15 Volt på nollan i Thailand...

23 jan 2012 12:43 #1 av Per Andersson
Har precis installerat jord här i vårt hus i Thailand. Slagit ner två stycken 2,4 meters jordspett med två meters lucka, vilket är exakt dubbelt så mycket som lagen kräver. Fungerar bra, nu är inte längre chassit på exempelvis min stationära dator strömförande längre. Dock får jag fortfarande stötar från exempelvis skrivarens USB-kabel, då den nya fina Canon skrivaren saknar uttag för jord. Med en mycket dålig voltmeter för jag en ungefärlig siffra på 15 volt mellan nollan och jord. Någon som har ide om möjlig förklaring till detta? Jag har googlat en del och fått fram att ca 1,5 volt är en fullt normal avvikelse här, dock inte 15 volt...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 jan 2012 20:18 #2 av Tobias Karlsson
Dålig kontakt på jorden?

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 jan 2012 04:18 #3 av Per Andersson

Tobias Karlsson skrev: Dålig kontakt på jorden?


Förstår inte, menar du jorden jag mäter nollan mot?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 jan 2012 05:22 #4 av Tobias Karlsson
Mäter du direkt mot jordspättet?

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 jan 2012 06:20 #5 av Per Andersson
Japp, eller åtminstone direkt på den nya jordkabeln från jordspetten.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 jan 2012 08:36 #6 av Bo Siltberg
En gång till - exakt mellan vilka punkter mäter du?
Jordtagsresistansen kan vara flera hundra ohm.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 jan 2012 14:04 #7 av Tobias Karlsson
Exakt, har du mätt upp jordvärdet? Kan ju vara sandmark du slagit ner spätten i.

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 jan 2012 15:28 #8 av Per Andersson
Har kopplat en billig och med all säkerhet dålig (men nyinköpt) voltmeter mellan nollan direkt från uttaget i det enda rum jag för närvarande har ambitionen att jorda och en hyfsat grov jordkabel (den största kabel som över huvud taget finns i någon affär här) runt 1,5 mm i diameter, dvs ca 1,4 mm2. Innan jag kopplade in jorden fick jag rejäla stötar från det som borde varit jordat (men som jag gissar är kopplat till nollan). Nu är det problemet borta.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 jan 2012 04:12 #9 av Per Andersson

Tobias Karlsson skrev: Exakt, har du mätt upp jordvärdet? Kan ju vara sandmark du slagit ner spätten i.


Är typ lerjord. Vet inte hur jag skall mäta upp jordvärdet, det är väl typ någon sorts avancerad apparat som krävs för det, som antagligen inte finns här? Ger det något om jag mäter resinstansen mellan jordspetten?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 jan 2012 10:38 #10 av Tobias Karlsson
Jordtagsbryggor är inte specielt advancerade, det är ju en ohm mätare.
Du får mäta mot två tillfällig jordspätt (Trycks ner ~15cm) och sedan till jordtaget. Går kanske att mäta med vanlig ohmmeter. Du får prova, du ska ligga mellan 0-15 för att vara nöjd med jordtaget.

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.064 sekunder

Senaste foruminlägg