Re: Hur märker ni en normcentral? Omröstning!

Omröstning: Vilket av följande system använder ni för att märka en normcentral?

27 nov 2011 20:26 #41 av Magnus
Jag brukar märka efter tillfälle. Är det en helt ny central brukar det bli position lr nummer.
En bef. "kladdad" central brukar jag märka med klartext.

Detta med att märka rum " Rum 1, Rum 2, Rum 3 ... " bygger väl på att rummen i en bostads , och även bostäder i ett trapphus, räknas från första våningen nere till vänster, typ första rummet till vänster på våning ett är Rum 1, nästa rum till vänster är rum 2 , tredje till vänster rum 3, första rummet vån 2 till vänster är rum 4, andra rummet till vänster våning 2 är rum 5, första rummer våning 3 till vänster är rum 6 etc... Så om alla är överens om att det är så man räknar, kan man ju märka så.

-Min titel efter citat av Patrik Hedlund-

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 maj 2012 19:27 - 04 maj 2012 19:39 #42 av Martin
Håller sällan på i småcentraler utan blir för det mesta bara större och nya centraler med plintar.

partexmärkning på alla kablar. siffer märkning på vilken säkring på locket. På insidan behöver man inte göra något annat än att man alltid märker alla kablar till plint. Man bör ta i med minst 20% för framtida utbyggnad så att det finns tomma färdigplintade säkringar åt nästkommande Elektriker.
Allt som allt är både lock och plintar märkta om man köper färdigbyggd. Annars är det en vettig ide att märka upp!

Annars så kan det hända att man ibland tar klartex eller tuschpenna på en gängsäkringscentral dock brukar det vara ett tillfälligt då centralen kommer försvinna eller ersätts med nyare. Inte så kul när man har en vägg full med 10st centraler i alla dess storlekar och ändå ingen vettig frånskillningspunkt.

Givetvis så sätts ett schema i närhet av centralen. Oftast har man tur och centralen sitter bakom en liten dörr eller i enskilda rum. sällan det försvinner något snarare så att folk inte kan städa efter sig ;)

I en vanlig hemma central så blir det nog lite olika beroändå vad det är för någon central. fast klartext tycker jag ser så förbannat fult ut! Skriker ju hemmapulare! Fast jag kommer på mig sjävl att jag gör det i centraler tex i källarne på hyreshus där det saknas dokumentation har man hittat sin säkring så märker man upp vart den går. Något jag inte gillar är folk som strappsar fast kablar i andra kablar oavse på stegar eller centraler mm. Enda vettiga är ju om man tex har 15 st data kabel och buntar de i varandra i en över(under)gång mellan två stegar etc.

Nå+got jag även gör är att jag märker alla kopplingsdosor och även armaturer som kanske inte är helt självklart var de kommer ifrån. Tex idag gjorde jag en korridor med 5st lysrörsarmaturer med dubbla rörelsevakter. Dosan på mitten och en 4 ledare imellan armaturerna. Har Nolla skyddsjord och Fas i varje armatur. Även en styrd Fas somsagt. Väldigt smidigt att i framtiden kunna komplitera med VU på den fasta fasen. Jag kopplade även in två små soprum på samma Grupp och gick ut från ena armaturen och in i rummat. Märkte Armaturen med Elcentral och grupp. Jag brukar även märka armaturer som är styrda tex Prim/Master, Slav etc för att underlätta så att man vet vilken armatur som styr vilken/vilka.

Väldigt smidiga armaturer må jag säga. Thorn Prisma tror jag de heter? eller om det var de utan sensor. Iaf. Finns bättre alternativ men i rum som sällan används och i korridorer mm där man vet att ljuset kommer stå och brinna i onödan är det bra att ha. Sen så tycker jag inte det är fel att ta i med en extra armatur i rum där centraler sitter så man har bra med ljus! Det är inte åt kunden man ska vara 'snål' för det drabbar bara oss själva som kommer stå där en vacker dag i mökret och vara irriterad över dålig belysning.


