fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Är inte lysrör med kvicksilver förbjudna?
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE: Är inte lysrör med kvicksilver förbjudna?

Är inte lysrör med kvicksilver förbjudna? 03 aug 2018 18:07 #1

• Eric Lander
  • ( Användare )
  • Junior
Jag har sett att stora företag som www.philips.se genom Elgiganten.se men också Ashell och Storel osv. säljer såna gamla lysrör. Varför säljer de inte LED? Är de inte förbjudet med kvicksilver i el produkter också?
Senast redigerad: 15 aug 2018 07:51 av Ronnie Lidström. Orsak: Ändrade till mer korrekt beskrivande rubrik

Re: Köpa elprodukter överhuvudtaget 03 aug 2018 18:50 #2

• elmont
  • ( Användare )
  • Junior
Dom säljer lysrör därför att dom än är högst konkurrenskraftiga jämfört med LEDrör.

Re: Köpa elprodukter överhuvudtaget 03 aug 2018 19:17 #3

Se www.kemi.se/global/lagar-och-regler/kifs...-med-kifs-2018-1.pdf , sida 38-44, för närmare uppgifter om hur mycket kvicksilver som är tillåtet i vilka sorters lysrör.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Re: Köpa elprodukter överhuvudtaget 03 aug 2018 19:49 #4

• Eric Lander
  • ( Användare )
  • Junior
elmont skrev:
Dom säljer lysrör därför att dom än är högst konkurrenskraftiga jämfört med LEDrör.

Men Philips som är så stora borde väl liksom även de svenska företagen vara miljövänliga det är kvicksilver i lysrör och det är väl förbjudet nu jag läste inte hela skriften du länkade från till Kemikalieinspektionen men jag har hört det förut flera gånger att förbudet skulle varit igång ett tag till och med.

Re: Köpa elprodukter överhuvudtaget 03 aug 2018 19:52 #5

• Eric Lander
  • ( Användare )
  • Junior
Torbjörn Forsman skrev:
Se www.kemi.se/global/lagar-och-regler/kifs...-med-kifs-2018-1.pdf , sida 38-44, för närmare uppgifter om hur mycket kvicksilver som är tillåtet i vilka sorters lysrör.

Jo fast de förbjuder väl kvicksilvret helt och hållet eller är jag felinformerad? De slussar ut lysrören men de ska väl bort som jag förstått och det är en hel del att byta också tydligen finns i varje skola, sjukhus osv. Det ska vara ett problem med all kvicksilver och hur det ska tas om hand.

Re: Köpa elprodukter överhuvudtaget 03 aug 2018 19:54 #6

• Eric Lander
  • ( Användare )
  • Junior
elmont skrev:

Är de konkurrenskraftiga för att de är billiga eller för att de drar lite ström?

Re: Köpa elprodukter överhuvudtaget 03 aug 2018 19:56 #7

• Eric Lander
  • ( Användare )
  • Junior
De är väl inte jätte högkonsumerande men LED rör drar mindre el oavsett och sen behöver man ju inte byta det gör man väl rätt ofta med glas lysrören minns när vi var små slog vi sönder dem det måste varit livsfarligt att vistas i det pulvret som rykte. Det är även svårt att ta hand om alla lysrör hörde jag för det är så många att byta ut det är inte måste som bytt säkert för att Philips och de stora väljer att sälja vanliga kvicksilver lysrör när det finns annan bättre teknik på marknaden.

Re: Köpa elprodukter överhuvudtaget 03 aug 2018 20:10 #8

• Eric Lander
  • ( Användare )
  • Junior
Torbjörn Forsman skrev:

Här hittade jag en länk om global överenskommelse om förbudet. Har inte läst den.

www.svd.se/globalt-forbud-mot-kvicksilver

Re: Köpa elprodukter överhuvudtaget 03 aug 2018 20:18 #9

• elmont
  • ( Användare )
  • Junior
När det gäller lumen/Watt är det marginella skillnader, när det gäller kvalitet på ljuset är lysrör betydligt bättre, priset är betydligt bättre på lysrör, när man tar med pris/ljusutbyte/livslängd/ljuskvalitet i beräkningen. Moderna lysrör innehåller mycket lite kvicksilver och jag har aldrig hört talas om att pulvret skulle utgöra någon fara, i alla fall inte i dom mängder det handlar om här. Men naturligtvis ALLT kan vara farligt om det blir för mycket av det. Och det finns inga problem med hanteringen av uttjänta lysrör.

Re: Köpa elprodukter överhuvudtaget 03 aug 2018 20:57 #10

• Eric Lander
  • ( Användare )
  • Junior
Bortsett från kvicksilver som är som det är så har de inte kommit så långt i tekniken med LED eller Led-lysrör ännu för att ge tillräckligt bra ljus egenskaper. Livslängden är ju väldigt lång på Led-lysrör har jag läst på flera sidor till exempel och livscykel kostnaden ska vara lägre med LED. Det kanske inte gäller alla belysningar jag vet att lysrör är effektiva som de är och har alltid varit den sen de kom. Vi har alltid haft dem sen vi var små minns jag de där smala i källaren och de tjocka uppe.

Re: Köpa elprodukter överhuvudtaget 03 aug 2018 21:00 #11

• Eric Lander
  • ( Användare )
  • Junior
Men om man ska köpa lysrör idag är det väl inte tal om såna äldre lysrör utan Led-lysrör som verkar vara den nya belysningen över allt?

