Kabelnamn

18 jun 2014 22:03 #1 av niklas82
Kabelnamn skapades av niklas82
Hej, jag undrar om det finns någon som kan hjälpa mig med en fråga. Vad är det för skillnad på en kabel som heter
t ex FXQJ 4x25/16 och en som heter EKKJ 3X6+6. Det jag undrar över är principen för sifferkombinationerna. FXQJ 4x25/16 har 4 st 25kvmm ledare och en 16 kvmm bijordledare? Och EKKJ har 3 st 6kvmm ledare och en 6 kvmm bijordledare? Vad är det för skillnad på + och /?

Tack på förhand

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 jun 2014 15:54 #2 av Patrik Hedlund
Svar från Patrik Hedlund i ämnet Kabelnamn
Det är ingen skillnad, det betyder samma sak.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 jun 2014 17:04 #3 av Martin
Svar från Martin i ämnet Kabelnamn
Är väl bara ett nytt sätt att skriva det på?

Eller har det att göra med att 4x25/16 avser 4 ledare och PE. Medans 3x6 plus 6 avser 3 ledare och PEN?

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 jun 2014 22:07 #4 av Christer Djerf
Svar från Christer Djerf i ämnet Kabelnamn
Ekkj är en enkardels pvc-kabel medansvar en fxqj är en flerkardels pexkabel, ganska stor skillnad på kabeltyp! Sedan stämmer ledarantal etc.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 jun 2014 15:44 - 22 jun 2014 15:46 #5 av Mats Jonsson
Svar från Mats Jonsson i ämnet Kabelnamn

Vad är det för skillnad på + och /?


"+" -tecknet är nog en felskrivning. Enligt svensk standard SS 4241701 ska arean på den koncentriska ledaren skiljas från övriga ledare med ett snedstreck. Utdrag ur SS 4241701:

"Arean på koncentrisk ledare skiljs från ledararean genom snedstreck"

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 jun 2014 09:05 #6 av Mikael Malmgren
Svar från Mikael Malmgren i ämnet Kabelnamn
4x6+6 eller 4x6/6 innebär samma sak.

Felskrivning eller inte, du kommer att hitta båda varianterna beroende på hur den som skrev det lärt sig och om personen känner till standarden.

Sök på nätet så kommer du hitta båda varianterna!

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.


Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 jun 2014 09:17 #7 av Mikael Malmgren
Svar från Mikael Malmgren i ämnet Kabelnamn

Martin skrev: Är väl bara ett nytt sätt att skriva det på?

Eller har det att göra med att 4x25/16 avser 4 ledare och PE. Medans 3x6 plus 6 avser 3 ledare och PEN?



Nej, inte särskilt nytt.

Jag plockade fram en gammal kabellista från 1984 där är benämningen exempelvis EKKJ 3x2,5+2,5. I denna används genomgående "+".

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.


Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 jun 2014 09:59 - 23 jun 2014 10:34 #8 av Olle Andersson
Svar från Olle Andersson i ämnet Kabelnamn
Jag är personligen en förespråkare för + tecknet även om jag vet att det är fel enligt standard.

Att använda / tecknet antyder på att en division utförs vilket är direkt fel. x tecknet tyder ju på att en multiplikation utförs, vilket är korrekt, det anger antalet ledare med lika dimension.

Man kan tolka det som att i en kabel som har arean 4x2,5/2,5 är den totala arean av samtliga ledare 4mm2 medans den i verkligheten är 12,5mm2. (4x2,5=10 följt av 10/2,5=4)

En beteckning som 4x2,5+2,5 tyder på att en multiplikation samt en addition utförs, vilket är helt korrekt. Enligt räknereglerna räknar man divitioner och multiplikationer innan additioner och subtraktioner. Alltså 4x2,5=10 följt av 10+2,5 = 12,5

Edit: Jag kanske ska tillägga att om någon frågar mig hur man ska skriva så anser jag att man ska göra enligt gällande standard och använda / som skiljetecken även om jag anser att man bör ändra i standard och skriva + istället. Följa standarden är viktigare än personliga tyckanden och eftersom jag inte ligger sömnlös på nätterna på grund av detta så tänker jag inte engagera mig för att försöka få en ändring i standarden.
Följande användare sa tack: Rikard Ågren

