Hjälp med Easy El / Kretschema Y/D Start

01 dec 2013 14:39 - 01 dec 2013 14:46 #1 av Matte
Hejsan,

Vi håller på med Easy-El i skolan och jag har fastnat på en uppgift i skolan,
läraren är inte direkt hjälpsam med överkurs uppgifter, så därför undrar jag om någon här kan hjälpa mig, har suttit fast på uppgiften i två dagar utan att veta hur jag ska gå tillväga så om någon kan rita upp den kanske jag kan förstå det då.

Mvh

Bifogar två filer på hur de ser ut

Uppgiften lyder





"Rita in elmatning till motorn med Y/D start på bild 1
och manövern på bild 2"



Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 dec 2013 16:08 #2 av Niklas
Googla lite på "kretsschema y/d start" så finner du nog en del ledtrådar t.ex.: www.elnu.se/pdf_info/yd-start.pdf de ger dig kanske inte exakta svaret på uppgiften men är du lite kreativ så får du ledtrådar till att lösa uppgiften.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 dec 2013 20:28 #3 av Matte
Tack för ditt svar ska söka lite, skulle dock fortfarande uppskatta om någon med erfarenhet kunde ge en lite mer konkret så man kan vara säker :) Ska googla lite nu :cheer:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 dec 2013 20:56 - 01 dec 2013 21:46 #4 av Michell Martic
Det är ju inte överkurs om du ska ha så mycket hjälp till att lösa uppgiften.
Försvinner dessutom inte poängen om du bara får lösningen?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 dec 2013 08:09 #5 av Matte
Jag vill bara veta hur det ska se ut, detta är ingen obligatorisk uppgift för kursen och jag vill bara bara försöka förstå hur man ska rita upp kretschemat. Det är allt.

Tänker du inte hjälpa till och bara komma med spydiga kommentarer behöver du inte smutsa ner den här tråden tack!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 dec 2013 14:17 #6 av Michell Martic
Din lärare har troligtvis lösningen.
Det finns troligtvis också en anledning till att han inte gett den till dig.

Du låter som en med ett sårat ego. Gör dig själv en tjänst och ta inte illa vid dig så lätt. Det kommer bara bädda för en svår väg framöver. Speciellt om du har tänkt att jobba som elektriker. Elektrikerkåren, speciellt, är ingen kår som har stort överseende med sånt.

Om du hade gjort dig besväret och undersökt fler trådar i detta forum, där elever ber om hjälp med skoluppgifter, så hade du fått en bild av att folk generellt inte lägger ut lösningen här utan snarare väljer att förklara.

Likaså gör jag.
Vid Y-kopplad motor ska U2/V2/W2 sammankopplas. Detta sker utanför motorns kopplingslåda vid en Y/D-start.
Efter given tid ska samma koppling övergå till att varje lindning matas från två håll av olika faser. Återigen, utanför motorns kopplingslåda.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 dec 2013 20:20 #7 av Jonas Olsson
När blev Y/D-start överkurs? Är väl den dom tjatar om mest i skolan:) Direktstart och Y/D.. Går du elprogrammet?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 dec 2013 20:49 #8 av Richard
Svaret fick du i svar #2...

Det borde räcka

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 dec 2013 09:13 #9 av Christer Djerf

Jonas Olsson skrev: När blev Y/D-start överkurs? Är väl den dom tjatar om mest i skolan:) Direktstart och Y/D.. Går du elprogrammet?


Hur många nya Y/D-startare monteras nu för tiden, min erfarenhet är att man i stort sett enbart använder mjukstartare/frekvensomriktare.
Dock finns ju en hel del gammal utrustning i drift som ska underhållas så man ska ju ha med den i kursprogrammet, men ska det vara den man tjatar mest om?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.150 sekunder

Senaste foruminlägg