Kund med både sin egna och grannens mätare i sitt fasadskåp

25 feb 2018 06:54 #1 av Johan
kunden har både sin egna och sin grannens mätare i sitt fasadskåp och vill nu renovera, mellan fastigheterna är det ca 300m.

en enkel flytt är att sätta nytt fasadmätarskåp på ett av uthusen ca 40m bort och skarva bådas matningar och be nätägaren att skarva sin och koppla in till elmätarna.

min tanke som slår mig är om jag som elektriker skarvar "grannens" matning och förlänger denna med ca 40m och hans anläggning kanske redan idag är lite på gränsen vad den tål? hur gör ni med detta?
givetvis mäter jag i fasadskåpet så att han har samma rotation och att spänningen på samtliga faser finns där men borde jag göra mer? ( detta är ute på landet )

min kund förstår att hans granne inte vill betala för att flytta sin egna mätare då det har fungerat i alla år och jag tror inte man kommer ngn vart med det heller så enklast hade varit att komma överrens att det blir strömavbrott ett par timmar men inga kostnader att vänta.....

eller sitter man i en dålig sits om ngt händer med grannens installation såsom brand eller dylikt och han inte beställt ngt arbete ( vad som än händer kommer ju givetvis denne granne att härleda till mätarflytten de första åren )

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 feb 2018 07:05 #2 av Electrum
Varför inte låta det vara som det är nu?

If it ain't broke, don't fix it ...

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 feb 2018 07:07 #3 av Richard
Kanske kan fungera med ett markmätarskåp från ABB.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 feb 2018 07:08 #4 av Johan
kunden ska helrenovera sitt hus och vill inte ha stora fasadskåpet på sin nya fasad

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 feb 2018 07:08 #5 av Johan

Richard skrev: Kanske kan fungera med ett markmätarskåp från ABB.


det kan vara en modell , richard
har inte tänkt på det

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 feb 2018 08:39 - 25 feb 2018 08:40 #6 av Electrum
Det här blir ju en lite knepig sits som jag fattar det.

För grannen blir alltså mer eller mindre påverkad, och kanske motsätter sig det hela också.

Jag tycker nog egentligen att man som elektriker i detta fallet ska ställa sig lite vid sidan och låta detta bli en fråga mellan elbolaget och båda grannarna.

Att man kan bistå med förslag på lösningar, t.ex. var nytt fasadmätarskåp kan placeras eller markmätarskåp osv.
Och sen ta vid och stå för utförandet när det väl bestämts något.

För ärligt talat, det är lätt att bli indragen i sånt här mycket djupare än man själv önskat, i alla fall om grannarna inte drar jämt.
Jag skulle gladeligen putta över bollen till nätbolaget samt grannarna så får de avgöra.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 feb 2018 08:49 #7 av Johan
jag har sagt till kunden att prata med nätbolaget själv och se vad de kan komma överrens om.

att vi får lov att bryta och skarva är inga konstigheter från grannens sida , men jag som installatör vill ju givetvis slippa få skulden för om hans central ej längre löser ut rätt osv ( detta har ju inte jag påverkat genom min skarvning )
och att gå in till grannen och mäta upp hans central och ev. få dåliga värden och meddela denne detta är nog ingen bra grej.

jag ska återigen kolla med kunden om skåpet kan sitta kvar på väggen ( detta blir även billigare för kunden , dock inte helt i linje med sin nyrenoverade kåk )

men om vi nu säger att kunden och grannen är överrens om att det är lugna puckar att flytta fasadskåpet 40m och grannen menar på att "strömavbrott på 3-4 timmar är nemas problemas , bara allt fungerar som det gjort innan..." behöver jag som installatör skydda mig på ngt vis så att denne granne inte kan komma efteråt och mena på att hans installation har försämrats?

kan man friskriva sig från detta med en blankett " innan flytt av fasadmätareskåp 231V och rotation höger , efter flytt 231V rotation höger samt skyddsjord finnes + ingen annan installation har utförts på grannens anläggning?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 feb 2018 09:16 #8 av Electrum
Om du har gjort rätt, korrekt och fackmässigt utfört så ska du ha det på ditt torra.

