Verktyg letti med två ben

24 okt 2018 19:54 #1 av Mikael
Har försökt använda lettis klammer med två ben för kuloinstallationer när man ska klamra ”fritt”, typ rakt ut i taket mot en lampa. Får det inte riktigt att funka tycker jag. Ska man använda samma don för 8mm enben som 8mm tvåben?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 okt 2018 23:50 #2 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Verktyg letti med två ben
Nej det fungerar inte (jag har åtminstone inte lyckats).

Jag har ibland kört 2-ben 8mm i 10mm donet, det fungerar.

Men jag tror inte att 10mm 2-ben fungerar i 10mm donet. Känner mig dock lite osäker just nu, jag kan kolla imorgon om du vill

Nuförtiden spikar jag 2-ben rätt ofta bara med hammaren direkt.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 okt 2018 04:33 #3 av Mikael
Svar från Mikael i ämnet Verktyg letti med två ben

Electrum skrev: Nej det fungerar inte (jag har åtminstone inte lyckats).

Jag har ibland kört 2-ben 8mm i 10mm donet, det fungerar.

Men jag tror inte att 10mm 2-ben fungerar i 10mm donet. Känner mig dock lite osäker just nu, jag kan kolla imorgon om du vill

Nuförtiden spikar jag 2-ben rätt ofta bara med hammaren direkt.


Du får gärna prova!
Så det går att spika dem direkt med hammaren? Tar inte lacken skada av det? Det får jag prova

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 okt 2018 04:38 #4 av Rikard Ågren
Ingen som kör med plasthammare vid sådana installationer?

Projektledare el, styr och automation
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 okt 2018 06:46 - 25 okt 2018 06:51 #5 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Verktyg letti med två ben
Så det går att spika dem direkt med hammaren?
Japp, jag tror faktiskt att det så är tänkt.

Tar inte lacken skada av det? Det får jag prova
Färgen är faktiskt riktigt stark, men visst, är det ganska hårt underlag man spikar i så skadas färgen ofta.
Jag brukar som sagt använda gula 10mm donet till 8mm tvåbent Letti, så är det löst. Värre då med 10mm Letii.

Ingen som kör med plasthammare vid sådana installationer?
Man borde ju, men jag har nu inte knackat så väldigt mycket letti, särskilt tvåbenta då, och nu verkar det bli allt mindre av den sysslan. Så jag hoppar nog över att köpa ännu ett verktyg.

Man kan dra på tejp på hammaren så skyddar man lite, men tejpen håller ju max någon enstaka klammer innan den är helt förstörd och måste bytas.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 okt 2018 18:02 #6 av Thomas
Svar från Thomas i ämnet Verktyg letti med två ben
Hultafors mek hammare med en plastsida och en stålsida funkar bra till bla letti.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 okt 2018 18:37 #7 av Patrik Hedlund
8 mm tvåbensLETTI funkar i 8 mm LETTI-donet om man vrider klammern 90 grader jämfört med enbensLETTI. 10 mm funkar ej 10 mm LETTI-donet.

Jag kör elektrikerhammare för att klamra och en liten plasthammare för att kunna slå lite lätt på kabeln för att få den helt slätt jämnsmed foder och lister.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 okt 2018 04:41 #8 av Mikael
Svar från Mikael i ämnet Verktyg letti med två ben

Patrik Hedlund skrev: 8 mm tvåbensLETTI funkar i 8 mm LETTI-donet om man vrider klammern 90 grader jämfört med enbensLETTI. 10 mm funkar ej 10 mm LETTI-donet.

Jag kör elektrikerhammare för att klamra och en liten plasthammare för att kunna slå lite lätt på kabeln för att få den helt slätt jämnsmed foder och lister.

//Patrik


Jag har försökt med det, lägga den 90 grader i 8mm donet. Men tycker inte den går in rakt, då donet är lite vinklat. Kanske är övning som behövs?:)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 okt 2018 20:36 #9 av Patrik Hedlund

Mikael skrev:

Patrik Hedlund skrev: 8 mm tvåbensLETTI funkar i 8 mm LETTI-donet om man vrider klammern 90 grader jämfört med enbensLETTI. 10 mm funkar ej 10 mm LETTI-donet.

Jag kör elektrikerhammare för att klamra och en liten plasthammare för att kunna slå lite lätt på kabeln för att få den helt slätt jämnsmed foder och lister.

//Patrik


Jag har försökt med det, lägga den 90 grader i 8mm donet. Men tycker inte den går in rakt, då donet är lite vinklat. Kanske är övning som behövs?:)

Ja, alltså det är väl egentligen inte tänkt att man ska använda donet till tvåbensLETTI utan det är bara en lyckosam slump att det funkar. Man får ju dock därför hålla donet rakt för att kunna slå i klammern rätt.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 okt 2018 15:00 #10 av Anders Stigö
Fram till 1960-talets slut fick man använda blixtklammer för att fästa kuhlo. Därefter försvann blixtklammer. Vill minnas att de blev förbjudna pga olyckor där ena spetsen vände i underlaget och gick in i kuhlon bakifrån. För att slå i blixtklammer använde man en dorn (BILDEN). Öppningen är cirka 9,5 mm med ett djupare spår i centrum. Kanske passar den till tvåbenta LETTI?
Bilagor:
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund, Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.122 sekunder

Senaste foruminlägg