Re: Hur märker ni en normcentral? Omröstning!

Omröstning: Vilket av följande system använder ni för att märka en normcentral?

20 sep 2013 16:01 #61 av Patrik Hedlund

Claes Börjesson skrev: Är allt helt nytt fråga ägaren, berätta att det är han som har ansvaret längre fram, fråga hur vill han ha det. Han accepterar antagligen vad du anser bäst, skriv gärna ned ATT ni diskuterat/beslutat saken. Bry dig inte om att skriva ned vad ni beslöt, för det kan vara besvärligt och ingen kommer ihåg efteråt.

"Nu har jag bytt din central, Agda och det är dags att märka. Vill du att jag ska gruppnummermärka, positionsmärka eller skriva i klartext?" :rulla: ;)

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström, Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 sep 2013 17:57 #62 av Claes Börjesson
Om Agda (80+ år) skall använda centralen, då vill hon nog ha det så lätt som möjligt ......

Om du har ett kemikalie/medicinskåp, vad vill du att det skall stå på förpackningarna ?

H2SO4
HAc
C2H5OH
N-Acetyl-p-aminofenol

eller

Svavelsyra
Ättiksyra
Sprit
Alvedon

/Claes

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 sep 2013 20:05 #63 av Johan
H2SO4
HAc
C2H5OH
N-Acetyl-p-aminofenol

Mkt fräckare.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 sep 2013 21:21 #64 av allström
Spritt och Alveton e totaalllt onöjdikt å marka deee ee jjouö altidt sluuuuuuuugt

HBJFB1112234567778910K1
12345678910111213141516171819202122

Självklart den 1:a. Hur snabbt och säkert hittar ni, vattenpumpen,v v och spishällen

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 sep 2013 03:25 - 22 sep 2013 03:27 #65 av Fredrik Morin
Huur i hejvl..stvaar dui??.. Det jag hadde jort beror på utrymmet att skriva på.
Brukar köra med klartext. Anväder oftast dymo för en snyggare förteckning
Eller skriver ut från dator.

pysslar med lite allt möjligt :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 nov 2018 18:58 #66 av Erik
Kör alltid med hagers märkning numrering.
Tycker dock att dom har gjort hagercentral sidan lite dålig eftersom alla säkringar blir märka med F1,F2 osv. Så då måste man ju ta fram brother maskinen men tycker de aldrig blir bra när man kör med den. Fick dock en besiktnings anmärkning på en uppmärknkng i veckan. Då hade jag märkt 17,18,19 som var t ex till tvättmaskin,torktumlare och 1 arbetsuttag. Hade skrivit på gruppschema under varje grupp att de var en 3 fasgrupp och vid arbete brytt alla säkringar men fick ändå nedslag. Han ville att jag skulle märka alla som nummer 17.

Kom och tänka på då att när man brukar beställa hem centraler från hager så märker dom ju på de sättet, men de är väll för att man inte sagt att de ska vara 1 st 3 fas grupp med t ex

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 nov 2018 12:07 #67 av Lars Blomkvist

Erik skrev: Kör alltid med hagers märkning numrering.
Tycker dock att dom har gjort hagercentral sidan lite dålig eftersom alla säkringar blir märka med F1,F2 osv. Så då måste man ju ta fram brother maskinen men tycker de aldrig blir bra när man kör med den. Fick dock en besiktnings anmärkning på en uppmärknkng i veckan. Då hade jag märkt 17,18,19 som var t ex till tvättmaskin,torktumlare och 1 arbetsuttag. Hade skrivit på gruppschema under varje grupp att de var en 3 fasgrupp och vid arbete brytt alla säkringar men fick ändå nedslag. Han ville att jag skulle märka alla som nummer 17.

Kom och tänka på då att när man brukar beställa hem centraler från hager så märker dom ju på de sättet, men de är väll för att man inte sagt att de ska vara 1 st 3 fas grupp med t ex

Han ville, fråga vad han stödjer detta på?

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 nov 2018 17:20 #68 av Ronnie Lidström
Du borde skriva hela trefasgruppen på samma rad. Så blir det tydligare.

17-19 Tvättmaskin, torktumlare, uttag arbetsbänk (3-fasfördelat)

T ex.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 nov 2018 19:34 #69 av Electrum
Precis sådär blir bra Ronnie ...

Blanda bara inte metoderna i samma central ... B) :rulla:

Ronnie Lidström skrev: Förutom att det ska vara klart och tydligt vilket säkring som betjänar vilken del av anläggningen, så finns det ingen lag, föreskrift eller standard på hur man ska märka en normcentral.

Som jag ser det finns det tre olika alternativ att märka en normcentral. Vad tycker ni är bäst/tydligast? Vilken metod använder ni?


1: Gruppnummermärkning



Varje grupp har ett eget nummer. Jordfelsbrytare och andra normapparater märks med klartext eller "JFB1", "UR1" osv.


2: Positionsnummermärkning


Varje modulutrymme i kapslingen märks löpande i nummerordning. Vissa kapslingar kommer förmärkta så.


3: Klartextmärkning


Varje grupp märks i klartext direkt på kapslingen vad den betjänar.


"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 dec 2019 00:48 #70 av Electrum

Patrik Hedlund skrev: Gör det! Så här kan det se ut.
fluxio.se/forum/showroom/2170-bilder-fra...aste-tiden.html#2263

//Patrik

Lite kul att du här gör ett avsteg ifrån vad du skrev i inlägg #3 i denna tråd, vad gäller märkning. :)

Men hursomhelst, så gör du prydliga jobb, har du någon tanke på att flytta till Uppsala, så tror jag att jag kan hjälpa till att lirka in dig i ett bra företag här. :)

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 dec 2019 21:01 - 05 dec 2019 21:07 #71 av Patrik Hedlund
Haha! Där ser man! Jag får försöka skylla på att det är ~8 år sen och att jag var hyfsat färsk vid det tillfället! xD

Tack! Uppsala är fint, men Uppsala åker jag bara till för att besöka mina systrar. ;) 

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.344 sekunder

Senaste foruminlägg