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 jun 2014 16:13 #9 av Patrik Hedlund
Svar från Patrik Hedlund i ämnet Kabelnamn
Fast dom som ska ha kolla på olika kabelbenämningar, elektriker och andra elutbildade, har ju oftast koll på hur kabelbeteckningar är utformade och då inte tror att siffror och tecken är olika matteformler. Så det är väl eventuellt hempulare som kan får sig en funderare kring det, men dom har antagligen fler frågetecken kring utformningen. Dessutom har ju inte dom något att göra med kablar så.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 jun 2014 23:14 #10 av Ivar Ryding
Svar från Ivar Ryding i ämnet Kabelnamn
Sant, men det är dumt att låta det fortsätta vara fel bara för att det alltid varit fel.

Sen finns det kanske större strider att ta. detta får väl anses vara ganska oviktigt ;)
Följande användare sa tack: Mats Jonsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 jun 2014 16:53 - 24 jun 2014 17:14 #11 av Olle Andersson
Svar från Olle Andersson i ämnet Kabelnamn

Patrik Hedlund skrev: Fast dom som ska ha kolla på olika kabelbenämningar, elektriker och andra elutbildade, har ju oftast koll på hur kabelbeteckningar är utformade och då inte tror att siffror och tecken är olika matteformler. Så det är väl eventuellt hempulare som kan får sig en funderare kring det, men dom har antagligen fler frågetecken kring utformningen. Dessutom har ju inte dom något att göra med kablar så.

//Patrik


Om målet är att krångla till det för hemmapulare så tycker jag man ska prata µΩ/m med F eller H för full eller halv jordledararea, istället för något så självklart som tvärsnittsarea =) Vilket egentligen skulle vara mer naturligt rent eltekniskt då man inte skulle behöva ta hänsyn till val av metall eller metallens renhet, är den ett visst antal ohm så är den det oavsett ifall den är av koppar, aluminium, järn eller vad vi nu kan tänka oss...

en EXQJ 4x290F skulle vara en vanlig EXQJ 4x6/6
en EKK 5G11650 skulle vara en EKK 5G1,5

Vi skulle också, istället för Ik, Zför och andra värden, som jag inte tror en elektriker i världen systematiskt räknar* på varje gång en ny gruppledning förläggs, kunna ange ett max ohmtal för gruppledningar för att uppfylla utlösningsvillkoret. Längden brukar inte vara något problem, och miniräknare med multiplikation finns väl i varje telefon....

*nu menar jag räknar, innan kabeln förläggs. Jag är säker på att det finns massor av skickliga yrkesmän som kontrollerar utlösningsvillkoret med en installationstester efter att installationen är utförd.

Jag är dock medveten om att det skulle innebära endel svårigheter också, som t.ex hur man ska veta vilken storlek på plint man ska ha när man inte vet hur grov kabeln är utan bara hur många ohm den har.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 jun 2014 19:05 #12 av Marcus
Svar från Marcus i ämnet Kabelnamn
Eller så kan man ju försöka att få elektrikerna att göra något innan, t ex använda Kabelstickan kabelstickan.draka.se/Index.html och ja, den har många fallgropar men en fingervisning ges ju :S

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 jun 2014 19:59 #13 av Olle Andersson
Svar från Olle Andersson i ämnet Kabelnamn
Drar man en ny huvudledning utgår jag ifrån att den beräknas. Om inte annat för att göra en belastningsanalys.
Kabelstickan har väldigt väldigt stora fallgropar vad det gäller utlösningsvillkoret :)
Dimensionera gruppledningar efter belastningsförmåga tror jag inte många elektriker behöver kabelstickan till :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 jun 2014 17:44 #14 av Lars Blomkvist
Svar från Lars Blomkvist i ämnet Kabelnamn
Hm.
Vi utför nästan alltid beräkningar innan förläggning.

Undantag gör vi på gruppledningar i mindre lägenheter då jag aldrig varit med om att värdena skulle kunna påverka en utvidgning eller nyinstallation.

Fråga: Brukar ni som beräknar jämföra (om ni nu gör det) mätvärdena mot beräkningar?

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.061 sekunder

Senaste foruminlägg