Re: Köpa elprodukter överhuvudtaget 03 aug 2018 21:45 #12

• elmont
  • ( Användare )
  • Junior
Det monteras stora mängder lysrörsarmaturer av den g:a typen och när man byter lysrör så är den g:a typen det man normalt använder. Diodarmaturer och diodrör förekommer mest hos dom som vill "profilera" sig, men inte på långa vägar lika frekvent som "vanliga" lysrör. Och då är det T8 samt T5 som gäller, vid nyproduktion mest T5.

Re: Köpa elprodukter överhuvudtaget 04 aug 2018 07:01 #13

Det här med att LED-belysningar skulle ha mycket lång livslängd ska man ta med en stor nypa salt. Även om lysdioderna håller länge (trots att även de åldras), så är det ofta alltför klåparmässigt gjord elektronik i drivdonen som begränsar livslängden för en LED-armatur.
Ska man studera sådana uppgifter på nätet ska man ägna sig åt viss källkritik och bortse från sådant som är skrivet på uppdrag av nasare som vill prångla ut sina produkter. Det finns mycket mer eller mindre förtäckt lobbyverksamhet på nätet!

Läs gärna hela dokumentet från kemikalieinspektionen som jag länkade till, och ställ siffrorna på kvicksilvermängder i lysrör i relation till de mängder kvicksilver som ändå finns omkring oss från andra källor (utsläpp från koleldning nere på kontinenten, amalgam i tandlagningar och gammalt spegelglas, osv osv).

Ska man sammanfatta teknikläget idag skulle jg vilja säga att LED är att föredra där man vill ha riktad belysning, ljuskvaliteten beträffande färgspektrum och flimmer inte spelar någon större roll, och ljuspunkter som var och en har relativt låg effekt. Lysrör använder man för allmänbelysning samt där det ställs stora krav på ljuskvalitet.
LED är också att föredra i armaturer som ska klara ett mycket stort temperaturområde (t ex gatubelysning och belysning i kallförråd), lysrör lyser som bekant svagt i kyla eftersom kvicksilvrets ångtryck är så kraftigt temperaturberoende. Vid sträng kyla sker det mesta av gasurladdningen i ett lysrör i argon, som inte lämnar något UV-ljus som kan sätta fart på lyspulvret.
Följande användare (n) sa tack: Electrum, Eric Lander

Re: Köpa elprodukter överhuvudtaget 04 aug 2018 07:03 #14

• Eric Lander
  • ( Användare )
  • Junior
Men det blir väl fel för dem som måste byta snart jag har hört att det inte kommer finnas gamla lysrör länge till. Det är lagren som ska säljas ut men får inte tillverka eller importera så det känns lite dumt att i såna fall köpa gamla lysrörs armaturer.
elmont skrev:
Det monteras stora mängder lysrörsarmaturer av den g:a typen och när man byter lysrör så är den g:a typen det man normalt använder. Diodarmaturer och diodrör förekommer mest hos dom som vill "profilera" sig, men inte på långa vägar lika frekvent som "vanliga" lysrör. Och då är det T8 samt T5 som gäller, vid nyproduktion mest T5.

Re: Köpa elprodukter överhuvudtaget 04 aug 2018 07:06 #15

Läs hela dokumentet från kemikalieinspektionen istället för att gissa!

Re: Köpa elprodukter överhuvudtaget 04 aug 2018 07:09 #16

• Eric Lander
  • ( Användare )
  • Junior
Vem trodde det skulle bli så svårt att köpa belysning. Jag känner mig inte alls säker på den belysning vi har kvar. Väljer vi projektet att montera highbay armaturerna det hade varit häftigt men annars är det en djungel och som någon sa, så borde jag kanske inte projektera in belysningen men, vem ska göra det då?

Jag har inte kompetensen men jag litar på att de företag vi använder har kompetensen som behövs och det hör man ganska snabbt om man har någon kontroll fråga att ställa det ser jag till att ha. Något tekniskt som man tar reda på och frågar om som kanske inte är helt enkelt.

Re: Köpa elprodukter överhuvudtaget 04 aug 2018 07:13 #17

• Eric Lander
  • ( Användare )
  • Junior
Oj det var inte dåligt ungefär 63 sidor teknisk information som jag redan tappade bort mig på på första sidan det är lite överkurs men jag läste några utvalda delar.
Jag förstår att det är små mängder kvicksilver i enskilda produkter, men ser man till allt är det stora mängder med kvicksilver och jag läste precis på en hemsida att en liten tesked kan förgifta en hel sjö? Stämmer det? Torbjörn Forsman skrev:
Läs hela dokumentet från kemikalieinspektionen istället för att gissa!

Re: Köpa elprodukter överhuvudtaget 04 aug 2018 07:14 #18

• Eric Lander
  • ( Användare )
  • Junior
Nyproduktion av gamla lysrör?
elmont skrev:

Re: Köpa elprodukter överhuvudtaget 04 aug 2018 08:23 #19

• elmont
  • ( Användare )
  • Junior
Och vart har du hört att den g:a typen av lysrör snart slutar tillverkas?

Re: Köpa elprodukter överhuvudtaget 15 aug 2018 00:22 #20

• Eric Lander
  • ( Användare )
  • Junior
Tillverkas och importeras var det jag hörde skulle förbjudas eller om jag läste men hittar tyvärr inte källan.
Det var för att de innehåller kvicksilver för annars så är de gamla lysrören bra för de drar inte så mycket mer ström än LED.
elmont skrev:
Och vart har du hört att den g:a typen av lysrör snart slutar tillverkas?
  • Sida:
  • 1
  • 2
Tid för att skapa sida: 0.39 sekunder
Senaste foruminlägg

Mer ämnen »

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa