Erfarenhet av generatordrift (mobil) av frekvensomriktare / pump?

08 okt 2017 12:29 - 08 okt 2017 12:31 #1 av Mattias Lilliesköld
Är det någon som har erfarenhet av att driva en 3-fas frekvensomriktare via en mobil generator?

Har tittat på en lösning där en vanlig 63A reservkraftomkopplare ansluts mellan ställverksfacket och omriktaren men börjar ana en viss utmaning i hanteringen av läckströmmarna från EMC filter i omriktaren. Tittade på hur en relativt vanlig hyrmaskin (Atlas Copco QAS) är konstruerad och den är att betrakta som en IT matning med inbyggd jordfelsövervakning vilken sannolikt inte trivs så bra med en omriktare

På just detta aggregat går det att stänga av jordfelsövervakningen med en brytare (S13) men frågan är hur det ser ut på andra aggregat - erfarenheter av det?



Anläggningen har ett riktigt jordtag då den även är försedd med en stationär generator.

Uttagspanelen i aggregatet (CEE don 63A, 32A, 16A + schucko med PSA) är ansluten på den gulmarkerade delen till höger

Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 okt 2017 16:43 #2 av Michell Martic
Jag vet inte om jag förstod frågeställningen riktigt.
Är du orolig att du får konstant signal från jordfelsövervakningen? Eller är du orolig att du inte kommer kunna leda bort nollföljdsövertonerna med bruten krets i nollföljden? Har du problem med filterströmmarna vid ordinarie drift?

Hur stor effekt går via omriktaren vid max och hur stor effekt ska du ha på generatorn?
Ligger frekvensomriktaren/-omriktarna ensam/-ma på generatorn när den väl går?

De som har praktisk erfarenhet av detta kan väl tänkas vara de som har pumpstationer för färskvatten. Brukar finnas reservkraftsintag tillsammans med frekvensomriktardrift där. Vet inte om vi har några sådana som hänger i forumet.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 okt 2017 17:21 #3 av Mattias Lilliesköld
Frågeställningen var nog e.g mest riktad kring erfarenhet av jordfelsövervakningen på mobila (hyrda) aggregat och huruvida dom är justerbara/möjliga att frånkoppla. Då man på QAS aggregaten med en brytare kan koppla bort jordfelsövervakningen så bör dessa rimligen gå utmärkt att använda men det är ju inte säkert att Cramo levererar ett sådant trots det är en sådan på bild i katalogen utan man kan nog få annat fabrikat också så frågan är om alla "riktiga" aggregat har den möjligheten.

Pumpen är på 22kW men blev nog lite väl överdimensionerad så verklig last i nuläget är c:a 5kW för att upprätthålla önskvärt flöde i kylkretsen

Generatorn kommer driva en enskild pump/omriktare vid några få tilflällen per år.

Gissar att VA verk äger en park med egna aggregat där man kunnat anpassa aggregatet mot de anläggningar dom kommer betjäna.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 okt 2017 17:41 #4 av Michell Martic
Jag har ingen erfarenhet av hyrda aggregat utan bara av företaget ägda. Men uthyraren borde rimligtvis försöka möta dig i din fråga med intäkten som incitament. Jag tänker nämligen att all jordfelsövervakning går att koppla ur då det är en aktiv krets vid fel. Lossa en tråd så är den ju borta liksom.

Rimligt är kanske att i förväg komma överens med uthyraren så att du enbart får levererat generatorer som kör TN, om de inte är omkopplingsbara förståss. Men erfarenheten säger mig att de flesta är omkopplingsbara. Kör man över den i TN så tjänar inte jordfelsövervakningen någon funktion längre.

Eller har ni något särskilt behov av IT-system vid generatordrift? Hur kör ni med den stationära?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 okt 2017 19:21 #5 av Mattias Lilliesköld
Inga som helst behov av IT utan det var en fundering som dök upp när jag råkade läsa instruktionen till ett QAS aggregat. Den stationära maskinen är TN-C då den även kan köras parallellt med elnätet.

Får bli en vanlig reservkraftomkopplare och sedan säkerställa att man får ett ändamålsenligt aggregat den dag det behövs.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 okt 2017 20:04 - 08 okt 2017 20:06 #6 av Odd Hedberg
Hm, jag är nog en av få här som jonglerar med mobila dieselgeneratorer dagligen...

Och den applikation jag ser hos oss som åtminstone liknar frågeställarens scenario är de gånger någon/några av alla mina släpvagnsburna 30kW (eller 66kW) aggregat ska försörja något/några avloppspumpstationer under (planerade) spänningsbortfall.
Så här långt har det aldrig inneburit några problem liknande nämnda farhågor. Vi jackar i släpvagnens CEE-kontakt i pumpstationens inmatningsjack, bankar ner jordspettet i marken, startar aggregatet - och slår om reservkraftsomkopplaren till matning från intaget på väggen = Fixat.

Sedan så är det bara att hålla ett öga på bränslenivåer etc.
(Vilket vi parerat för genom att montera in en 200L tank med pumpanläggning i min lilla Renault El-Kangoo. Den kan självständigt både agera tankstation via pistolventil på slang samt vid behov sörpla i sig ny soppa från fat/cistern. Faktum är att den också kan agera som bränslepump (~40L/min) mellan en strömlös farmartankcistern och fordon med bränslebehov. Alltihop är infört med grund i erfarenheterna från Fukushima...)
/Odd

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 okt 2017 06:01 #7 av Slugge
Finns nog ingen anledning att bekymra sig, brukar själv aldrig använda elverket inbyggda jordfelsskydd då detta känns som en onödig potentiell felkälla.

Normalt sett korrelerar elverkets kabel med inställningen på överströmsskyddet, detta bör du kolla över först, har du beställt längre kabel kanske skyddet behövs ställas ner eller kabeln avsäkras i andra änden, du som installatör behöver räkna på detta, eller så står uthyrningsfirmans behörige för inkopplingen.

Vad gäller jordfelsskyddet kan du köra elverket i handläge, finns även möjlighet att koppla det TN-C vilket kan vara nödvändigt, då byglar man N och PE, men konsultera instruktionen om detta och märk tydligt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 okt 2017 12:23 #8 av Torbjörn Forsman
Vad rör det sig egentligen om för värden på Y-kondensatorerna i de här frekvensomriktarna, om strömmarna via skyddsjord kan börja bli så höga att ett jordfelsskydd får problem?

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.151 sekunder

Senaste foruminlägg