Uttags box infälld i vägg

02 mar 2018 18:06 #1 av Niklas Hansson
Hej

Nån som vet någon uttags box med typ hila lucka som kan ha skall dra 50mm rör ner till från tvn. Så man har alla uttag infällda i väggen ?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 mar 2018 19:37 #2 av Patrik Hedlund
Jag känner inte till någon sådan, men jag brukar lösa det enligt följande:

Jag brukar såga bort halva bakstycket och studsarna på två VP-2 dosor och montera mot en stående regel. En i "TV-höjd" och en på 200 mm ö.f.g. Därefter sätter jag en regel på andra sidan dosorna så att det skapas ett fyrkantigt fack i väggen. Sedan dubblar man väggen.

Eftersom man har apparatdosor så kan man då använda doslock plus att man förlorar utrymme med ett runt rör jämfört med en fyrkantig låda som det blir i väggen.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall
Följande användare sa tack: tobi

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 mar 2018 19:12 #3 av Ronnie Lidström
Jag brukar göra som Patrik.

En tomdosa vid TV och en nere vid mediabänken (Eller var nu mediabänken ska vara.) Sen ett VP 50 mellan dem. Man får ha en djup apparatdosa och kapa upp rätt våldsamt för att få in ett VP 50 men det går :stubben:

Sen kör man HDMI, ljud, usb osv genom den förbindelsen.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Följande användare sa tack: tobi

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 mar 2018 20:52 #4 av Niklas Hansson
Yes :) men tänkte om det fanns nån typ box med lucka typ som en golvbox fast i inbygg i vägg . så man kan gömma alla sladdar och uttag då inte kunden skall ha en media bänk ?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 mar 2018 21:41 #5 av Torbjörn Forsman
Borde det inte gå att använda de här väggboxarna med lucka som används i VVS-sammanhang, t ex för att kunna komma åt avstängningskranar i rörschakt, ställdon för golvvärmeventiler och sånt?

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 mar 2018 05:44 - 05 mar 2018 05:44 #6 av Ronnie Lidström
Det går bra att fälla in en golvbox i väggen. Bara väggen är nog tjock för att rymma den. Men blir ju en ganska dyr lösning.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 mar 2018 18:57 #7 av Joel Ingolf
Jag har satt ett par infällnadslådor från Versabox (typ dessa ) bakom TV just när det inte ska vara någon bänk, men jag kan såklart inte komma var vi köpte dom ifrån...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 mar 2018 20:15 #8 av Marcus Lundström
Har kört central/teledosan några gånger. Plats till 230- och datauttag

Följande användare sa tack: Niklas Hansson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 mar 2018 09:20 #9 av Markus Ågren
Joel, jag fick faktiskt för någon månad sedan se denna dosa för första gången av en person som jobbar med AV-lösningar hos företag och privatpersoner. Jag tyckte den såg smidig ut och dolde allt fint, dock aldrig pratat med någon som använt dem som elektriker.

Så vad tyckte du om boxen?
Vad finns det för fördelar/nackdelar om du sett några?

Det är roligt att få höra feedback på den så kanske man kan föreslå den i andra projekt när man ska göra privata bostäder eller kanske något kontor och man vill dölja kablaget.
Tack på förhand.

Joel Ingolf skrev: Jag har satt ett par infällnadslådor från Versabox (typ dessa ) bakom TV just när det inte ska vara någon bänk, men jag kan såklart inte komma var vi köpte dom ifrån...


Markus Ågren

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 apr 2018 18:28 #10 av Joel Ingolf

Markus Ågren skrev: Joel, jag fick faktiskt för någon månad sedan se denna dosa för första gången av en person som jobbar med AV-lösningar hos företag och privatpersoner. Jag tyckte den såg smidig ut och dolde allt fint, dock aldrig pratat med någon som använt dem som elektriker.

Så vad tyckte du om boxen?
Vad finns det för fördelar/nackdelar om du sett några?

Det är roligt att få höra feedback på den så kanske man kan föreslå den i andra projekt när man ska göra privata bostäder eller kanske något kontor och man vill dölja kablaget.
Tack på förhand.


Lite sent svar kanske :whistle:

Jag tyckte att boxen var bra. Lättmonterad och ser ganska trevlig ut. Dock var den inte särskilt djup, men det kan ju bero på just den modellen jag hade. Locket är av plast och ventilerat så det ska inte vara några problem med trådlösa signaler o dyl.

Priset har jag ingen aning om så om den är prisvärd eller inte får någon annan avgöra, men dessa lösningar har ju en tendens att hamna hos kunder där priset inte är avgörande :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 apr 2018 15:55 #11 av Markus Ågren

Joel Ingolf skrev:

Markus Ågren skrev: Joel, jag fick faktiskt för någon månad sedan se denna dosa för första gången av en person som jobbar med AV-lösningar hos företag och privatpersoner. Jag tyckte den såg smidig ut och dolde allt fint, dock aldrig pratat med någon som använt dem som elektriker.

Så vad tyckte du om boxen?
Vad finns det för fördelar/nackdelar om du sett några?

Det är roligt att få höra feedback på den så kanske man kan föreslå den i andra projekt när man ska göra privata bostäder eller kanske något kontor och man vill dölja kablaget.
Tack på förhand.


Lite sent svar kanske :whistle:

Jag tyckte att boxen var bra. Lättmonterad och ser ganska trevlig ut. Dock var den inte särskilt djup, men det kan ju bero på just den modellen jag hade. Locket är av plast och ventilerat så det ska inte vara några problem med trådlösa signaler o dyl.

Priset har jag ingen aning om så om den är prisvärd eller inte får någon annan avgöra, men dessa lösningar har ju en tendens att hamna hos kunder där priset inte är avgörande :)


Tack för svaret iaf :)
Roligt att höra bara, inte så ofta man gör sådana anläggningar där man vill kosta på det. Det är oftast lite mer påkostade villor eller liknande. Även om det är väldigt roligt att få göra lite mer lyx/påkostade anläggningar ibland.
Hör tyvärr inte till vanligheten ännu för oss :)

Markus Ågren

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.054 sekunder

Senaste foruminlägg