Mjukstart av 1-faspump

25 aug 2014 05:24 #1 av Joel Ingolf
Hej

Har (tyvärr) inte hållit på så mycket med motorstyrningar så jag skulle uppskatta er hjälp.

Ska installera en dränkbar pump i en grävd brunn. Pumpen ska startas av en mjukstart för att minimera tryckslag i systemet och jag har skaffat en Siemens Sirius 3RW3014-1BB04 för ändamålet.

Problemet (?) nu är att det blir en 1-faspump (0.75 kW, 5.19 A) istället för en 3-faspump (1.5 kW, 2.7 A) som det var planerat från början. Kan jag använda samma startutrustning eller måste man ansluta en 3-fasbelastning till den aktuella mjukstartaren?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 aug 2014 15:42 - 25 aug 2014 15:43 #2 av Peder Myrne
Svar från Peder Myrne i ämnet Mjukstart av 1-faspump
Ja, den mjukstarten är endast för 3-fas.
Det finns mjukstartare för 1-fas också, men vilken modell som klarar det har jag dock ingen koll på.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 aug 2014 15:45 #3 av Timmy
Svar från Timmy i ämnet Mjukstart av 1-faspump
Hej,
Om jag inte minns fel så går det inte att ha kondensatorer på lastsidan av en MS. Så det faller nog på det iaf.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 aug 2014 16:57 #4 av Joel Ingolf
Svar från Joel Ingolf i ämnet Mjukstart av 1-faspump
Precis vad jag trodde, men inte hoppades på :). Får väl hitta någon 3-fasmotor som behöver mjukstartas och skaffa nya grejer till vattenpumpen...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 aug 2014 09:00 #5 av Kent Pedersen
Man kan kanske sätta en frekvensformare istället? Dom brukar ha funktion för mjukstart.

Har varit elnörd sedan 1973 på alla möjliga sätt .Just nu som servicetekniker på en förbindelse mellan Swe-Dk

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 aug 2014 19:16 #6 av Torbjörn Forsman
Det brukar inte vara så lyckat att mata en enfas asynkronmotor via frekvensomriktare. Motorns startkondensator är ju dimensionerad för 50 Hz, om man försöker smyga igång motorn på lägre frekvens så ger kondensatorn inte rätt fasvridning mellan de båda lindningarna och då får motorn inget startmoment alls.
Skulle man däremot kunna programmera omriktaren till att ge två "fasspänningar" med 90 graders fasskillnad oavsett frekvens, så skulle det förmodligen passa utmärkt att mata motorn med om man tar bort startkondensatorn och betraktar den som en tvåfasmotor.

När det gäller att man inte får ha kondensatorer efter en vanlig mjukstart så gäller väl det kondensatorer som är direkt anslutna mellan mjukstartens uttag. En kondensator i serie med enfasmotorns startlindning blir säkert inga problem. Sen är det förstås en annan sak att man riskerar hemskt dåligt startmoment även i det här fallet. Undrar vad som händer om man skulle mata startlindningen (via kondensator) direkt från elnätet och bara ansluta driftlindningen via mjukstart? En förutsättning för detta är förstås att det går att plocka isär den dränkbara pumpen, ansluta en kabel med en extra ledare, och flytta ut startkondensatorn därifrån.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 aug 2014 19:33 #7 av Peder Myrne
Svar från Peder Myrne i ämnet Mjukstart av 1-faspump
Vi hade några 1-fas dränkpumpar på jobbet för länge sedan, och där satt kondingen i startutrustningen, sen gick det 4-ledare till pumpen. Skulle nästan gissa på att det är så i detta fallet också då kondingen är en typisk slitdel som man vill kunna byta separat utan att behöva byta hela pumpen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 aug 2014 06:37 #8 av Joel Ingolf
Svar från Joel Ingolf i ämnet Mjukstart av 1-faspump
Just denna pump har kondning och allt inbyggt och att börja plocka isär den går nog bort. Tänkte använda en simpel startströmsbegränsare istället för att få bort det första tryckslaget vid varje pumpstart...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 aug 2014 14:37 #9 av Torbjörn Forsman
Kan man inte lösa tryckstötsproblemet genom att sätta en chockventil på utgående vattenledning nära pumpen, och ställa in den så att den öppnar strax över normalt arbetstryck? Om den ventilen sitter nere i brunnen blir det ju inga problem att ta rätt på spillvattnet från den heller.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 aug 2014 16:22 #10 av Joel Ingolf
Svar från Joel Ingolf i ämnet Mjukstart av 1-faspump
Det lät ju inte alls dumt! Har du möjligtvis en länk till en sådan ventil?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 aug 2014 19:58 #11 av Marcus
Svar från Marcus i ämnet Mjukstart av 1-faspump
Skulle ett vanligt tyckkärl funka som dämpare typ denna...
www.beulcoarmatur.se/index.php/produkter...77-9d46-226a05b003f4

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 aug 2014 07:17 #12 av Torbjörn Forsman
Något sånt här kanske?
www.rinkabyror.se/artikel/sakerhetsventil-6-kg/?select=true
Men man skulle ju helst ha hittat en inställbar.

