Gammal goding. Är/var detta uttag godkänt för utomhusbruk

21 mar 2015 09:49 #1 av Electrum
Dessa uttag bör en del av er som varit med några år känna igen.

Min fråga är om de är godkända för utomhusbruk?




"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 mar 2015 11:21 #2 av Friedrich Lossien
De är IP44-klassade, så svaret blir ja. Du har symbolen på locket.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 mar 2015 11:44 #3 av Electrum
Ja IP44 såg jag att de är, de satt även i en sådan inomhusmiljö att det verkade som ett vettigt val.

Men IP-klass säger ju inte ensamt om de är godkända för utomhusbruk, de ska även tåla UV-ljus och ett brett temperaturspann.
Det är till till syvende och sist tillverkaren som anger om en apparat är godkänd utomhus.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 mar 2015 14:05 #4 av Michell Martic
Sen kan man även fråga om uttagen får lov att monteras utomhus med brunnen uppåt. "Men där är ju lock!" Jo, visserligen, men om det sitter en kontakt i så spelar det ingen större roll om det sitter lock eller ej.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 mar 2015 15:14 #5 av Patrik Hedlund

Michell Andersson skrev: Sen kan man även fråga om uttagen får lov att monteras utomhus med brunnen uppåt. "Men där är ju lock!" Jo, visserligen, men om det sitter en kontakt i så spelar det ingen större roll om det sitter lock eller ej.

Skulle gissa att den bara är lagd på trallen för fototillfället...

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 mar 2015 17:22 - 21 mar 2015 17:23 #6 av Electrum
Ja precis, det ligger bara på trädäcket hemma för fotografering, det sitter givetvis inte monterat så (eller tänkt monteras så).

Anledningen till min fråga är att jag är lite sugen på att sätta ett par uttag på garage-väggen för M&K-värmare samt allmänt bruk. Och så har jag en tidursgrej i garagecentralen så egentligen skulle jag vilja ha utanpåliggande IP44-uttag för utomhusbruk med separat brunnständning, så ett brunn har ständig ström, den andra på tidur.

Men hyggliga utanpåliggande uttag med brunnständning verkar vara lögn att hitta på Elektroskandia m.fl.
På biltema och ö&b kan jag hitta passande uttag, men av högst medioker kvalitet, då man typ behöver hammare för att få in stickproppar i dessa skit-uttag.

Men så var jag på ett rivningsjobb där vi tog ner flera sådana här jag har på bild, och dessa andas trevlig gammelmodig urkvalitet, skön känsla när man sätter i och tar ur stickproppen osv. OCH så är det separata anslutningsplintar för de två brunnarna. :)

Men jag ska i så fall ha dessa utomhus och tänkte kolla så de är godkända för utomhusbruk, någon här på forumet borde ju veta detta.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 mar 2015 18:06 #7 av Stefan Ericson
Hej på er!
Täta med silikon och bygg väggar och tak runt väggutaget. Då funkar det i minst 30 år.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 mar 2015 07:04 #8 av Per Wendt
Vägguttaget är troligen ett Strömfors, kolla om du hittar ett S-märke med en pil.
Har fått berättat att Semko ville stämma Strömfors för varumärkesstöld en gång för länge sen. Semko menade att S-märket funnits sedan slutet av 1920-talet, Strömfors svarade att vårt varumärke funnits sedan slutet av 1600-talet. Semko lade snopet ner sin stämningsansökan...
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund, Torbjörn Forsman

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 mar 2015 08:05 #9 av Electrum

Per Wendt skrev: Vägguttaget är troligen ett Strömfors, kolla om du hittar ett S-märke med en pil.

Jajamänsan helt riktigt.



En sak som jag underligt nog inte tänkte på förrän nu är ju att uttagen är ju givetvis ej petskyddade, äldre uttag som det är.
Då faller ju intresset för mig att använda dessa ganska rejält.
Jag måste ju sätta dom högt upp på väggen i så fall.

Vad finns det för OK uttag för utanpåliggande utomhusbruk där man kan ansluta vardera uttagsbrunnen för sig, som dessa gamla strömförsuttag:

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 mar 2015 18:39 #10 av Martin
Finns nog inga i samma stil. Dock så går det ju sätta en kapslad förhöjningsram 2 fack med lock och sen sätta ett varsitt 1vägs uttag i detta. Vet att många har kört på samma historia vid renovering i badrum mm.

Locket ligget fortfarande tätt och evt kabel smiter ut genom en skåra nertill.

Har inget art nr på det men kan ordna fram i dagarna om ingen annan kommer på vilket jag menar xD

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 mar 2015 18:53 #11 av Electrum
Ja tvåfacksram med dubbla enkeluttag är ju en lösning, jag vet.

Men då kan jag nog lika gärna ta två st aqua stark 1-vägs och sätta tätt mot varandra i vertikalled, känns det som.

Jag ska grunna vidare, jag finner kanske plötsligt att jag egentligen vill ha de styrda uttagen på annat ställe än de med konstant ström, och då blir det väl att sätta någon kopplingsdosa på lämpligt ställe istället.


Men om någon vet om något utanpåliggande IP44 dubbelt uttag med separat brunnständning så tipsa om det då, tack. :)

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 apr 2015 07:38 #12 av Björn Månsson
Du kan köpa detta 2-vägs IP44
etman.se/produkter/apparatserie-novett/u...16-55-43-detail.html

Och sen köper du detta VU och skiftar insatsen med det som sitter i det kapslade VU.
etman.se/produkter/apparatserie-novett/i...aendning-detail.html

Etman Distribution AB
www.etman.se

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 apr 2015 09:07 #13 av Marcus Lundström
Elektroskandias budget Newlec-uttag har det du letar efter. E9791776

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.322 sekunder