Måste lärlingstid ske på heltid?

12 jun 2012 16:35 - 12 jun 2012 16:41 #1 av Dan
Hej!

Jag är en ganska nyutbildad elektriker som ännu inte har gjort sin lärlingstid. Min fråga är ifall det måste ske på heltid eller om det går att fördela den på halvtid, olika projekt eller liknande.
Jag är 33 år gammal och bedriver även en musikstudio och är intresserad av att jobba med elrelaterade jobb vid sidan om. Jag bor i Sthlm och har även en del tidigare erfarenheter av elektronik, teknik och elinstallationer m.m.

MVH/Dan


( Moderator; Jag vet inte riktigt om detta var rätt avdelning för min fråga men annars kanske ni kan flytta tråden. )

Ja, jag flyttade ämnet till denna avdelningen istället.

//Mod

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 jun 2012 19:15 #2 av Martin
Du ska vara anställd som lärling och inget typ tillsvidare mm. Sen hur ofta du jobbar är ju upp till dig. En person som jobbar över varje dag kan kanske göra det på ett halvår MAX fast den som är lat och har semester ofta eller sjuk kan det ta 1½ år för. De flesta tar det runt 10-12 månader.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 jun 2012 12:16 #3 av Dan
Hej Martin, tack för svar. Kan du utveckla lite. Det ska alltså vara ett lärlingsavtal. Sen kan jag då även jobba mindre än heltid?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 jun 2012 16:08 #4 av Jens Johansson
Jag tror inte att man får jobba övertid som lärling, eller jobba över får man såklart men man får nog bara räkna 8h per dag som lärlingstid. Anledning till detta är att företag inte ska kunna ljuga på lärlingspapperna och skriva 12h om dagen även fast dom bara jobbar 8 och på så sätt kunna skicka iväg dom på egna jobb själva.

Det är vad jag har fått berättat för mej men kan inte garantera att det stämmer.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 jun 2012 16:18 - 13 jun 2012 16:19 #5 av Markus Ågren
Det finns en gräns på hur många övertids timmar man får göra per år, enligt arbetsmiljöverket.

Om det var typ 200 timmar över tid på år. Över detta så måste företaget söka dispens hos arbetsmiljöverket. Som jag förstått det är det oftast transportföretag som brukar kunna få dispens för detta. Nog även vissa andra företag, men det är inget som de ger till alla företag utan att ha en bra anledning.

8 §
När det finns särskilt behov av ökad arbetstid, får övertid tas ut med högst 48 timmar per arbetstagare under en tid av fyra veckor eller 50 timmar under en kalendermånad, dock med högst 200 timmar under ett kalenderår (allmän övertid).
8 a §
Övertid utöver allmän övertid får tas ut med högst 150 timmar per arbetstagare under ett kalenderår om det finns särskilda skäl för det och situationen inte har gått att lösa på annat rimligt sätt (extra övertid).

Extra övertid och allmän övertid får tillsammans inte överstiga 48 timmar per arbetstagare under en tid av fyra veckor eller 50 timmar under en kalendermånad.

(Paragrafen ändrad genom 2011:740.)

9 §
Har en natur- eller olyckshändelse eller annan liknande omständighet som inte har kunnat förutses av arbetsgivaren vållat avbrott i verksamheten eller medfört överhängande fara för sådant avbrott eller för skada på liv, hälsa eller egendom, får övertid tas ut för arbete i den utsträckning som förhållandena kräver (nödfallsövertid).

Om det för arbetsstället finns en lokal arbetstagarorganisation inom vars avtalsområde arbetet faller, får nödfallsövertid tas ut endast under förutsättning att arbetsgivaren snarast underrättar organisationen om övertidsarbetet. (Paragrafen ändrad genom SFS 2011:740)


Men det borde inte vara något problem, om företaget kan gå med på att ha dig anställd säg: att du jobbar 4 timmar / dag. Bara det står i anställningsavtalet. Kan inte se att SEF ska ha något att säga om det, helst om den anställde skulle vilja det.

Markus Ågren

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 jun 2012 16:41 #6 av Daniel Gustafsson Furn
Jag jobbade inte heltid under min lärlingstid och det var inga problem med det. Var föräldraledig en del under den tiden så det blev en lång och utdragen tid för att få ihop timmarna.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 jun 2012 09:30 #7 av Dan

Markus Ågren skrev:
Men det borde inte vara något problem, om företaget kan gå med på att ha dig anställd säg: att du jobbar 4 timmar / dag. Bara det står i anställningsavtalet. Kan inte se att SEF ska ha något att säga om det, helst om den anställde skulle vilja det.


Ok, så det är SEF som slutligen reglerar det.

Bordet det inte gå att hitta någon elfirma som är intresserad av något sådant? Att man kanske jobbar tre dagar i veckan eller lite mer eller mindre beroende på behov. Jag tänker att då kan man både reglera lite efter den aktuella jobbtillgången och firman får en ganska billig arbetskraft.

Det jag vinner är att jag fortfarande kan hålla igång mina andra sysselsättningar plus utvecklar mig och betar av lärlingstimmar.

Vad tror ni?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 jul 2012 19:37 #8 av Janne Larsson
Nja...SEF reglerar inte men dom vill nog ha ett ord med i leken. Certifikatet utfärdas ju av ECY så vad de säger samt andra regler som ev finns är det som styr. Om en firma inte har några problem med deltid så är det ju lungt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.049 sekunder

Senaste foruminlägg