fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Merlin Gerin fasskenor
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Merlin Gerin fasskenor

Merlin Gerin fasskenor 06 dec 2018 21:12 #1

• Mikael E
  • ( Användare )
  • Färsking
Hej,,

Står inför ett litet dilemma, ska bygga om en central så den få mera last.
Ska byta jordfelsbrytarna från 40A till 80A anläggningen idag är avsäkrad 63A men ny matning så skall det bli 80A.

Men min fundering är som sådan, fasskenorna som sitter där idag är 10m2 vill byta dessa till 16m2.
Men efter som det sitter en massa Merlin Gerin säkringar där idag. Och Merlin inte finns längre vilka fasskenor passar bra till dessa? Schneider,Hager Garo?

Någon som vet säkerhet att dom passar 100% vill inte att de skall passa sådär bara utan en bra kontakt yta....?

Mvh Micke

Re: Merlin Gerin fasskenor 07 dec 2018 01:12 #2

• JB
  • ( Användare )
  • Färsking
Fundera på om det är nödvändigt. När det gäller jordfelsbrytarna så har jag aldrig sett större än 63A. Finns det så lär de vara dyra. Bara för att centralen matas med 80A behöver inte jordfelsbrytarna vara så stora. Har du tex 12 10A grupper på en JFB blir ju maximal uttagbar ström per fas 40A. Visst dvärgbrytarna tillåter något högre än sin märkström men det är knappast troligt att fyra grupper på samma fas skulle ligga på överlast.

När det gäller fasskenorna så skulle jag resonera på samma vis, kommer någon fasskena behöva bära hela lasten?
Följande användare (n) sa tack: Electrum

Re: Merlin Gerin fasskenor 07 dec 2018 06:42 #3

• Electrum
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
Med över 63A tycker jag man ska överväga att ha försäkringar i centralen.
Kanske inte alltid möjligt vid ombyggnation, men nästan alltid värt det vid nykonstruktion.

Centralen jag projjade i våras som hade 125A in, så satt jag en uppsättning 63A försäkringar och tre uppsättningar 25A försäkringar.
Det betyder att det blev väldigt bekvämt med att beräkna max Ik3 då jag inte behövde veta förimpedansen, och alla normkomponenter kan dessutom vara 6kA.
Vidare behövde det i stora delar av centralen inte vara normkomponenter på mer än 25A märkström, vilket sparade ganska mycket pengar där.
Ja detta var ju en ganska stor central.
"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Re: Merlin Gerin fasskenor 07 dec 2018 21:29 #4

• Mikael E
  • ( Användare )
  • Färsking
Tackar för era svar.....

Fick lite mera att tänka på.....de e ju klart allt ni nämnde gjorde nog en lite tanke vurpa och målade in mig i ett hörn.

Blir nog som så att jag sätter försäkringar och kör på det.
Så flyttar jag runt lite laster så det blir jämnt fördelat....

Tackar för tipsen

Mvh micke

Re: Merlin Gerin fasskenor 08 dec 2018 21:26 #5

• JB
  • ( Användare )
  • Färsking
Du behöver ju fortfarande veta förimpedansen, oavsett hur många försäkringar du sätter. Beträffande IK3 och säkringar som backupskydd för dvärgbrytare med 6kA kortslutningsbrytflrmåga så ska ju även det verifieras. Jag är tveksam till att sektioneringar till en central på matad med endast 125A spar pengar.
  • Sida:
  • 1
Tid för att skapa sida: 0.20 sekunder
Senaste foruminlägg

Mer ämnen »

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa