fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Formel för att räkna ut startström dels för direktstart, dels för Y/D-start?
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Formel för att räkna ut startström dels för direktstart, dels för Y/D-start?

Formel för att räkna ut startström dels för direktstart, dels för Y/D-start? 11 apr 2018 19:12 #1

Vid start av en asynkronmotor, hur ser formeln ut för att beräkna startströmmen? Dels vid direktstart, dels vid Y/D-start?

Re: Formel för att räkna ut startström dels för direktstart, dels för Y/D-start? 12 apr 2018 04:23 #2

Motorn matas från ett 400V-nät och har följande data:

5,5 Kw
2900 r/min
11 A (vid 400 V)
cosφ=0,86

I_st/I_n = 6,9
M_st/M_n = 2,4
M_max/M_n = 3

Startströmmen vid direktstart är ju bara att ta 6,9 x 11 = 75,9A, eller?

Jag tänker mig att för att räkna ut startströmmen vid Y/D-start så tar man 75,9 /√3 ≈ 43,82A, men jag tycker det låter mycket?
Senast redigerad: 12 apr 2018 04:24 av Tommy Sollier.

Re: Formel för att räkna ut startström dels för direktstart, dels för Y/D-start? 12 apr 2018 20:33 #3

• Bo Siltberg
  • ( Moderator )
  • Moderator
Tumregelmässigt ligger startströmmen på 6-9 gånger märkströmmen så 6.9 är ju inte alls fel eller för mycket.

Re: Formel för att räkna ut startström dels för direktstart, dels för Y/D-start? 12 apr 2018 20:46 #4

Jag menar att strömmen för Y-kopplad hög känns hög jämfört med D-kopplad. Har fått för mig att strömmen skall vara c:a 30% av D-kopplad när den är Y-kopplad?

Re: Formel för att räkna ut startström dels för direktstart, dels för Y/D-start? 12 apr 2018 22:14 #5

Dela med 3 istället för √3 .
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Re: Formel för att räkna ut startström dels för direktstart, dels för Y/D-start? 15 apr 2018 10:24 #6

Torbjörn Forsman skrev:
Dela med 3 istället för √3 .

Varför ska man dela med 3?

Det jag har räknat fram stämmer nog, det är ju effekten och inte strömmen som blir 1/3.

Re: Formel för att räkna ut startström dels för direktstart, dels för Y/D-start? 15 apr 2018 17:40 #7

• Michell Andersson
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
  • Kanske lite aktiv ibland...
Nja, Torbjörn har nog rätt. Det ska delas med 3 enligt min uppfattning också.

Dela en gång med √3 för att kompensera för den lägre spänningen ( 400 / √3 = 230, typ... -isch).

Men sen skiljer sig Y från D med avseende på att i D-kopplat läge försörjer varje fas i matning två lindningar (momentant blir det ju 1 godtycklig lindning plus 75% av den andra samt allt däremellan beroende på var i sinuskurvan vi befinner oss för tillfället). I Y-kopplat läge försörjer varje fas bara en lindning. Så då får du dividera med √3 en gång till.

Summa summarum, dividera med √3 två ggr.
( X / √3 • √3 = X / 3 )

Re: Formel för att räkna ut startström dels för direktstart, dels för Y/D-start? Igår 22:00 #8

• Mikael Malmgren
  • ( Användare )
  • Senior
  • Elkraftingenjör, AB
Om du använder dig av det enda som är konstant i den elektriska kopplingen, dvs motorns lindningsresistanser, ställer sedan upp effektformlerna (och för in R) för de båda kopplingarna så kommer det att trilla ut en faktor 3 för att få ihop ekvationen.
Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.

Installatörsbehörighet: AB

www.mmalab.se

Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar. Du måste tillåta Javascript för att visa e-postadressen

Re: Formel för att räkna ut startström dels för direktstart, dels för Y/D-start? Idag 09:09 #9

• Michell Andersson
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
  • Kanske lite aktiv ibland...
En tanke bara: Hur väl hänger de gamla faktorerna ihop med de nya kraven på elmotorer?

Med nya direktiv för energieffektivitet så skulle motorerna dra lägre strömmar. Detta löste man genom att minska luftgapet mellan stator och rotor. Konsekvensen blir ju att för en asynkronmotor så blir rotorns kortslutning ännu mer märkbar i statorn vid start. Jag vill minnas att faktor 12 (istället för 6 till 9) till och med kan vara tillämplig.

Någon med mer info om detta?
  • Sida:
  • 1
Tid för att skapa sida: 0.73 sekunder
Senaste foruminlägg

Mer ämnen »

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa