Tips vid byggnation av en pizzeria

08 jul 2018 18:46 #1 av Johan
Vi ska eventuellt igång med att göra i ordning en lokal till pizzeria. Är det någon som har varit med tidigare vid pizzeria/restaurang? Vill gärna ha tips på vad vi ska tänka på! Ska läsa på själv om såna här elinstallationer då detta inte är något vi gjort tidigare. Finns det mycket speciella regler att ta hänsyn till?

Tacksam för all hjälp vi kan få!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 jul 2018 21:19 - 10 jul 2018 21:20 #2 av Electrum
Ja förutom det rent elektriska så kan det vara så att du måste tänka på vent, larm och utrymning.

I en restauranglokal jag nyss varit inblandad i så var det ett larm av något slag som sitter i spiskåpan över stekbord och fritöser osv som dels ska dra igång ett lokalt släcksystem och dels ska det slå av alla värmeapparater. Så jag blev tvungen att projektera in en kontaktor för alla dessa saker, (stekbord, spis, ugn fritös osv).

Allt detta för att de så slapp bygga om ventilationen massivt, med byte av kanaler och sätta in brandspjäll och allt vad det var. Dvs, de sköt över en del av lösningen till el istället. ;)


Sen skulle vi dessutom ordna en lösning så att man inte kunde starta "väsentliga funktioner" i restaurangen innan alla utrymningsvägar var öppnade, dvs att dörrlåsen förreglar belysning.
Detta har vi inte riktigt löst än, vi tänkte först att man inte skulle skulle kunna tända belysningen i restaurangen innan slutstycken i dörrarna indikerade öppen dörr. Men nu har vi kört fast lite, ty belysning måste kunna slås igång för städning t.ex.

Sen kan du kolla upp ifall du måste ordna någon samverkan med ventilation, det är inte helt ovanligt.



Jag kanske kommer på mer, men jag börjar så här.
Larm, utrymning och ventilation, är inte helt ovanligt att det måste interagera med el. Kommer jag på mer så återkommer jag i tråden.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 jul 2018 10:12 #3 av Rikard Ågren
Du skulle kanske kunna bryta kassorna, Electrum

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 aug 2018 21:30 #4 av Leibovitz
Jag tror.... jag tror.... du är den första elektrikern som får dra el på en pizzeria :dry:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 aug 2018 07:18 #5 av Electrum

Rikard Ågren skrev: Du skulle kanske kunna bryta kassorna, Electrum

Det fungerar naturligtvis inte, personalen måste kunna hantera kassasystemen en stund innan de öppnar och en stund efter stängning.

Vi löste det till sist med att en trefasgrupp för all belysning i gästmatsalen gick genom en kontaktor var förreglad av dörrarna, dvs villkor att dörrarna var öppna.
Och sen satt vi in en timer, en enkel äggklockemodell, som personalen kan vrida på för att få upp till en timme ljus för att städa lokalen, duka bord, eller vad de nu behöver ljus till.
Timern sitter så till att den inte blir det naturliga alternativet för att sätta igång ljuset vid den vanliga verksamheten.

Dvs om de slår igång ljuset (det är en scen i DALI-systemet) och upptäcker att det fortfarande är mörkt så inser de att de inte har öppnat båda dörrarna och det blir snabbare och enklare att gå och låsa upp den andra dörren än att kuta till de bakre regionerna för att vrida på timern.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.052 sekunder