Brandklassad kopplingsdosa.

20 jul 2016 13:18 #1 av Magnus
Har fått på mitt bord en elrevisionsbesiktning där det bl.a anmärks på att felaktiga kopplingsdosor använts i nödljusanläggning.
Samtliga dosor är till synes vanliga U56 dosor, men kabeln är brandklassad av nått slag.

Dock såg jag att det finns brandklassade U56 dosor, KOPPL.DOSA U56 UL94 typ E1438240
Hittar dåligt med information om brandklassade installationer, men om det visar sig att de dosor som sitter idag är av typ UL94, får dom sitta kvar då ?

Jag har en känsla av att besiktningsmannen ej varit upp i taket o lyft locket på dosorna, för ja kan inte tänka mig att en firma som lever på att montera nödbelysning kör brandklassad kabel men oklassade dosor.

-Min titel efter citat av Patrik Hedlund-

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 jul 2016 13:32 #2 av Torbjörn Forsman
UL94 är en amerikansk standard för brandklassning av plastmaterial, och i den ingår flera olika klasser.
V-0 är strängast, därefter följer V-1, V-2 och HB .

I princip kan man säga att V-klasserna innebär att man hänger upp en provbit (skiva) av materialet vertikalt och försöker tända eld på det underifrån med en gasolbrännare. Beroende på klass så ska det vara mer eller mindre självslocknande och det finns också begränsningar när det gäller om det får ramla ner brinnande droppar eller bitar från provet.

Vid prov för HB-klassen placerar man en skiva av provmaterialet horisontellt, eldar mitt under den och ser vad som händer.

I Europa brukar man sällan eller aldrig hänvisa till UL94 som brandklassningskrav på en färdig produkt som t ex en kopplingsdosa, men däremot kan det ingå krav på UL94-provning i en produktstandard (SS, EN, IEC, ISO etc), som man sedan kan hänvisa till att den färdiga produkten ska uppfylla. För 15-20 år sedan krävde man slentrianmässigt 94 V-0 lite överallt vare sig det fanns skälig anledning till det eller inte, men numera när man har fått upp ögonen för att flamskyddsmedel i plast inte är så roliga ur hälso- och miljösynpunkt, så har man börjat tänka sig för och inte speca strängare brandkrav än nödvändigt i olika fall. Ju strängare brandklass desto mer flamskyddsmedel måste blandas i plasten.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Följande användare sa tack: Tobias

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 jul 2016 06:09 #3 av Christer Djerf
Ha koll på brandcellerna och ev. vidarematning!
Om den brandsäkra kabeln inte passerar genom en brandcell vidare till en annan behövs inte brandsäkra dosor (och inte brandsäker kabel), men många säger slentrianmässigt att brandsäker kabel = brandsäkra dosor (och då blir det ju inte fel!)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.052 sekunder

Senaste foruminlägg