Konstigt fel på automatisk Y/D omkopplare

11 jun 2017 18:51 #1 av Ronnie Lidström
Var på ett konstigt fel i veckan.

En motor som driver en spånsug. Motorn matad via en automatisk Y/D omkoppling i ett apparatskåp.

Bakrund:
Anläggningsägaren har bytt till en ny motor då den gamla dog (lagerfel)

Problem:
Säkringen (Dvärgbrytare 3x50A) löser direkt den går över från Y till D.
Jag tog så klart för givet att han som bytte motor måste ha kastat om någon tråd så jag började med att kontrollera detta. Hittar inga fel.

Testar att byta säkringen (grossen hade inte hemma någon 50A så jag tog 63A. Funkar ändå inte!

Tänker att den nya motorn kanske behöver mer tid på Y innan D så jag skruvar upp från 10 sek till 30 sek men ingen skillnad!

Testar att köra motorn med remmarna avtagna. DÅ funkar övergången till D utan att säkringen löser... Tänker att det måste gå för trögt av någon anledning. Men när jag testar med remmar fast lurar igång motorn direkt på D läge så funkar det! Gnisslar ju och lever fan i remmarna från början men allt funkar.

Vad fan är fel? Är det bara att prova byta alla tre kontaktorerna eller?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 jun 2017 19:06 #2 av elmont
Vad är det för märkspänning på motorn

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 jun 2017 19:43 #3 av Ronnie Lidström
En tekniker från de som sålt motor har kontrollerat att det är rätt motor de levererat samt även kontrollerat anslutningar, meggat motorn osv.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 jun 2017 20:03 #4 av Bo Siltberg
Kommer inte på något som dina kontroller inte redan utesluter men
- går motorn åt rätt håll i D?
- släpper verkligen Y-kontaktorn före det att D-kontaktorn drar?
- kan det hjälpa att koppla för "ryckfri" övergång?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 jun 2017 20:33 #5 av Ronnie Lidström
Ja. Motorn går åt rätt håll både i Y och D. Första tanken är så klart att nåt är felkopplat.. Men då borde ju inte Y/D sekvensen funka med remmarna avtagna från motoraxeln???

Jag ska testa att byta kontaktorerna.. Enda jag kan tänka mig nu. Kanske dålig kontakt/svetsloppa i någon kontaktor som gör att det blir kortis i övergången mellan Y/D men bara vid hård last??

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 jun 2017 21:12 #6 av Jan Wahlberg
Dubbel kolla så märkspänning är rätt, trots att de kollat: ~400/690V

Kommer den verkligen säkert upp i varv med belastning?
Om inte mer än ca. 90% så kan det uppstå en strömstöt ungefär som vid direktstart.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 jun 2017 22:22 #7 av Marcus
Ny motor i IE2 klass som har högre startström? Har sett en del motorer med data där man går från 6xIn till 8xIn och då har typ C inte funkat längre. Har du provat med D karekastik? Om dimentioneringen tillåter detta vill säga.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 jun 2017 08:33 #8 av Mario Ehrich
Det verkar så att Y-kontaktor har inte öppnad innan D-kontaktor slå på. Det skulle vara en spänningslös paus med ungefär 50 ms mellan de olika driftläge annars finns en risk för kortslutning. Kolla tidsrelais och bytta den kanske.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 jun 2017 12:02 #9 av Christer Djerf

Marcus skrev: Ny motor i IE2 klass som har högre startström? Har sett en del motorer med data där man går från 6xIn till 8xIn och då har typ C inte funkat längre. Har du provat med D karekastik? Om dimentioneringen tillåter detta vill säga.


Precis som Marcus skriver så har nya energieffektivare motorer högre startström som kan generera en del problem med befintliga startapparater, tror också på detta scenario eftersom allt annat verkar ok!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 jun 2017 11:45 #10 av Ronnie Lidström

Christer Djerf skrev:

Marcus skrev: Ny motor i IE2 klass som har högre startström? Har sett en del motorer med data där man går från 6xIn till 8xIn och då har typ C inte funkat längre. Har du provat med D karekastik? Om dimentioneringen tillåter detta vill säga.


Precis som Marcus skriver så har nya energieffektivare motorer högre startström som kan generera en del problem med befintliga startapparater, tror också på detta scenario eftersom allt annat verkar ok!


Hur förklarar ni då att den går att starta direkt på D? Blir ju ännu högre startström (eller borde bli).

Nu är det så tokigt att nu helt plötsligt så funkar allt som det ska. :tokig:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 jun 2017 19:01 #11 av Torbjörn Forsman
Kan det tänkas att Y-kontaktorn kärvar så den slår från onormalt långsamt, eller att det tar tid innan brytljusbågarna slocknar i den? Kanske större problem med brytljusbågar med nya motorn, om den är mer "idealt" induktiv än den gamla.

Jag har varit med om en del ABB-kontaktorer som har kärvat när de har varit horisontellt monterade, om de däremot står så att ankaret rör sig vertikalt fungerar de bra. De brukar kärva värst då de är nya och blir bättre efter "inkörning".

Prova med någon form av gnistsläckare (t ex 420 V varistorer eller någon form av RC-nät) parallellt med var och en av motorns lindningar!

Om kontaktorerna manövreras med likspänning, kolla att inte frånslaget fördröjs i onödan av frihjulsdioder parallellt med spolarna. Det kan vara lämpligt att lägga motstånd ungefär lika med spolens resistans i serie med varje frihjulsdiod.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 jun 2017 20:05 #12 av Marcus

Ronnie Lidström skrev:

Christer Djerf skrev:

Marcus skrev: Ny motor i IE2 klass som har högre startström? Har sett en del motorer med data där man går från 6xIn till 8xIn och då har typ C inte funkat längre. Har du provat med D karekastik? Om dimentioneringen tillåter detta vill säga.


Precis som Marcus skriver så har nya energieffektivare motorer högre startström som kan generera en del problem med befintliga startapparater, tror också på detta scenario eftersom allt annat verkar ok!


Hur förklarar ni då att den går att starta direkt på D? Blir ju ännu högre startström (eller borde bli).

Nu är det så tokigt att nu helt plötsligt så funkar allt som det ska. :tokig:


Det kan jag inte men har haft samma fenomen också :huh: :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 jun 2017 05:16 #13 av Mario Ehrich
Länken www.moeller.net/binary/schabu/SB2011-8_online_EN.pdf är ett dokument från EATON. Där beskrivs olika kopplingar av maskiner. Tyvärr finns dokumentet bara på engelska. Titta på sidor 8-37 till 8-39. På sidan 8-39 beskrivs funktionen av tidsreläet.

Öppnar Y-kontaktor Q13 inte innan D-kontaktor Q15 slår till så får man en kortslutning. Därför är det viktigt att Y-kontaktor Q13 är säkert öppnad. Det når man genom motsidigt förregling med hjälpkontaktor och att tidsreläet har en fördröjningstid. Bara förreling räcker ibland inte till för att det är en tävling mellan dem hjälpkontakter och hjälpkontakten till Y-kontaktor Q13 ska vara alltid snabbast.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.066 sekunder

Senaste foruminlägg