Driva en 3fas motor med hjälp av kondensator

27 jul 2017 15:39 #1 av Niklas Hansson
Hej

Kan nån förklara för mig hur det fungerar att driva en 3 fas motor på 1 fas med kondensator?
-hur stor effekt kan man köra på en konding?
-hur räknar man ut hur många uf man behöver till motorn.
-på bilden är en gamal slip som jag undrar om man kan köra enfas och isåfall hur stor konding man behöver ?
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 jul 2017 20:53 #3 av Torbjörn Forsman
Jag ser ett fel i texten: Det ska vara 80 uF, inte 80 mF per kW motoreffekt.

Man bör ta det som ett grovt utgångsvärde och sedan prova ut kapacitansen så att motorn går bra för det fall där den används. Om man kan acceptera ett mycket dåligt startmoment men tycker att det är mycket värt att motorn går tyst och brumfritt då den är obelastad eller lätt belastad, så kan man minska kapacitansen. Och vice versa.

Optimalt kondensatorvärde för en viss drift har man då spänningen över den lindning som ligger parallellt med kondensatorn är så lika som möjligt spänningen över den lindning som är i serie med denna. Eftersom de båda spänningarna inte är i fas med varandra så är det inte så enkelt som att säga att man ska få halva nätspänningen över vardera lindningen. Och om det är mycket övertoner på elnätet så kan man få mätvärden som är helt uppåt väggarna, speciellt om kondensatorn tillsammans med lindningarnas induktans skulle ge resonans för någon överton. Helst borde man mäta spänningarna med ett instrument som inte är så bredbandigt utan bara ger utslag för omkring 50 Hz växelspänning.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 jul 2017 09:38 #4 av Electrum

Torbjörn Forsman skrev: Jag ser ett fel i texten: Det ska vara 80 uF, inte 80 mF per kW motoreffekt.

Jag skulle tro det är ett översättningsfel ifrån amerikanska.

Där på andra sidan pölen anges det ofta MF eller MFD på kondensatorer som beteckning för microFarad.

Blir väldigt tokigt om man plötsligt tar litet m, mF, istället. Det är tillräckligt krångligt ändå.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 jul 2017 18:52 #5 av Niklas Hansson
Okej , tack för svaren ☺ men om det är 80 uf per kw och denna motorn ligger på 250w alltså 1/4 kw. Skulle man kunna använda en kondensator på 20 uf om man grov drar det ? Hur mäter man ut kapasitansen ?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 jul 2017 11:22 #6 av Torbjörn Forsman
Ja, 20 uF bör bli bra. Som regel är kondensatorer märkta med kapacitansvärdet, om man vill mäta upp det så har en del digitalmultimetrar en funktion för kapacitansmätning. Observera dock att den kräver att kondensatorn är i bra skick (låg förlustfaktor osv) för att visa rätt, ofta visas ett alldeles för stort värde om man mäter på en kondensator med stora förluster.
Kondensatorn bör vara en foliekondensator (t ex MP eller polypropylen), inte elektrolyt. Märkspänningen bör vara minst 400 V AC.
Det går bra att serie- och parallellkoppla kondensatorer för att få rätt kapacitans. Bra källor till kondensatorer av lämplig typ är t ex lysrörsarmaturer där de används för faskompensering (t ex 8 uF för 2 x 36 W T8-rör) och disk- och tvättmaskiner där det ofta finns enfas asynkronmotorer med driftkondensator.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 jul 2017 12:51 #7 av Niklas Hansson
Tack för bra svar (Y)

Men varför ska man ha minst 400 vac?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 jul 2017 13:01 #8 av Electrum
Det blir en fasförskjuten spänning, det är ju liksom hela idén med det hela.

Då kan spänningen på ena sidan kondensatorn vara under 0 då den på andra sidan närmar sig toppspänning.
Och toppspänningen vid 230V är dessutom 325V.

Jag tycker man ska välja minst 450V kondensator, gärna 600V.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 jul 2017 13:03 - 29 jul 2017 13:09 #9 av Electrum
Fast är den märkt med spänning och AC torde det betyda att man lagt in i spänningståligheten att den ska tåla 1,414 x AC-spänningen, dvs toppspänningen ...

Visst är det så Torbjörn?


edit:
Kan ju svara mig själv, japp det är så. Med VAC i kondensatorsammanhang är höjd tagen för toppspänningen.

Och då borde 400VAC räcka här. Men jag själv skulle gärna fega lite och välja 450VAC, så man klarar 180° fasvridning. Vilket iofs aldrig kommer hända.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 jul 2017 08:56 #10 av Niklas Hansson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 jul 2017 16:36 #11 av Torbjörn Forsman
Anledningen till att ta till rejäl märkspänning på kondensatorn är om man i något fall (t ex när motorn går i tomgång eller i något visst läge under starten) får resonans mellan kondensatorn och lindningarnas induktans för nätfrekvensen (eller kanske en kraftig överton), och då kan spänningen över kondensatorn bli mycket högre än man elmaskinmässigt sett hade kunnat tänka sig.

Precis, AC-märkspänningen för kondensatorn tar höjd för dels att kondensatorn tål toppspänningen och dels att kondensatorn tål den ström som kommer att flyta genom den vid 50-60 Hz och den aktuella spänningen.

En sak man möjligen kan behöva se upp med - men sällan nuförtiden - är att amerikanska kondensatorer ibland inte är märkta med tillåten driftspänning utan med den provspänning som den har klarat under kanske en sekund eller en minut på fabriken. Jag vet inte om det gäller för amerikanska "elkraftmässiga" kondensatorer, men i varje fall har det varit vanligt i elektroniksammanhang. Sådana kondensatorer bör som regel inte utsättas för mer än hälften eller en tredjedel av provspänningen i normal drift.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.052 sekunder

Senaste foruminlägg