De kallas visst för säkerhetsventiler eller övertrycksventiler i VVS-branschen numera. Chockventil som jag skrev från början är ett mer hydraulikmässigt uttryck.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 aug 2014 07:58 #13 av Joel Ingolf
Svar från Joel Ingolf i ämnet Mjukstart av 1-faspump
Jo jag sökte på "chockventil" och hamnade bara på en massa sidor för maskinister :).

Får ta och kolla möjligheterna med både säkerhetsventil och expansionskärl. Visst är det kul att kunna lösa saker på elektrisk väg, men ibland får man väl ge sig ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 aug 2014 15:00 #14 av Tomas Karlsson
Du kan enkelt lösa det elektriskt med en magnetventil som öppnar några sekunder vid start. Skulle tro att det kan bli driftsäkrare och framförallt bättre än både chock- och säkerhetsventiler. Men skaffa annars en enkel mjukstart för enfasdrifter de är inte så ovanliga och funkar bra på momentkaraktäristiken hos pumpar, fläktar.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 aug 2014 16:02 - 29 aug 2014 16:03 #15 av Joel Ingolf
Svar från Joel Ingolf i ämnet Mjukstart av 1-faspump
Ja det optimala är förstås en mjukstart som är anpassad för ändamålet. Finns ju ett antal olika tillverkare av just sådana.

Detta projekt är något jag gör hemma hos mig själv och jag skaffade prylar för mjukstart (3-fas) för ett tag sedan, men nu blev det alltså en 1-faspump. Har en startströmsbegränsare ( Camtech ESB101.16 ) som jag tänkte prova tillsvidare och se om det funkar skapligt.

En annan sak som jag tycker är lite lustig är att pumpen, som är till för permanent installation i en brunn, levereras med stickkontakt. Eller det kanske är brukligt?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 jul 2015 20:33 #16 av Marcus
Svar från Marcus i ämnet Mjukstart av 1-faspump
Någon uppdatering på hur det löste sig?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 jul 2015 05:38 #17 av Joel Ingolf
Svar från Joel Ingolf i ämnet Mjukstart av 1-faspump
Hade helt glömt denna tråden mitt i all renovering hemma :).

Jag använder ovan nämnda startströmsbegränsare och det fungerar fint. Det handlar ju om en liten pump i hemmiljö och startströmmen är ju förhållandevis blygsam så det kanske är lite 'overkill', men men...

Har upptäckt att tryckslagsproblemen uppstår när pumpen slår ifrån istället, men problemet är så litet att jag inte orkat ta tag i det :blush:
Följande användare sa tack: Marcus

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 jul 2015 07:17 #18 av Stefan Ericson
Joel, tryckstötar i vattensystem, brukar beror på hög hastighet på vattnet och klena ledningar. Det blir rörelse enrrgi. Jag har inte hört talas om det du beskriver. Det vanligaste är vik kranar som går att stänga snabbt, som ger tryckstötar.
Lösningen är ackumulator.
Vilken typ av pump har du?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 jul 2015 10:28 #19 av Torbjörn Forsman
Hmm, tryckslag då pumpen slår ifrån? Det är inte möjligen så att du har en lång och grov ledning mellan pump och hydrofor/hydropress, och att tryckslaget uppstår då vattnet byter riktning i den då pumpen slår ifrån och tryck ska byggas upp på sugsidan tills bottenventilen slår igen? I så fall skulle det kunna hjälpa med en liten tryckackumulator så nära pumpen som möjligt, kanske också en backventil på ledningen mellan pump och hydrofor.

Man måste såklart tänka sig för en del när det gäller hur mycket luft som ska fyllas på i ackumulatorn, så att inte membranet bottnar vare sig under normala förhållanden eller under tryckslaget.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 jul 2015 11:57 #20 av Stefan Ericson
En back ventil stänger normalt med en fjäder.
Om det blir en tryckstötar pga att vattnet går bakåt, så har en Bruzaholm vädur skapats.
Men jag skulle börja kolla backventilen vid ett sådant fel.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.070 sekunder

Senaste foruminlägg