Ops blev visst lite off märkte jag :P

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 maj 2012 06:22 #43 av Stig Ove Strömstedt
Eftersom en gruppförteckning är ett grundkrav i en elanläggning i Sverige så kan man inte "välja bort" en spårbarhet till en grupp.

Elkonsult

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 apr 2013 13:07 #44 av Ronnie Lidström
Nu har vi svaret på vad som är "rätt". Alltså alternativ nr 2.

Detta har en konsult föreskrivit i ett förfrågningsunderlag för en kommunal offentlig upphandling:



..Vi vet ju alla att konsulter aldrig har fel, så nu har vi facit ;)

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 apr 2013 14:52 - 23 apr 2013 14:53 #45 av Patrik Hedlund

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 apr 2013 18:51 #46 av Michell Martic
Kör på 1:an men märker 3~ grupper 1:1, 1:2, 1:3.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 sep 2013 18:28 #47 av Urban Holmlund

Michell Andersson skrev: Kör på 1:an men märker 3~ grupper 1:1, 1:2, 1:3.


Hittade denna tråd som jag visste att jag sett tidigare, och såg denna sista kommentar. Enligt en besiktningsman jag träffade på var det helt förkastligt att märka 3-fasgrupper så, då förväxling kan ske, utan de skall i så fall märkas 1a, 1b, 1c o,s,v. Detta kan ju få stå för honom och mig då jag märker "som man ska" d,v,s med positionsmärkning.
Då får man ju in HB, JFB, Kontaktorer och annat i gruppförteckningen och kan beskriva dem där:) .
Dessutom är ju inte en normkapsling statisk, utan det blir lättare att ändra i framtiden utan att behöva märka om allting, man behöver ju bara redigera gruppförteckningen:cheer: .

Holmlunds Elektriska

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 sep 2013 18:49 #48 av Michell Martic
Det är möjligt att både du och han tycker att det är förkastligt att markera på detta vis.
Då kan jag snällt informera att ni båda har fel.

Förväxling kan ske i alla lägen om man bara anstränger sig lite för att så ska ske.
Den markering jag använder till 3~grupper använder jag typiskt i lägenheter där det finns en spis säkring och ibland en tvättmaskinsdosa i badrum som är trefasig.
Är jag på ett kontor där det kan förekomma reläer och diverse grupper så är en positionsmarkering av centralen att föredra.
M.a.o. så anpassar jag mig beroende på vilken typ av anläggning jag är på.

Man har inte rätt bara för att en besiktningsman håller med en.
Jag har gått för mycket på åtgärder efter revisionsbesiktningarr för att tycka att de är något att hurra för. Speciellt när de anmärker på ett huvudledningsschema som de själva upprättat 3 år tidigare.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 sep 2013 19:01 #49 av Mats Persson
Det är väl skillnad på gruppnumrering och positions numrering.. Titta på tex hagers gruppschemat, där finns en ruta för gruppnummer och en för modulnummer..

Installerar jag en ny central så är det endast säkringarna som blir numrerade (i följd) hoppar inte 3 nummer bara för där varit en 3 polig säkring före...Ser ju knasigt ut och ganska ologiskt också tycker jag.
Kontaktorer och annat har ju andra numreringar än gruppnumreringen..

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 sep 2013 16:08 #50 av Urban Holmlund

Michell Andersson skrev: Det är möjligt att både du och han tycker att det är förkastligt att markera på detta vis.
Då kan jag snällt informera att ni båda har fel.

Förväxling kan ske i alla lägen om man bara anstränger sig lite för att så ska ske.
Den markering jag använder till 3~grupper använder jag typiskt i lägenheter där det finns en spis säkring och ibland en tvättmaskinsdosa i badrum som är trefasig.
Är jag på ett kontor där det kan förekomma reläer och diverse grupper så är en positionsmarkering av centralen att föredra.
M.a.o. så anpassar jag mig beroende på vilken typ av anläggning jag är på.

