Måste lärlingstid ske på heltid?

12 jun 2012 16:35 - 12 jun 2012 16:41 #1 av Dan
Hej!

Jag är en ganska nyutbildad elektriker som ännu inte har gjort sin lärlingstid. Min fråga är ifall det måste ske på heltid eller om det går att fördela den på halvtid, olika projekt eller liknande.
Jag är 33 år gammal och bedriver även en musikstudio och är intresserad av att jobba med elrelaterade jobb vid sidan om. Jag bor i Sthlm och har även en del tidigare erfarenheter av elektronik, teknik och elinstallationer m.m.

MVH/Dan


( Moderator; Jag vet inte riktigt om detta var rätt avdelning för min fråga men annars kanske ni kan flytta tråden. )

Ja, jag flyttade ämnet till denna avdelningen istället.

//Mod

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 jun 2012 19:15 #2 av Martin
Du ska vara anställd som lärling och inget typ tillsvidare mm. Sen hur ofta du jobbar är ju upp till dig. En person som jobbar över varje dag kan kanske göra det på ett halvår MAX fast den som är lat och har semester ofta eller sjuk kan det ta 1½ år för. De flesta tar det runt 10-12 månader.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 jun 2012 12:16 #3 av Dan
Hej Martin, tack för svar. Kan du utveckla lite. Det ska alltså vara ett lärlingsavtal. Sen kan jag då även jobba mindre än heltid?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 jun 2012 16:08 #4 av Jens Johansson
Jag tror inte att man får jobba övertid som lärling, eller jobba över får man såklart men man får nog bara räkna 8h per dag som lärlingstid. Anledning till detta är att företag inte ska kunna ljuga på lärlingspapperna och skriva 12h om dagen även fast dom bara jobbar 8 och på så sätt kunna skicka iväg dom på egna jobb själva.

Det är vad jag har fått berättat för mej men kan inte garantera att det stämmer.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 jun 2012 16:18 - 13 jun 2012 16:19 #5 av Markus Ågren