fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Motordrift med kondensator
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Motordrift med kondensator

Motordrift med kondensator 24 sep 2015 18:52 #1

• Urban Holmlund
  • ( Användare )
  • Junior
  • Elinstallatör ABL
Hej. Hade fundering angående en gammal 3 fas djupbrunnspump,0,75kW, som jag tänkte använda i en grävd brunn. Skulle det kunna fungera att köra den på 2 faser och en kondensator, ungefär som en d-kopplad motor som man kör på 230 och en kondensator ( skulle kopplat om den om man hade kommit åt lindningarna men tror inte att det går), och isåfall hur stor skall kondingen vara?? Anledningen är ju endast att spara en tråd , så kanske jag drar dit en 3fasmatning istället, men kunde inte riktigt släppa tanken på om det är möjligt..
Holmlunds Elektriska

Re: Motordrift med kondensator 24 sep 2015 20:51 #2

Det kan gå, om inte hela motorns effekt behövs.

Om man ska köra en trefas 0,75 kW motor på enfas 230 V så brukar det vara lagom med omkring 50 uF , vid enfas 400 V borde det teoretiskt sett bli en tredjedel av den kapacitansen. Man får prova ut kondensatorvärdet så att alla tre fasspänningarna vid motorn blir så lika som möjligt då den går med normal belastning. Skulle den då få för dåligt startmoment kanske man måste öka på kondensatorn, men det sker till priset av mer oljud och vibrationer samt kanske onödigt hög ström i en av lindningsfaserna då motorn väl är igång.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Re: Motordrift med kondensator 28 sep 2015 08:19 #3

• Urban Holmlund
  • ( Användare )
  • Junior
  • Elinstallatör ABL
Tack för responsen.. provade bara för roligt om den startade med 230+konding..men det gjorde den inte:( . Återkommer om jag får igång den med 400+konding. Tror dock det får bli riktig 3-fas ändå..
Holmlunds Elektriska

Re: Motordrift med kondensator 28 sep 2015 08:29 #4

• Stefan Ericson
  • ( Bannlyst )
  • Bannlyst
  • CNC Tekniker
Hej Urban!
Jag körde min gamla vatten pump, 750W 400/230 Y/D, med en frekvens drivning. Du får givetvis inte ut effekten. Men det kan gå att öka frekvens lite.
  • Sida:
  • 1
Tid för att skapa sida: 0.67 sekunder
Senaste foruminlägg

Mer ämnen »

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa