Effekt uttag ur 3fas

28 aug 2015 17:12 #1 av Henrik Öhman
Hej,

Jag skulle behöva 2,8kW för att köra en elmotor på landet. Problemet är at jag har svårt att hitta en generator som ger tillräkligt på en fas.

Tänkte först att jag bara behövde hitta ett tillräkligt stort elverk men riktigt så är inte fallet. Nu har jag ett dieselverk till mitt förfogande på 5kW men enfasuttaget är 230V/7,2A vilket då ger P=UI vilket ger ca 1650W. För trefas uttaget motsvarande 400V/7,2A men som jag förstått det kan man inte omväxla 3 fas till 1fas i sig utan en 3fas blir 3 1fas.

Min fråga är då; om jag kan belasta en fas ur 3fas uttaget mer än 7,2A? om jag bara använder en fas i 230V höjs då amperegränsen tills den uppnår samma som om jag tog ut 7,2A i 400V?

Dvs, kan jag kontinuerlit och under en längre tid ta ut 2,8 kW på en fas utan att något tar skada?

Hoppas inte min förklaring var för stökig :P

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 aug 2015 18:00 #2 av Stefan Ericson
Svar från Stefan Ericson i ämnet Effekt uttag ur 3fas
Det finns generatorer som ger den effekten på enfas. Elverket orkar driva motorn. Risken finns att lindningarna brinner.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 aug 2015 20:22 #3 av Torbjörn Forsman
Jag instämmer i att det är olämpligt att belasta små trefaselverk hårt på en enda fas, jag har själv ett exemplar stående i garaget där några härvor i generatorn har brunnit av den anledningen. Överhuvudtaget något märklig - och skulle jag nästan vilja säga - oseriös dimensionering. Elverket lämnar 400 V trefas 2,8 kVA. Det är försett med både ett CEE 16 A-uttag och tre vanliga enfasvägguttag. Överströmsskyddet utgörs av en trepolig dvärgbrytare på 16 A, jag tror den har B-karaktäristik. Jag tror det är svårt för den där generatorn att få automatsäkringen att lösa ut vad man än försöker att belasta den med, enda chansen är väl att bomfasa den mot ett starkt nät...

Ett annat problem med att köra större enfasmotorer på småelverk är att det kan vara svårt för elverket att klara den startström som motorn kräver. I synnerhet om det rör sig om en enfas asynkronmotor med hög startström, dålig effektfaktor i starten och lågt startmoment. Det brukar vara lättare att få seriemotorer att röra på sig.

Som regel är spänningsregulatorn i ett sådant elverk gjord så att den bara mäter en av fasspänningarna och reglerar på denna. Det kan vara lämpligt att ta reda på vilken fas regulatorn är kopplad till och i första hand använda den för enfaslaster.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 aug 2015 04:19 #4 av Jan Wahlberg
Svar från Jan Wahlberg i ämnet Effekt uttag ur 3fas
Leta upp en 400V frekvensomriktare som ger ut enfas. Det finns, men har inte i huvudet vilket fabrikat.

Eller helt simpelt likrikta (som i frekvensarn) trefasen till likspänning, sen kan du göra vad du vill med den...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 aug 2015 16:03 #5 av Stefan Ericson
Svar från Stefan Ericson i ämnet Effekt uttag ur 3fas
Det kan ju vara möjligt att det går att det går att koppla om motorn, så att den går på 400Vac.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.056 sekunder

Senaste foruminlägg