Vad får ni för att sälja riven kabel?

16 mar 2012 06:36 #1 av Johan Andersson
Antar att de flesta elektriker här säljer riven gammal kabel till någon återvinning?

Vad får ni för pris på oskalad "blandkabel"? Jag fick 10kr/kg nu, tänkte om det är någon ide att ringa runt för att få bättre?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 mar 2012 06:39 #2 av Markus Ågren
Oj, har den kommit upp i så mycket igen. När vi sålde sista gången när jag jobbade som elektriker tror jag att vi fick runt 4.95 kr/kg för bland kabel. (det var väl ca 2 år sen)

Fast vi sålde tidigare då hade vi ca 15 kr/kg fast det var innan "krisen".

Markus Ågren

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 mar 2012 07:37 - 16 mar 2012 07:45 #3 av Hans Heldring
EIO inleder samarbete med Returledning i Sverige AB

EIO har inlett ett samarbete med återvinningsföretaget Returledning i Sverige AB.

Återvinningskonceptet fungerar så här enkelt:

Elinstallatören får kostnadsfritt låna valfritt antal returledningssäckar med EIO-logga på.
Returledningssäcken används framförallt på hem-arbetsplatsen som lagringsplats av uttjänta
kablar men kan med fördel även användas ute på arbetsplatserna där volymen kräver det.
När returledningssäcken är full beställer man hämtning via www.returledning.se som levererar
materialet vidare till godkända återvinnare för kabelgranulering.
Återrapportering av återvinningen lämnas automatiskt till elinstallatören som ersätts från
försäljningen av materialet och betalning sker till elinstallatörens företagskonto.
Prissättningen baseras på dagsaktuella metallnoteringar på LME samt dagsaktuell dollarkurs.

KAMPANJSTART I FEBRUARI 2012
Med start i februari kommer samtliga EIO:s medlemmar i Skåne, Stockholm, Västra Götaland, Södermanland, Örebro samt Gävle att erbjudas möjligheten att ansluta sig till konceptet. Övriga medlemmar kan ansluta sig under våren 2012.
Det helt frivilligt om man vill vara med dessutom är det gratis.

Enklast ansluter man sig genom att registrera sig på www.returledning.se

Fil bilaga:
Hans Heldring
Fil bilaga:
Branschekonom, EIO

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 mar 2012 08:26 #4 av Ronnie Lidström
Gäller detta hela Sverige?

Vad är priset just i dag?

Jag ringde till två aktörer här och priset var 10,5 kr / kg hos den ena och 12 kr / kg hos den andra.

Och pengarna för sånt här vill man väl inte ha in på företaget? Hos oss är det de anställda som sköter om försäljning av kabel och tar de pengarna direkt privat. (Man får väl sälja för nån viss summa / år utan att skatta för det om jag fattat rätt)

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 mar 2012 12:29 #5 av Markus Ågren
Ronnie, jag så gjorde vi också. Kom inte ihåg vad gränsen var, har svagt minne om hört 12-16.000 någonstans där, men ingen aning.

Det enda vi behövde för att lämna in kabel var en "blankett" där avd. chefen hade skrivit på och godkänt att vi får sälja kabeln och det gick till våran "fack klubb" vid hade på företaget.

Markus Ågren

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.044 sekunder

Senaste foruminlägg