fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Returströmmar och PEN-avbrott, kompletterande skyddsutjämning
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Returströmmar och PEN-avbrott, kompletterande skyddsutjämning

Returströmmar och PEN-avbrott, kompletterande skyddsutjämning 05 dec 2018 19:55 #1

• Allan
  • ( Användare )
  • Färsking
Vid en badrumsrenovering i en villa byggt sent 60 tal så kommer vattenrör av metall användas. Jag har ohmmätt dessa mot elcentralens jordskena och mätt upp värden mellan 0,5 - 1 OHM. I min värld skall dessa då skyddsutjämnas och detta med en 2,5 alt 4 mm2 ledare till belysningsgruppens jord.
Bör dock inte dessa värden som jag mätt upp och som redan är väldigt låga kunna ändra litegranna på detta? Om nu elsystemets jord och vattenrören har nästinintill identisk potential, behöver man då utföra kompletterande skyddsutjämning?

En annan tanke som dykt upp i mitt huvud är strömmen som flyter genom PEN-ledaren. Om nu vattenrören och PEN-ledaren har mer eller mindre identisk potential, finns då inte en risk att en del av den ström som idag går genom PEN-ledaren istället kommer gå igenom min kompletterande skyddsutjämning och vidare via vattenrören? Resistansen mot jord den vägen är ju väldigt väldigt låg.

En sista fråga är vad man kan förvänta sig hända vid ett eventuellt brott på PEN-ledaren, då bör det bli så att ALL ström som egentligen skulle gått genom PEN-ledaren istället går genom den kompletterande skyddsutjämningen? Som i detta fall kommer bestå av en jordtråd på 1,5mm2 och en sista bit 2,5mm2 alt 4 mm2. och ett eventuellt brott på PEN inte märks av förens den kompletterande skyddsutjämningen brunnit av?

Hur ser ni på forumet kring detta?

Re: Returströmmar och PEN-avbrott, kompletterande skyddsutjämning 05 dec 2018 20:16 #2

• Bo Siltberg
  • ( Moderator )
  • Moderator
Resistansen mellan vattenrör och elcentral ser jag som ointressant. Det som sätter kriteriet för kompletterande skyddsutjämning är resistansen i PE mellan utsatta delar och den punkt där vattenrören är skyddsutjämnade. Det är detta som ger det spänningsfall som upplevs mellan utsatta delar och främmande ledande delar vid ett jordfel i en apparat. Detta ger svar på om det krävs en kompletterande skyddsutjämning lokalt i eller nära badrummet. I ditt fall är vattenrören uppenbarligen sammankopplade med elsystemets PEN/PE men det är kanske en slump, t.ex via VVB eller nåt. Du kanske aktivt bör koppla vattenrören till en PUS vid någon central så att du vet vilken sträcka du ska kontrollera spänningsfallet i PE för.

Skyddsutjämning ger risk för vagabonderande strömmar ja. Men det är inte så att det går flera ampere genom jorden. Räkna med några hundra ohms övergångsresistans i vattenrören som sann jord. Du kommer inte att elda upp några skyddsutjämningsledare. De 0.5 ohm du mäter ovan är alltså inte via jorden utan vattenrören har en direkt galvanisk kontakt med PE någonstans i huset.

Vid ett PEN-brott kommer vattenrören att agera jordtag och dämpa beröringsspänningen mellan utsatta delar och främmande ledande delar och det är ju bara bra

Re: Returströmmar och PEN-avbrott, kompletterande skyddsutjämning 05 dec 2018 20:36 #3

• Allan
  • ( Användare )
  • Färsking
Hej och tack för svar.

Får ursäkta mig men det var oklart formulerat av mig i första inlägget, ohmmätningen är alltså gjord mellan en utsatt del i badrummet och vattenrör i badrummet, Vattenrören är i övrigt ej skyddsutjämnade i huset. Denna mätning ger mig svaret att Resistansen mellan utsatt del och främmande ledande del är cirkus 0,5-1.0 OHM.
Vattenrören har säkert som du är inne på kontakt med PE via ett antal saker, exempelvis blandaren i diskbänken som DM sedan står emot, Tvättmaskinen är väl en annan, Fjärrvärmen eller annat.

När jag sedan utför denna kompletterande skyddsutjämning så kommer resistansan sjunka något, men har jag verkligen tillfört något rent elsäkerhetsmässigt med tanke på de redan låga värdena?

Re: Returströmmar och PEN-avbrott, kompletterande skyddsutjämning 05 dec 2018 22:15 #4

• Richard
  • ( Användare )
  • Expert
  • ABL verksam i Stockholm
Vem skall utföra elarbete? Du eller en elektriker?

Kompletterande skyddsutjämning i badrum var en fluga för några år sedan.

