fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Kabel till downlights.
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Kabel till downlights.

Kabel till downlights. 01 sep 2018 15:26 #1

• Johan
  • ( Användare )
  • Färsking
Vilken kabel använder ni er av i vanliga fall?

förr var det alltid PLS vi använde men i vissa fall så fick vi åka på garantijobb där även dessa hade bränts när de kommit mot ljuskällan.

jag har kört RHH i några installationer men tänkte kolla om där finns billigare alternativ eller ni har några andra ni är mer nöjda med.

Re: Kabel till downlights. 01 sep 2018 18:36 #2

• Richard
  • ( Användare )
  • Expert
  • ABL verksam i Stockholm
halogen?

Vi har börjat med LED...

Re: Kabel till downlights. 01 sep 2018 21:36 #3

• Bo Siltberg
  • ( Moderator )
  • NU ONLINE
  • Moderator
Johan skrev:
förr var det alltid PLS vi använde men i vissa fall så fick vi åka på garantijobb där även dessa hade bränts när de kommit mot ljuskällan.

Vad innebär "komma emot ljuskällan"? Det är nog inte meningen att någon kabel ska komma emot en ljuskälla i form av halogen. Så det är nog inget fel på valet av kabel här, utan snarare fel på utförandet.

Re: Kabel till downlights. 02 sep 2018 12:05 #4

• Patrik Hedlund
  • ( Moderator )
  • Moderator
  • Serviceelektriker
Tvinnad RQ 2x1 alt. RQUB 2x0,75 är kablarna som brukar användas vid installation utan LED-spottar och LED-strip. Dock finns det numera ett gott utbud utav LED-spottar med tillhörande drivdon för 230V och då kan man dra FQ hela vägen.

Så det beror lite på vad för spottar man ska installera som bestämmer vilken kabel som behövs.

//Patrik
https://www.pixeltopic.com/image/qejprgvbtnkfml/

Serviceelektriker som sysslar med service och olika slags renoveringar och nybyggnationer hos främst privatpersoner. Både direkt mot kund och genom mindre byggfirmor.
Senast redigerad: 02 sep 2018 12:07 av Patrik Hedlund.

Re: Kabel till downlights. 02 sep 2018 14:07 #5

• Johan
  • ( Användare )
  • Färsking
Bo ,

komma emot ljuskällan innebär att en del av killarna som körde på villainstallationer för många år sedan ( halogen ) uppdagade problemet med att använda PLS då det tålde max 90grader och på en villa så hade en spotlight släckts och de åkte ut och skulle byta ljuskälla och väl där såg de att ledaren legat emot och valde därav att kontrollera flera villor som de varit ute på ( detta är ett av de största bolagen i branschen och den teknikern som ledde villainstallationerna just då gjorde enbart villor... ). jag fick förövrigt detta berättat för en månad sen av en gammal kollega som jag anser är den mest noggranna installatören jag träffat ( märks ibland i arbetstiden med men blir väldigt sällan fel.. )

exakt vad som gått fel vet jag inte men företaget valde åtminstonde att göra kontroller efteråt. och gick över till en kabel som tålde 180grader tror det var vit blå tråd och pipelifes fördragen

richard , ja halogen , kunden har ett större lager av halogen och ville ha dessa uppsatta och då jag inte utfört halogeninstallationer och tycker precis som du att man hellre sätter led så kollade jag av med er, många av er är väldigt kåta på material och har väldigt god materialkännedom vilken jag har tappat då jag inte enbart utför installationer numera och det kan gå ett tag mellan jobben. och som sann entreprenör så när jag ändå sitter vid datorn så kan jag fråga er istället för att själv söka info =).

stort tack för ditt svar Patrik!!!
  • Sida:
  • 1
Tid för att skapa sida: 0.24 sekunder
Senaste foruminlägg

Mer ämnen »

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa