sedan får vi inte glömma bort att elarbetsansvarige alltid ska vara på arbetsplatsen, man får alltså inte vara ansvar, bryta det som ska brytas och sedan åka vidare till ett annat jobb.


Ja, jag tog inte upp det eftersom det finns lite olika läror om detta.

Linjemästare Karlsson kanske stödjer sig på ESA och där står det klart och tydligt att elarbetsansvarig ska befinna sig på eller närhet av arbetsplatsen.ESA är mer långtgående än t ex svensk standard.

Men installationsbranschen vill ibland tolka det annorlunda. Om det inte finns någon kvarstående elektrisk fara efter att man vidtagit säkerhetsåtgärderna menar vissa att elarbetsansvarig inte längre måste vara på arbetsplatsen.

Man får här titta på farorna i det aktuella fallet, det är en viss skillnad mellan distributionsnät och en utrymd byggnad.

Men principen är den samma, elarbetsansvarig ska se till att åtgärderna är vidtagna.

Mats Jonsson, Eltrygg Miljö AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 okt 2012 17:58 #10 av Mats Jonsson
Svar från Mats Jonsson i ämnet Elarbetsansvar, när?
Måste elarbetsansvarig utses skriftligt?

Jag förordar att en alla organisationer (utom enmansföretagare kanske) har skriftliga rutiner om hur elarbetsansvarig uppstår. Men vad säger lagstiftningen? (Avtal kan dock peka på annat)

Av Arbetsmiljöverkets föreskrifter om systematiskt arbetsmiljäöarbete AFS 2001:1 j.ä. framgår följande:
6 § Arbetsgivaren skall fördela uppgifterna i verksamheten på ett sådant sätt att en eller flera chefer, arbetsledare eller andra arbetstagare får i uppgift att verka för att risker i arbetet förebyggs och en tillfredsställande arbetsmiljö uppnås. ... Uppgiftsfördelningen skall dokumenteras skriftligt om det finns minst tio arbetstagare i verksamheten.

Min bedömning är det ska finnas skriftliga rutiner gällande elarbetsansvarig om det finns minst 10 arbetstagare.Men arbetsgivaren måste inte för varje enskilt arbete skriftligt utse en elarbetsansvarig, det torde vara ett missförstånd och inte praktiskt genomförbart.

När jag hjälper organisationer att ta fram rutiner för elarbetsansvarig utgår jag självklart från deras verksamhet men i många fall blir det betydande likheter.

Många jobb startar med en arbetsorder, då kan arbetsledande chef direkt på arbetsordern ange vem som är elarbetsansvarig. Men i övriga fall eller om elarbetsansvarig inte kan fullfölja sitt uppdrag ska det finnas en rutin om vad som ska gälla. Det kan ju vara så arbetsledande chef inte går att nå etc. I rutinen talar arbetsgivaren om vad som ska gälla för de situationer som inte ryms inom arbetsordern.

Bifogar en grundrutin som oftast måste anpassas till den egna organisationen.

Mats Jonsson, Eltrygg Miljö AB

This message has an attachment file.
Please log in or register to see it.

Följande användare sa tack: Ronnie Lidström, Emil C

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.057 sekunder

Senaste foruminlägg