Man har inte rätt bara för att en besiktningsman håller med en.
Jag har gått för mycket på åtgärder efter revisionsbesiktningarr för att tycka att de är något att hurra för. Speciellt när de anmärker på ett huvudledningsschema som de själva upprättat 3 år tidigare.



Konstigt att inte vara konsekvent i märkningen?? Om förväxlingar kan ske så är väl inte det systemet bra?? Kör man med positionsmärkning så är ju allt bra!! Som jag sade tidigare så ponera att en senare elektriker vill göra om en 3-fasgrupp till enfas, så står man ju där med skägget i svarvchucken, och måste göra om både märkning på centralen och gruppförteckningen. Dessutom så måste man ju stå och printa ut allt annat än säkringar med dymon typ Huvudbrytare, jordfelsbrytare för grupperna 1-20, Kontaktor1,Kontaktor2 &så vidare och då är man ju tillbaka på klartextmärkning, eller märker inte ni upp allt i centralerna utan låter nästa man gissa???

Holmlunds Elektriska
Följande användare sa tack: Johan Svensson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 sep 2013 16:12 #51 av Urban Holmlund
[quote=
Kontaktorer och annat har ju andra numreringar än gruppnumreringen..[/quote]

Hur menar du här då?

Holmlunds Elektriska

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 sep 2013 16:13 #52 av Patrik Hedlund
Gruppnummermärkning på säkringar och klartext på HB, JFB, astrour m.m.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 sep 2013 17:06 #53 av Urban Holmlund
Då skriver du alltså ungefär så här då t.ex Huvudbrytare och inte HB,JFB o,s,v, det är ju bra , men på kontaktorer m.m är det ju bra om det någonstans framgår vad de är till för. Det hjälper ju inte egentligen om det står K1 ovanför en kontaktor eller Astrour ovanför ett ur, meningen med märkning borde väl vara att kunden själv skall begripa vad objektet är för något?

Holmlunds Elektriska

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 sep 2013 17:27 - 18 sep 2013 17:29 #54 av Patrik Hedlund
I mina bostadscentraler som jag pular i brukar inte vara så himla avancerade med massa kontaktorer och dyl. utan är det något så är det i såfall astrour eller kanske en ringledningstrafo. Så det är scenario som jag sällan ställs inför. :)
Kommer vi däremot in på KNX så är det ju mer, men då är det ju även en större dokumentation.

Ja, skriver "jordfelsbrytare" istället för "JFB" för att även brukaren av anläggningen ska kunna förstå. Det hjälper även vid felsökning på telefon om man kan säga jordfelsbrytare och kunden kan läsa sig till vad det är för något. :)

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 sep 2013 19:35 - 18 sep 2013 19:39 #55 av Michell Martic

Urban Holmlund skrev: Konstigt att inte vara konsekvent i märkningen?? Om förväxlingar kan ske så är väl inte det systemet bra?? Kör man med positionsmärkning så är ju allt bra!! Som jag sade tidigare så ponera att en senare elektriker vill göra om en 3-fasgrupp till enfas, så står man ju där med skägget i svarvchucken, och måste göra om både märkning på centralen och gruppförteckningen. Dessutom så måste man ju stå och printa ut allt annat än säkringar med dymon typ Huvudbrytare, jordfelsbrytare för grupperna 1-20, Kontaktor1,Kontaktor2 &så vidare och då är man ju tillbaka på klartextmärkning, eller märker inte ni upp allt i centralerna utan låter nästa man gissa???


Konstigtatt inte vara konsekvent? Sätter du alltid en kronbrytare bara för att du ska kunna säga till kunden och kollegorna att du är konsekvent?
Det är väl självklart att jag anpassar gruppförteckningen till vilken typ av anläggning jag är på!

Om nu en senare elektriker kommer och ska göra vid en trefas till en enfas så är väl även detta självklart att han får göra en ny gruppförteckning, samt klistra ny brotherklisterremsa på centralen.

Att märka jordfelsbrytaren med just "jordfelsbrytare" är väl även det självklart. SÄRSKILT i en bostadscentral av samma skäl som Patrik skriver.

