Träffade en gammal elektriker...

06 apr 2012 09:11 #1 av Patrik Hedlund
igår. Han är pappa åt en kund till mg som jag är med och rustar en kåk åt. Hon och hennes man. Han började sin bana 1945 och slutade 1994, när jag var 4 år.
Han berättade lite saker som att han brukade bocka <22mm pansarrör med böjfjäder mot knät och att myntmätare var väldigt vanligt i tvättstugor, men att det lev förbjudet att ta betalt för el så det var därför de plockades ner (eller åtminstone bidragande orsak).

Han nämnde även något om att det vara kabelbrist i slutet av 40-talet och att de drog B-rör med OVIR istället (eller något åt det hållet, jag hörde lite dåligt så jag kanske hörde vad jag ville höra. :whistle: ).
Kan det vara därför det i vissa kåkar från 40-talet som elinstallationerna i källarna bestor av B-rör och OVIR?

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 apr 2012 07:18 #2 av Ronnie Lidström
Förbjudet att ta betalt för el? Var det verkligen så?

Jag trodde att myntmätare togs bort för att det var jobbig hantering/service osv på dem.

Ja det är roligt att snacka med äldre elektriker/hantverkare. Har suttit och fikat med äldre hantverkare/snickare några gånger som berättat om första gången de såg en slagborrmaskin och andra saker som vi tar för givet idag :stubben:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 apr 2012 08:19 #3 av Tobias Karlsson
Det blev säkert "olagligt" då elverken förlorade kunder på att en skaffade abbonemanget (stavning?) och flera delade på det.

Nu är det förbjudet (var iallafall det 2008) att en köpte elen och flera hus delade på kostnaden.


Det är riktigt roligt att prata med gamla rävar och höra hur de jobbade förr, man kan lätt säga att jobbet har ändrats en hel del, allt var inte bättre förr =)

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 apr 2012 08:53 #4 av Johannes Hammarstedt
Är det inte så att det är förbjudet för andra än koncessionsinnehavaren att mäta och ta betalt för överförd el?
Har för mig att jag läst detta någonstans. Har tyvärr inte tid att leta upp det just nu(borde vara ellagen).
Att ta betalt efter schablon är ju inga problem.
Det är ju så det går till på campingplatser, marinor etc.

Behörighet AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 apr 2012 09:00 #5 av Tobias Karlsson
Det stämmer nog att det är elagen.
Vad gällande campingar och sådant har de säkert något avtal med koncessionsinnehavaren att "sälja" el till sina kunder.

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 apr 2012 09:23 #6 av Johannes Hammarstedt
Tror inte man behöver nåt avtal när det är tillfällgt och sker inom samma fastighet och det inte är en faktisk kostnad utan ett schablonbelopp.
Men jag tar inte gift på det.

Behörighet AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 apr 2012 12:02 #7 av Ronnie Lidström
Så ni menar att det inte är tillåtet med internmätare i fastigheter?

Jag har både monterat och sett befintliga mätare både i större fastigheter samt i "två-familjshus" där man hyr ut övervåningen.

Finns ju även stora bostadsrättsföreningar som bara har ett abb / hus och sedan internmäter och lägger elkostnaden på hyresfakturan.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 apr 2012 12:47 #8 av Reijo Eriksson
En länk till förordning om undantag från kravet på nätkoncession enligt ellagen:

www.notisum.se/rnp/sls/lag/20070215.HTM

I förordningen framgår tydligt att t.ex flerfamiljshus, jordbruksfastigheter, campingplatser m.m. är undantagna från kravet på koncession enligt ellagen.

Det är sannolikt precis som Ronnie skriver att hantering med myntautomater blev för omständlig och det därför ditos bort.

Reijo Eriksson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.057 sekunder

Senaste foruminlägg