Inkoppling av induktionsmotor från torktumlare.

20 jan 2016 20:57 #1 av Oscar
Hej jag är helt ny på forumet :) Vet ej om jag har hittat till rätt forum men tänkte försöka här i alla fall.

Jag håller på med el lite på hobbynivå och gillar elmotorer.

Här om dagen meckade jag isär en torktumlare med trasig drivrem för att ta vara på motorn men jag kan inte komma underfund med har jag skall koppla motorn. för att driva den separat från all annan elektronik, alltså direkt med en 230v kabel i väggen.

Här har jag 2 bilder med lite information om motorn.





Den röda och blåa kabeln var inkopplade till kondensatorn (9uF) det är ca 44 ohm om man mäter motståndet mellan den röda och blå, om detta skulle hjälpa till.

Om man mäter motståndet mellan de 2 vita är det näst intill 0 ohm ingen av de vita verkar vara ihopkopplade med någon av de andra kablarna. så jag vet ej vad de är till för.

om man mäter från den bruna kabeln lägst till höger är det 22 ohm till den röda samt den blåa.

Jag har ingen aning om någon av er här på forumet kan sådant men jag tänkte att det var värt ett försök :)

Skulle vara mycket tacksam om någon hjälpte mig :)

Med vänlig hälsning Oscar Ehrler
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 jan 2016 21:11 - 20 jan 2016 21:13 #2 av Stefan Ericson
Hej Oskar!
Under förusättning att du inte tar livet av dig själv eller någon annan, så ska jag fösöka hjälpa dig.
Det du har är troligtvis en 3fas asyncron motor med kondensator. Det betyder att den gå på fas och nolla. Enligt skylten är den 2 polig. Det är dock svårt att se från fotona hur du ska koppla. Men en lednng mot nollan, en ledning mot fasen och den 3:e mot kondensatorn. Försök och hitta en jord först och koppla in den. Använd jordfelsbrytare och jordat väggutag.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 jan 2016 21:37 #3 av Torbjörn Forsman
Det bästa är ju om du kan hitta ett elschema för den skrotade torktumlaren. I bästa fall kan det finnas hopvikt och instoppat nånstans i maskinen, annars kanske det går att googla fram.

Tvättmaskinsmotorer och liknande brukar vara "symmetriska" enfas asynkronmotorer, dvs att motorn har två identiskt likadana lindningar som ligger 90 grader förskjutna till varandra i statorn, det brukar synas tydligt om man tittar på hur härvorna ser ut.
De två lindningarna är hopkopplade i ena änden, och kondensatorn ligger mellan de båda fria ändarna. Lägg på nätspänning mellan mittpunkten och ena eller andra polen på kondensatorn beroende på önskad rotationsriktning.

De två vita ledningarna går förmodligen till en termokontakt som fungerar som överhettningsskydd, den ska ligga i serie med nätspänningen till motorn.

Om man ser elhistoriskt på det hela så är en sån där motor egentligen en tvåfasmotor, som skulle ha fungerat utmärkt att koppla in i något av de tvåfasnät som fanns här och var för ca 100 år sedan. Tvåfas innebar inga tekniska fördelar framför det vanliga trefassystemet, men det var ett sätt att kringgå trefaspatenten och slippa betala dyra licensavgifter.

När en sådan motor körs på enfas med kondensator så kan man påverka dess egenskaper genom att ändra värdet på kondensatorn. Om man vill att den ska gå tyst och brumfritt vid lätt last så minskar man kondensatorvärdet, men då får den istället dåligt startmoment (vanligt på motorer som startar obelastade och ofta går obelastade en stor del av tiden de är igång, t ex bänkslipmaskiner). Vill man att den ska vara stark i starten så ökar man kondensatorvärdet, och så får man finna sig i att den brummar och blir onödigt varm när den väl går (så brukar t ex en billig enfas tryckluftkompressor vara dimensionerad).

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 jan 2016 17:57 #4 av Oscar
Tack så jättemycket!!! Jag kopplade som ni sa och den funkar klockrent :)

Dock tror jag att lagrena börjar bli lite slitna.
tumlaren var ca 15 år gammal och kördes ungefär var 3e dag i ca 100minuter det blir runt 2500 timmar villket är ganska mycket så det är inte konstigt om lagren vore slitna.
Följande användare sa tack: Stefan Ericson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 jan 2016 21:34 #5 av Torbjörn Forsman
Ofta är kullagren i vitvaror av ganska tvivelaktig kvalitet (kan väl snarare jämföras med de anonyma lager som Jula och Biltema säljer än SKF), så det är inte omöjligt att motorn hade en del lagerljud redan när den var ny. Om den inte har helkapslade lager kan det kanske hjälpa upp saken att tvätta ur dem och fylla dem med nytt fett, annars är det ju lätt gjort att byta lager om man har en bra avdragare.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 jan 2016 20:22 #6 av Oscar
Jag plockade isär motorn och smorde in kullagren och nu går den mjukt och fint. Tack för tipset!!

Började försöka bygga på en bänkslipmaskin av den idag :) kan ta någon bild av den sedan om ni är intresserade :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 jan 2016 19:33 #7 av Stefan Ericson
Oskar, låter bra att du skickar in en bild. :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 jan 2016 16:39 #8 av Oscar
okej här kommer första bilden :) kan skicka en till när den är färdig...

Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 jan 2016 17:18 #9 av Stefan Ericson
Oskar!
Det ser seriöst ut! :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 jan 2016 15:57 #10 av Oscar

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 feb 2016 17:36 - 20 feb 2016 17:37 #11 av Oscar
Hej igen, nu är den färdig så här är några fler bilder :)





Bilagor:
Följande användare sa tack: Bo Siltberg, Claes Börjesson, Torbjörn Forsman

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 feb 2016 18:10 #12 av Stefan Ericson
Oskar!
Den kommer du nog få nytta av! :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 feb 2016 18:34 #13 av Oscar
Japp det tror jag :) , den ända nackdelen är att motorn är lite i svagaste laget. Men det gör inget, man skall inte ha bråttom när man slipar.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 dec 2016 13:37 #14 av Oscar
Hej igen, På senaste tiden har jag bland annat byggt en dammsugare med en trefasmotor, den förstod jag hur jag skulle koppla.... Men nu igår var jag på den lokala järnhandel som skall läggas ned. Jag fick tag på en elmotor för 150kr. Den verkar vara till för en bordsåg eller liknande då den har fäste för någon typ av skiva.
Jag trodde det var en helt vanlig motor, men när jag öppnade den för att se hur jag skulle koppla in kablarna förstod jag inte till 100% hur det var tänkt. Det sitter iallafall en ganska stor kondensator på den.

Här är några bilder på hur det såg ut:







Är det någon som vet hur man skall koppla?, av kopplingsschemat att döma verkar det inte som att den är till för att köras på endast fas och nolla?
Med vänlig hälsning Oscar Ehrler (Flixarz)
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 dec 2016 17:12 #15 av elmont
Är det inte bara från höger: Jord, överhettningsskydd i motorlindning som kan kopplas till ev manöverkrets, kondensator, fas+kondensator, nolla.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 dec 2016 21:52 #16 av Oscar
Det låter rimligt! Tack för hjälpen!:)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.573 sekunder