Hitta faser & jord på pelarborrmaskin!!!

24 okt 2017 19:05 #1 av Ola Modéer
Jag har kommit över en gammal pelarborr(Arboga E100, trefas) som enligt uppgift skall fungera, dock var kontakten avklipp och bara en halvmeter sladd stack ut. Hur svårt kan det vara tänkte jag o köpte en ny kontakt.
Nu till problemet: När jag skalade sladden så kom det ut fyra svarta kablar, jag hade hoppats på olika färger och i bästa fall fem ledare :-)
Finns det något sätt att mäta ut vilken ledare/kabel som är jord på maskinen, eller behöver jag plocka ner den för att se var kablarna går?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 okt 2017 20:29 #2 av elmont
För att veta säkert hur det är gjort så är väl att öppna och titta det som fungerar bäst.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 okt 2017 09:18 #3 av Ola Modéer
Var ute o mätte lite motstånd...
Började mäta mellan metallchassiet och de olika ledarna. Endast en ledare(vi kan kallade den 1) gav ett utslag på 0,7ohm. Jord?
Därefter mätte jag mellan ledare 1 och de andra ledarna(2,3 & 4), inga utslag.
Slutligen mätte jag mellan de andra ledarna(2-3, 2-4, 3-4) och fick ett utslag på 27ohm på alla tre mätningarna.

Min slutsats är att ledare 1 är jord och de andra är faserna, och vid en noggrannare titt är denna kabel lite brun, de övriga är svarta/mörkbruna.

Kopplade in o det fungerade perfekt, fick skifta faser en gång bara så maskinen gick på rätt håll!

Nu jädrar ska här borras!!!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 okt 2017 18:20 #4 av Joel Ingolf
Om jag var du skulle jag öppna och verkligen kolla anslutningarna (gärna innan spänningsättning ;)), då kan du ju passa på att byta kabel också till en med lite mer modern färgsättning.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 okt 2017 07:11 #5 av Michell Martic
Och jag hade i min tur kanske även mätt kontinuitet. Alltså; mäta från verifierad utsatt del till hölje på pelarborr.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.044 sekunder

Senaste foruminlägg