Som du själv ser så är det mesta självklart och du har fel. Så det så.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 sep 2013 21:50 #56 av Mats Persson
Kan bara hålla med Michell i hans resonemang..

Man märker en central för att det ska bli överskådligt...
Man har en dokumentation över anläggningen och märkningen på centralerna ska överensstämma med denna dokumentation..
Där kan tex en kontaktor vara märkt K1 i kretschemat, då kan det vara lämpligt att den är märkt K1 på centralen med oavsett om denna kontaktor tar upp 2-3 modulplatser.. För märker du denna kontaktor med positionsnumret på centralen så måste du ha ett dokument som översätter positionsnumret till vad den heter i schemat.. Det tycker iallafall jag är dumt..

Om du kommer till en anläggning där du ska byta ut en flerfasgrupp till enfasgrupper, då tycker jag det gruppschemat brukar bli ganska kladdigt endå.. Så det bästa är ju endå att skriva ut ett nytt? Eller? En massa överstrykningar och bläckskrivningar ser inte sådär jätteproffsigt ut?


Märk hur ni vill bara det är lättöverskådligt och begripligt...

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 sep 2013 08:59 #57 av Urban Holmlund
[quote="Michell Andersson"

Konstigtatt inte vara konsekvent? Sätter du alltid en kronbrytare bara för att du ska kunna säga till kunden och kollegorna att du är konsekvent?
[/quote]

Va..n har kronbrytaren med detta att göra?? Och Javisst gör jag det!!:tokig: Det jag menar är t.ex att det just blir mycket mer överskådligt med positionsmärkning samt även snyggare då Er märkmetod ju är en blandning av de övriga . Vidare "heter" ju inte en kontaktor 12-13 bara för att den sitter på de platserna i en kapsling, utan den kan ju heta K1 ändå, skillnaden är ju bara att det inte står med"klartextmärkning" på kapslingen utan på gruppschemat.
T.ex (12-13 Kontaktor K1 Stolpbelysning) O,s,v Hur gör ni t.ex med en omkopplare för H-0-A? Har sett åtskilliga ställen där det är klartextmärkt runtom hela brytaren. Tycker det ser snyggare ut att t.ex på en gruppförteckning skriva in posnr. sedan en beskrivande text som förklarar vad den gör!!

Holmlunds Elektriska

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 sep 2013 09:59 #58 av Mats Persson
Smaken är som baken :)

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 sep 2013 10:22 #59 av Michell Martic
Jag förstår hur du menar, men jag tycker annorlunda bara.

Det är väl vida känt att ber du 10 gubbar göra samma jobb så kommer de göra på 10 olika sätt.
Det som spelar roll är ju att den som betjänar och nyttjar blir klok.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 sep 2013 01:56 #60 av Claes Börjesson
Att märka efter position förhindrar/gör det svårt med förändringar (men enkelt just då).

Bättre med löpande nummer 1,2,3, K1, K1,K3 samt centralen beteckning.
Om centralen heter A så heter säkringen t,ex, A;Q1,A:Q2,....., kabeln heter A1,A2 ....
Om flera gruppledningar på samma säkring A1a, A1b (med små bokstäver)

Har man flera byggnader/anläggningar lägger man till byggnads/anläggningsnummret (vid behov)
t.ex. 1920:A1 (kabel A1 i byggnad 1920)

Det viktiga är inte att ha det rätt enligt standard, varje företag/anläggning har ju sin standard.

Man får helt enkelt titta, hur ser gamla delar i anläggningen ut.

Är allt helt nytt fråga ägaren, berätta att det är han som har ansvaret längre fram, fråga hur vill han ha det. Han accepterar antagligen vad du anser bäst, skriv gärna ned ATT ni diskuterat/beslutat saken. Bry dig inte om att skriva ned vad ni beslöt, för det kan vara besvärligt och ingen kommer ihåg efteråt.
Följande användare sa tack: Michell Martic

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.141 sekunder

Senaste foruminlägg