Golvvärme från Biltema som riktar sig till lekmän

26 dec 2011 20:27 #1 av Ronnie Lidström
Biltema säljer en 230V golvvärmekabel. Det står i och för sig här och var i instruktionsboken att "Ska installeras av behörig elektriker" men det är inte svårt att förstå att instruktionen är skriven för lekmän.

-->> Biltema Värmegolv, Installationsanvisning (pdf)

De har detaljerade instruktioner hur man mäter slingan med medföljande instrument (en billig multimeter, utan funktion för "meggning", bara detta är ju skandal i sig!), samt hur man kopplar in termostaten.

Får man verkligen sälja golvvärmekabel som riktar sig till lekmän, bara man klämmer in "måste installeras av behörig elektriker"?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 dec 2011 20:40 #2 av Tobias Karlsson
Det får man säkert, annars hade de inte kostat på den texten....


Är det inte så det står på allt elmatriel i daglig handeln?

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 dec 2011 21:20 - 26 dec 2011 21:22 #3 av Ronnie Lidström
Lite höjdpunkter ur installationsanvisningen för ni som inte orkar läsa pdfen:

kontrollmätning med multimeter

mätning av motståndsvärde
• Anslut röd mätkabel till blå kabel på värmemattan och svart mätkabel till svart kabel på värmemattan.
• Kontrollera mätresultatet och för in värdet på kontrollkortet under rubriken Motståndsvärde. Ligger värdet inom en marginal på 5%, kontrollera igen. Kvarstår ett felaktigt resultat, avsluta arbetet och kontakta återförsäljaren.

mätning av isolationsmotstånd
• Anslut röd mätkabel till blå kabel på värmemattan och svart mätkabel till den silverfärgade jordkabeln på värmemattan.
• Mätresultatet ska vara 1. Skriv in resultatet på kontrollkortet under rubriken Motståndsvärde för isolering. Är värdet inte 1 kan ledningarna vara skadade. Kvarstår ett felaktigt resultat, avsluta arbetet och kontakta återförsäljaren.


Intressant att man bara behöver isolationstesta mellan jord och nolla. Ej mellan jord och fas? Och att det räcker med att "isolationsmäta" med en Ohmmeter. :rulla:


Medföljande "Isolationstester"

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 dec 2011 21:28 #4 av Patrik Hedlund
Heelt sjukt! Elsäkerhetsverket borde få en rapportering direkt!

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 dec 2011 01:17 #5 av Johnny
Jag undrar hur många som gör som på bilden och inte får 1, och sen kontaktar återförsäljaren.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 dec 2011 04:46 #6 av Rikard Ågren
Står det något om jordfelsbrytare i anvisningen?

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 dec 2011 12:28 #7 av Mats Persson
Om vi nu ska ge biltema en känga tycker jag vi kan ge tyco thermal en känga också, anställda från dem har gjort filmer till bygghemma butiken.. Har skrivit till dem och sagt vad jag tycker om det också..
I ena andetaget cerificerar de folk i elbranschen och säger hur viktigt det är att vi lägger golvet, i nästa andetag säger de åt konsumenterna hur enkelt det är att lägga själv..


!

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 dec 2011 12:38 #8 av Ronnie Lidström
Ja, det där var ju minst lika illa. :smack:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 dec 2011 12:59 #9 av Patrik Hedlund
Och så sjunger dom i slutet "It's so easy, you know".

:smack:

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 dec 2011 13:30 #10 av Markus Ågren
Verkar som de biter sig själv i foten med en sådan film. När jag pratat med försäljare så har jag fattat det som att de inte vill sälja deras produkter direkt till privat person för att minska installationer gjorda av just privatperson.

Markus Ågren

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 dec 2011 17:25 #11 av Mats Persson
Nu är det inte tyco som säljer direkt till den butiken utan som jag har förtått det är det en elgrossist...

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 dec 2011 13:46 #12 av Jörgen Wikström
Viktigt är att INGEN elinstallatör "tar på sig" att koppla in ett värmegolv som man inte har lagt in själv.

Genom att koppla in en anläggning tar man ansvaret om att allt är gjort enl. föreskrifterna och vid fel kan det bli att försäkringsbolaget inte accepterar detta och företaget/installatören får stå för hela kostnaden av reparationen själv.

Fil bilaga:
Jörgen Wikström
Fil bilaga:
Företagsrådgivare

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 dec 2011 18:24 #13 av Tomas Karlsson

Jörgen Wikström skrev: Viktigt är att INGEN elinstallatör "tar på sig" att koppla in ett värmegolv som man inte har lagt in själv.

Genom att koppla in en anläggning tar man ansvaret om att allt är gjort enl. föreskrifterna och vid fel kan det bli att försäkringsbolaget inte accepterar detta och företaget/installatören får stå för hela kostnaden av reparationen själv.

Har du exempel på när detta skulle fått utfall in vivo?
Jag ser det som tröttsamt med alla dessa ständiga upprepanden på samma tema, det är givetvis helt ok att man vill hålla på affärerna men i elbranschen blir det lite väl genomskinligt. En verklig omsorg om arbetets i alla meningar korrekta utförande är något helt annat.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.121 sekunder