Grannen kan ju förvisso komma och klaga på ditten och datten, om hen är av den sorten.

Men då kan man bara kort neka till att det kan ha att göra med det man själv gjort och sen ignorera.

Juridiskt sett är detta ett civilrättsligt tvistemål så går det så långt är det denna granne som får stämma dig till tinget i så fall, och där är det han, såsom klagande och stämmande part, som har att bevisa att problemen beror på dig.

Så gör du ett korrekt jobb så ska du ha det på det torra sen. Då kan det nämligen inte tas fram några bevis för din försumlighet.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 feb 2018 09:25 #9 av Johan
okej, då är jag med electrum stort tack för dina svar!!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 feb 2018 09:29 #10 av Electrum
Är man lite orolig (man kan ju få vibbar), eller paranoid lagd så gör man lite anteckningar och tar gärna några bilder som sparas som bevis för vad man gjort och inte gjort.
Man kan ju anteckna vilken fasföljd som var innan arbetets start och vad man mätte upp efter, kanske få med det på bild på något vis också.


Jag har som vana att alltid göra lite anteckningar om vad jag gjort i appen som är kopplad till faktureringsprogrammet. Dock nästan aldrig så detaljerat som vilken fasföljd det är.
Eller tja, har jag rättat till en fasföljd, eller upptäckt något tokigt om det kanske det står något om det.

Men jag brukar skriva en del om vad jag gjort, särskilt om det kan komma att bli strid om något, t.ex. om något krånglat rejält så mycket tid gick åt.
Chefen brukar berömma mig för att jag är noga. Många kollegor brukar nöja sig med typ "Arbete enligt AO" eller "Monterat armaturer" , hur bra eller dåligt det än har gått.

Och i och med att jag alltid gör detta, så är detta juridisk hårdvaluta.
I en domstol kommer mina anteckningar ges ett väldigt högt bevisvärde iom att jag kan visa att jag generellt alltid antecknar vad jag gjort, och vad för problem som tillstött.
Nu hoppas jag givetvis att det aldrig ska komma till någon domstolsprocess, men om det skulle göra det så har vi materialet.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 feb 2018 09:44 #11 av Johan
det är smart av dig att du för anteckningar , utvecklingen kommer gå åt det hållet tror jag att man måste ha sitt på det torra för att slippa eftergifter.

även om allt är korrekt och riktigt så kan dina anteckningar vara skillnaden mot flera obetalda timmar för dig eller din chef mot en envis kund. (vissa backar direkt om de ser att där finns lite uppföljning från utfört arbete.)

jag lämnade den rena elinst. branschen för snart 10 år sedan och har sysslat mot större anläggningar men då jag tycker att jag tappar så mkt från sin gamla vana så vill jag påbörja det så smått igen. enda skillnaden nu från innan är att jag är aukt. A nu så mer hjärnspöken istället för att enbart jobba och göra så bra jobb man bara kan.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 feb 2018 10:05 #12 av Jonas
Du får inte ha din mätartavla på grannens tomt utan ett servitut. Men det är din kunds problem att lösa.

En flytt av skåpet 40meter och skarva kabeln? Ute på landet dessutom?

Blir spänningsfallet för stort så är risken att du åker dit oavsett friskrivningar. Mig veterligen så går det inte att dra en för klen kabel och friskriva sig från ansvar för det.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 feb 2018 11:28 #13 av Johan
nej det är ett mög såna jobb , det som är bra är dock att kunden sagt fel till mig och att grannens kabel kommer att kortas med 40m istället dvs slipper skarva denne om vi är försiktiga i backen och på så vis kommer nätbolaget få förlänga sin serviskabel istället för kund och granne.

men jag har inte tackat ja till jobbet ännu ändå. ( någonstans måste man släppa jobb med som ger en huvudbry , för i 99,9% av fallen så går allt som det ska men när det strular det är då man får magont, och huvudbry är oftast inget man får betalt för så jag gör som electrum säger , låter kunden dra bollen och sen när de vet mer exakt så är jag med i snacket igen för att inte spilla mer telefontid och funderingar

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.081 sekunder