Re: Returströmmar och PEN-avbrott, kompletterande skyddsutjämning 05 dec 2018 23:20 #5

• JB
  • ( Användare )
  • Färsking
Enligt SS 436 40 00 ska kompletterande skyddsutjämning i ditt fall utföras. Kravet är att finns en resistans mellan den elektriska jorden och främmande ledande delar på mindre än 4kohm ska det utföras. I praktiken innebär detta väldigt låga resistenser så som du uppmätt. Egentligen är kravet att det inte får bli någon farlig beröringsspänning vid ett fel i anläggningen. Farlig beröringsspänning definieras som 50V eller mer. Detta går också att räkna på men jag skulle rekommendera dig att utföra detta.

Richard, var kompletterande skyddsutjämnig en fluga för några år sedan? Metoden är fortafarande med i SS4364000 samt SEK HB 413. Om du syftar på hysterin att blandare mm skulle anslutas så delar jag din uppfattning men syftet är att ingen farlig beröringsspänning får uppstå vid ett fel.
Senast redigerad: 05 dec 2018 23:21 av JB.

Re: Returströmmar och PEN-avbrott, kompletterande skyddsutjämning 06 dec 2018 05:34 #6

• Bo Siltberg
  • ( Moderator )
  • Moderator
Mätning av resistansen mellan utsatt del och vattenrör ger bara svar på om vattenröret är en främmande ledande del, det ger inget svar på behovet av (eller kravet på) en kompletterande skyddsutjämning. Den 4 kohm-gräns som nämns är en (illa vald) definition på en främmande ledande del och är inget villkor för att utföra en kompletterande skyddsutjämning. Villkoret för om kompletterande skyddsutjämning behövs är spänningsfallet i PE, dvs beröringsspänningen längst ut i kabeln vid ett jordfel som ska hålla sig under 50 V AC. (Frånkopplingstiden är inte heller ett villkor för kompletterande skyddsutjämning i badrum.) Men om man inte kan eller vill räkna på villkoret så kan man ju göra en kompletterande skyddsutjämning i alla fall, bara inte kunden får betala extra eller få en massa fula grön/gula FK i badrummet i onödan. Flugan för några år sedan tyckte jag mest bestod i den förvirring och mängden frågor och otydliga svar som kravet i 2009 års regler medförde.

Re: Returströmmar och PEN-avbrott, kompletterande skyddsutjämning 07 dec 2018 19:19 #7

• Michell Andersson
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
  • Kanske lite aktiv ibland...
Mig veterligen så säger standard att kompletterande skyddsutjämning ska göras för främmande ledande delar som går in i badrum. Det står ingenting längre om 50V för badrum och mig veterligen har det heller aldrig gjort det. För badrum gällde förr 25V och fårnkopplingstid om maximalt 0,2 sekunder. Var detta uppfyllt så skulle det vara tillräckligt säkert.

Men oberoende eventuella motiv om vilken spänningssättning som ska undvikas så är krasst alla avvikelser från standard just avvikelser från standard. Det spelar ingen roll om de är bättre t.o.m. - de är fortfarande avvikelser. Och att inte tillämpa kompletterande skyddsutjämning för främmande ledande delar inom badrum är en avvikelse. Sen kan man filosofera vidare, men det hjälper inget - regleringen är ganska enkel och tydlig.

När det sen kommer till ”varför” jag ska ha kompletterande skyddsutjämning när värdet ändå är så lågt så är väl det enkla svaret att när vi talar om spänningssättningar och frånkopplingstider så ska vi utgå från kända fakta och de faktorer som står under vår kontroll. För att vi ska kunna utgå från detta så behöver vi helt enkelt lägga en egen avsiktlig förbindning mellan de olika delarna med känd resistans/impedans.

Fallen är egentligen två där vi behöver skydd. Det ena fallet är då vi får ett fel i vilken annan grupp som helst i huset som ger en spänningssättning på huvudjordningsskenan och därmed samma spänningssättning på samtliga utsatta delar i anläggningen (förutom i den felande gruppen - här är spänningen något högre). I detta fallet duger det säkerligen med den osäkra förbindningen som du uppmätt idag.
Det andra fallet är när du får ett fel i just den grupp som finns i badrummet. Denna utsatta del kommer ha ett spänningsfall i sin skyddsledare innan den når till huvudjordningsskenan och detta spänningsfall kan säkerligen överstiga 25V vid långa grupper. Om det gör så kommer du få en spänningsskillnad mellan den främmande ledande delen och den felande gruppens utsatta delar, och den lär också överstiga 25V. Man kan givetvis räkna på detta, men för att slippa detta så är det enklare sagt att kompletterande skyddsutjämning ska tillämpas.

Jag tror du har förstått det hela korrekt egentligen, men kanske behöver du rita upp scheman så att du ser framför dig vad som menas. Och oavsett, den elektriska förbindelse du har idag står inte under kontroll - den kan förändras av faktorer som du kanske inte övervägt eller har möjlighet att reglera. Exemeplvis en konstriuktionsändring i huset som till synes inte har någonting med el att göra alls, men där en del av konstruktionen utgjort din elektriska förbindelse till de främmande ledande delarna.

Om du inte är nöjd med svaret så är det givetvis bra om du fortsätter fråga!
  • Sida:
  • 1
Tid för att skapa sida: 0.26 sekunder
Senaste foruminlägg

Mer ämnen »

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa