Skarva markkabel, vad använder ni?

15 aug 2018 15:33 #1 av Fredrik
Hej!
Skulle skarva min inkommande idag på 6CU och fick för mig att testa Solars skarvar som man skruvar ned och sedan bryts bulten av. Funkade jättesmidigt tills jag skulle värma krympslangen och märker att den inte vill "täta" mot kabeln. Kan heller inte köra mindre krympslang då den inte kommer över skarven istället.

SÅ! skulle vara kul att höra vad ni använder när ni ska skarva markkabel 6-25cu?
Gillar konceptet med skarvar som har bultar man drar av så kanske någon som vet en skyst sats man kan köpa utav det?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 aug 2018 18:46 - 15 aug 2018 18:51 #2 av Lars Engblom
Raychems / TE Connectivitys skarvar använder vi främst på jobbet, kan dock inte minnas jag har skarvat någon 6 kvadratmillimeters kabel, men minsta skarvsatsen är 6-25 som vi har direkt i hyllan, tror det finns en 2,5-16 som kan vara bättre lämpad.
Enstos mindre skarvar innehöll i alla fall tidigare extra krympslangar man använde för att få yttermantel och fasledarnas mantlar att bli större för att kunna krympas ihop me själva skarven.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 aug 2018 20:17 #3 av Ronnie Lidström
Jag är lite old-school och använder vanliga krympskarvar med vanliga presshylsor. Vi har testat några olika sådana där gelskarvar och de funkar väl också. Speciellt bra om man ska skarva två olika kablar mot varandra (EK-ledare mot FK-ledare t ex)

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 aug 2018 05:45 #4 av Magnus
Upp till 16mm2 gillar jag gamla skarvar med presshylsor bäst, blir så plottrigt med skruvade skarvhylsor i de mindre dimensionerna.
Över 16 funkar skarvhylsa med brytbult fint.

-Min titel efter citat av Patrik Hedlund-

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.053 sekunder

Senaste foruminlägg