Dimensionering precis på eller nära en säkrings märskström

06 jul 2018 06:23 #1 av Electrum
Hej.
Nu tänkte jag fråga om någon känner igen detta, och kanske t.o.m vet var man hittar info/regler.

Jag dimensionerade till en restaurang till något stekbord på 11kW och någon annan köksmaskin som också låg på 10-11kW en 16A säkring och 2,5 mm² ledare.
16 A ger ju en max effekt på 16x400x1,73 = 11072 W.

Nu hade han som monterat påstått att det inte får dimensioneras så, och bytt kablarna till 6mm², och ville nu byta 3 16A trefas personskyddsautomater till 20A, nu började chefen tycka det blev jobbigt, då dessa kostar nästan 2000 spänn styck, så han frågade mig om (varför) det var fel dimensionerat.

Jag förklarade att det inte var det, det håller sig inom effektgränsen.

(Nu är den långa förklaringen av bakgrunden klar)

Så efter det snackade jag med montören, och han hävdade ganska bestämt att man inte får dimensionera till 100% av säkringens och kabelns märkström, utan det fick vara max 85% (en faktor 0,85).
Sen började han vaja ang just 0,85, men det skulle i alla fall vara en faktor på något värde på mellan 0,75 till kanske 0,87, han minns inte riktigt exakt.


Och jag däremot vet inget om just någon sådan här faktor, men vill inte bara släppa detta utan att försöka ta reda på om det finns något bakom det han sa.

Så nu frågar jag här på forumet, är det någon här som känner igen detta?

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 jul 2018 07:18 #2 av Michell Martic
När det gäller smältsäkringar så finns där ju en marginal, men går på andra hållet.

Det finns ju knappast någon regel som säger att du inte får säkra något lägre.

Ur ett driftperspektiv så kanske det finns en poäng för vissa typer av utrustningar, men resistiva laster ingår ju inte där.

...nu sökte du från de som hört något liknande, inte tvärtom. Men jag tror inte du kan hitta någon som hört något liknande och skulle du trots allt göra det så kan de garanterat inte härleda det till annat än att någon sagt så till dem för många år sedan, kanske samma montör.

Nä, I call bullshit.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 jul 2018 08:06 #3 av Torbjörn Forsman
När det gäller säkringar - vare sig smältsäkringar eller dvärgbrytare - som är tillverkade enligt IEC-standarder (som är i praktiken identiska med t ex äldre DIN, SEK m fl), så kan man lugnt belasta dem upp till märkström utan att någonsin riskera okynnesutlösning.

Men det är en annan sak med säkringar enligt amerikanska standarder (UL), de är märkta med 10-20 % högre ström än vad samma säkring skulle ha märkts med enligt IEC. Så i USA och andra länder dit de standarderna har spritt sig, är man van att aldrig lägga på kontinuerlig last motsvarande säkringens märkström.
Kan det tänkas att den där montören har tittat på amerikanska youtubeklipp och fått dimensioneringsråd därifrån på hjärnan?

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 jul 2018 08:40 #4 av Michell Martic
Det där kände jag inte till! Tack Torbjörn.

Är detta reglerat i NEC då kanske?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 jul 2018 08:25 #5 av müssli
Jag har aldrig hört talas om att en säkring inte får belastas vad den är märkt med... Den enda orsaken jag kan se är om tillverkaren av stekbordet vill ha det på annat sätt, då måste man följa det (under förutsättning att det inte strider mot några föreskrifter).

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.050 sekunder

Senaste foruminlägg