Vedklyv på steorider?

14 jun 2018 19:28 #1 av edgein
Hej!

Jag håller på att bygga en vedklyv. Så varför skriver jag här på ett elforum och inte ett hydraulikforum?

Jo, jag har lyckats få tag på en Siemens SED2 (11kw) frekvensomriktare som jag vill använda tillsammans med en ASEA 7.5kw motor och den skall styras av en digital manometer (0-10v, mäter mellan 0-250bar).

Motorn driver i sin tur en hydraulpump som matar en hydraulkolv som skall klyva veden.

Min tanke är att jag skall kunna köra motorn på i t.ex. 100hz när jag inte har någon last och det kan jag mäta med manometern. Så fort trycket går över en viss gräns går frekvensen ner till 50hz igen. Eventuellt behöver den inte går ner fullt utan det kan vara variabelt beroende på trycket.

Det som jag hoppas kommer hända i praktiken är att hydraulpumpen pumpar mer olja om motorn går snabbare som gör att cylindern rör sig snabbare när det inte finns någon större last.

Jag har gift in motorn med VFD'n och jag kan köra den utan problem, förutom att det inte funkar med JFB då, men det är tydligen ett känt "problem"..

Enligt manualen så verkar det vara nåt som heter PID som är det som behövs för att koppla in min trycksensor med vfd'n.

https://w3.siemens.se/buildingtechnologies/se/sv/buildingautomation-hvac/hvac-products/variable-speed-drives/Documents/56185_se-sv.pdf

Sidan 65?

Finns det någon på detta forum som kan, och orkar, berätta för en okunnig om detta borde funka? Samt vilka parametrar jag borde leka med.

Kanske jag inte ens behöver någon digital tryckmätare/manometer utan jag kan kanske trigga olika frekvenser beroende på belastning av motorn? Det borde ju VFD'n veta utan en extern källa.

Cheers! Ed

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 jun 2018 20:10 - 14 jun 2018 20:17 #2 av Rikard Ågren
Om vi börjar med tryckgivaren så är den inte digital (0/1) utan analog (0-10V) dvs utsignalen är linjär med tryckområdet som den mäter

PID regulatorn i omriktaren kan du använda till att hålla ett konstant tryck (börvärde) där signalen från tryckgivaren blir ärvärdet. När ärvärde avviker från börvärdet så ökar eller minskar PIDn styrsignalen till omriktaren tills börvärdet uppnås

Möjligen finns där färdiga mackron i omriktaren där PIDn är grundinställd för en hydraulpump. Men troligen måste du själv justera P- I- och D-parametrarna samt områden för in-, utsignal och kanske även andra parametrar. Ska du labba med detta kan det vad bara att läsa lite grundläggande reglerteknik först så att du vet vad du håller på med

Projektledare el, styr och automation
Följande användare sa tack: edgein

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 jun 2018 13:26 #3 av edgein
Svar från edgein i ämnet Vedklyv på steorider?
Hej Rickard!

Tusen tack för ditt svar, mina frågor skvallrar om hur lite jag kan om el. Såklart är tryckgivaren inte digital, det jag menade var att den skickar en elektrisk signal. :smack:

Mitt svar har dröjt för jag har försökt att läsa på och kolla in lite YT-videos gällande PID-reglering. :unsure: Jag har kommit fram till att jag nog inte skall försöka mig på en helt automatiserad lösning utan börjar med en manuell variant.

Tanken är att det istället skall finnas en "fast forward"-knapp som jag trycker in för att få ex. 100hz. Det går att styra frekvensen med en potentiometer (4,7 kΩ) alltså borde jag kunna koppla in en tryckknapp med ett motstånd som simulerar att jag vrider på potentiometern till max? Är jag helt ute och snurrar?

Jag skäms lite men jag har inte möjlighet att gå 5 år i skolan för att bygga färdigt klyven. Sen förstår jag att det är tröttande att försöka förklara för mig som är på så pass låg nivå..

Sorry /Ed

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 jun 2018 13:37 - 20 jun 2018 13:40 #4 av Rikard Ågren
Det kan säkert fungera. Du skulle också kolla i manualen om det finns några digitala ingångar som kan göra det du är ute efter. Då skulle du slippa potentiometern och istället ansluta tryckknappen direkt på ingången

Jag hade en vedklyv som hade snabbare återgång i hydrauliken. Så det borde ju gå att lösa enbart med hydraulik också kan jag tycka? Inte så hemma på det dock. Känns kanske som en enklare lösning. Men en klyv med omriktare är såklart manligare :stubben:

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 jun 2018 14:01 #5 av edgein
Svar från edgein i ämnet Vedklyv på steorider?
Ja, har också kollat i manualen på det, säkert 1000 gånger, och jag fattar ingenting. Men kanske svaret finns på sidan 56, där finns en lista på olika typer av digitala ingångar som man kan "assigna" en viss fysisk ingång. :silly:



Kan det vara typ 16 som är ett fast "börvärde"?

Gällande hydrauliken så är det inga jättebilliga prylar, och omriktaren var jättebillig och mycket coolare såklart! Behövde ändå en mjukstart eller Y/D..

Jag vill inte bygga en vanlig vedklyv som jag lika gärna kan köpa, det måste vara nåt speciellt med den. ;)

/Ed :evil:
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 jun 2018 14:21 #6 av Rikard Ågren
Tänker du att du har en återfjädrande knapp som du håller in i klyvläget och släpper när den ska gå tillbaka? Det måste väl ske något hydrauliskt också för att få återgång?

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 jun 2018 14:30 #7 av edgein
Svar från edgein i ämnet Vedklyv på steorider?
jag kommer ha två återfjädrande knappar eller ett återfjädrande 3-positions vred för fram och tillbaka-gång, ingen automatik till att börja med. det är alltså magnetventiler (24v) jag kommer använda för hydrauliken.

sen har jag tänkt att jag har en extra knapp som också är återfjädrande som blir min "turbo-knapp". :tokig:

eventuellt kan jag också koppla in turbon direkt på åter-knappen för där vill man nog alltid att det skall gå snabbt.

då behöver jag bara trycka på turbo-knappen om jag vill mata fram cylindern snabbare för att biten jag klyver är kort t.ex..

makes sense? :woohoo:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 jul 2018 22:44 #8 av edgein
Svar från edgein i ämnet Vedklyv på steorider?
Framsteg!

Nu kör jag tillbaka cylindern i 70hz. Jag har en upprampningstid på 5 sekunder och nedrampning på 10 sekunder. Ser ni några problem med det eller kan jag ställa ner tiden mer?

Exempel: https://youtu.be/asHd8D5VMiA

Notera att på videon ser man en motor och en grön tank men det är inte den som kör utan allt ligger vid mina ben längre bak. Jag använder delar från ett annat hemmabygge. Det är ff i ett väldigt tidigt skede.

/Ed
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 aug 2018 19:50 #9 av edgein
Svar från edgein i ämnet Vedklyv på steorider?
Uppdatering.

100hz på returen. Jag har ett återfjädrande vred för att mata fram och tillbaka kolven, när jag matar tillbaka så talar jag även om för omformaren att gå upp i 100 hz genom att kortsluta mellan två av de digitala ingångarna.

YouTube

Ed
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.114 sekunder