fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Uttags box infälld i vägg
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Uttags box infälld i vägg

Uttags box infälld i vägg 02 mar 2018 19:06 #1

Hej

Nån som vet någon uttags box med typ hila lucka som kan ha skall dra 50mm rör ner till från tvn. Så man har alla uttag infällda i väggen ?

Re: Uttags box infälld i vägg 02 mar 2018 20:37 #2

• Patrik Hedlund
  • ( Moderator )
  • Moderator
  • Serviceelektriker
Jag känner inte till någon sådan, men jag brukar lösa det enligt följande:

Jag brukar såga bort halva bakstycket och studsarna på två VP-2 dosor och montera mot en stående regel. En i "TV-höjd" och en på 200 mm ö.f.g. Därefter sätter jag en regel på andra sidan dosorna så att det skapas ett fyrkantigt fack i väggen. Sedan dubblar man väggen.

Eftersom man har apparatdosor så kan man då använda doslock plus att man förlorar utrymme med ett runt rör jämfört med en fyrkantig låda som det blir i väggen.

//Patrik
https://www.pixeltopic.com/image/qejprgvbtnkfml/

Serviceelektriker som sysslar med service och olika slags renoveringar och nybyggnationer hos främst privatpersoner. Både direkt mot kund och genom mindre byggfirmor.
Följande användare (n) sa tack: tobi

Re: Uttags box infälld i vägg 04 mar 2018 20:12 #3

• Ronnie Lidström
  • ( Moderator )
  • Administratör
  • Elinstallatör, ABL
Jag brukar göra som Patrik.

En tomdosa vid TV och en nere vid mediabänken (Eller var nu mediabänken ska vara.) Sen ett VP 50 mellan dem. Man får ha en djup apparatdosa och kapa upp rätt våldsamt för att få in ett VP 50 men det går

Sen kör man HDMI, ljud, usb osv genom den förbindelsen.
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Följande användare (n) sa tack: tobi

Re: Uttags box infälld i vägg 04 mar 2018 21:52 #4

Yes men tänkte om det fanns nån typ box med lucka typ som en golvbox fast i inbygg i vägg . så man kan gömma alla sladdar och uttag då inte kunden skall ha en media bänk ?

Re: Uttags box infälld i vägg 04 mar 2018 22:41 #5

Borde det inte gå att använda de här väggboxarna med lucka som används i VVS-sammanhang, t ex för att kunna komma åt avstängningskranar i rörschakt, ställdon för golvvärmeventiler och sånt?
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Re: Uttags box infälld i vägg 05 mar 2018 06:44 #6

• Ronnie Lidström
  • ( Moderator )
  • Administratör
  • Elinstallatör, ABL
Det går bra att fälla in en golvbox i väggen. Bara väggen är nog tjock för att rymma den. Men blir ju en ganska dyr lösning.
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Senast redigerad: 05 mar 2018 06:44 av Ronnie Lidström.

Re: Uttags box infälld i vägg 06 mar 2018 19:57 #7

• Joel Ingolf
  • ( Användare )
  • Junior
  • Serviceelektriker
Jag har satt ett par infällnadslådor från Versabox (typ dessa) bakom TV just när det inte ska vara någon bänk, men jag kan såklart inte komma var vi köpte dom ifrån...

Re: Uttags box infälld i vägg 06 mar 2018 21:15 #8

Har kört central/teledosan några gånger. Plats till 230- och datauttag

Följande användare (n) sa tack: Niklas Hansson

Re: Uttags box infälld i vägg 14 mar 2018 10:20 #9

• Markus Ågren
  • ( Användare )
  • Senior
  • Elkonsult
Joel, jag fick faktiskt för någon månad sedan se denna dosa för första gången av en person som jobbar med AV-lösningar hos företag och privatpersoner. Jag tyckte den såg smidig ut och dolde allt fint, dock aldrig pratat med någon som använt dem som elektriker.

Så vad tyckte du om boxen?
Vad finns det för fördelar/nackdelar om du sett några?

Det är roligt att få höra feedback på den så kanske man kan föreslå den i andra projekt när man ska göra privata bostäder eller kanske något kontor och man vill dölja kablaget.
Tack på förhand.

Joel Ingolf skrev:
Jag har satt ett par infällnadslådor från Versabox (typ dessa) bakom TV just när det inte ska vara någon bänk, men jag kan såklart inte komma var vi köpte dom ifrån...
Markus Ågren

Re: Uttags box infälld i vägg 09 apr 2018 19:28 #10

• Joel Ingolf
  • ( Användare )
  • Junior
  • Serviceelektriker
Markus Ågren skrev:
Joel, jag fick faktiskt för någon månad sedan se denna dosa för första gången av en person som jobbar med AV-lösningar hos företag och privatpersoner. Jag tyckte den såg smidig ut och dolde allt fint, dock aldrig pratat med någon som använt dem som elektriker.

Det är roligt att få höra feedback på den så kanske man kan föreslå den i andra projekt när man ska göra privata bostäder eller kanske något kontor och man vill dölja kablaget.
Tack på förhand.

Lite sent svar kanske

Jag tyckte att boxen var bra. Lättmonterad och ser ganska trevlig ut. Dock var den inte särskilt djup, men det kan ju bero på just den modellen jag hade. Locket är av plast och ventilerat så det ska inte vara några problem med trådlösa signaler o dyl.

Priset har jag ingen aning om så om den är prisvärd eller inte får någon annan avgöra, men dessa lösningar har ju en tendens att hamna hos kunder där priset inte är avgörande

Re: Uttags box infälld i vägg 11 apr 2018 16:55 #11

• Markus Ågren
  • ( Användare )
  • Senior
  • Elkonsult
Joel Ingolf skrev:
Markus Ågren skrev:

Tack på förhand.

Lite sent svar kanske

Jag tyckte att boxen var bra. Lättmonterad och ser ganska trevlig ut. Dock var den inte särskilt djup, men det kan ju bero på just den modellen jag hade. Locket är av plast och ventilerat så det ska inte vara några problem med trådlösa signaler o dyl.

Priset har jag ingen aning om så om den är prisvärd eller inte får någon annan avgöra, men dessa lösningar har ju en tendens att hamna hos kunder där priset inte är avgörande

Tack för svaret iaf
Roligt att höra bara, inte så ofta man gör sådana anläggningar där man vill kosta på det. Det är oftast lite mer påkostade villor eller liknande. Även om det är väldigt roligt att få göra lite mer lyx/påkostade anläggningar ibland.
Hör tyvärr inte till vanligheten ännu för oss
Markus Ågren
  • Sida:
  • 1
Tid för att skapa sida: 0.40 sekunder
Senaste foruminlägg

Mer ämnen »

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa