fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Kabellängd lågvoltsinstallationer
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Kabellängd lågvoltsinstallationer

Kabellängd lågvoltsinstallationer 24 feb 2018 12:32 #1

Hur gör ni när ni dimensionerar kabelarea och längd från lågvolts järnkärnetrafos? Tänkte på utlösningsvillkor och spänningsfall. Skall trafotillverkaren tillhandahålla detta?
Eller kan man räkna på detta i elvis?

Skall göra en styrinstallation i en stor lokal med mängder av reglercentraler, ställdon och spjällmotorer som skall förses med 24V.

Re: Kabellängd lågvoltsinstallationer 24 feb 2018 13:08 #2

• Bo Siltberg
  • ( Moderator )
  • Moderator
Ohms lag och säkringars utlösningskarakteristik är desamma vid 24 V, det är inga konstigheter. Pga den lägre spänningen och den högre strömmen får man räkna med att man behöver upp i area ganska mycket, beroende på längd och belastning. Så beroende på ev kortslutningsskydd i transformator, en säkring som löser för kortslutning längst bort i kabeln. För spänningsfall gäller som sagt vanliga formeln ∆U = I * 2*L * p/A där p kan sättas till 0.0183.

Re: Kabellängd lågvoltsinstallationer 24 feb 2018 13:29 #3

• Electrum
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
En bra början är alla kolla vilken lägsta spänning som ansluten 24V utrustning är godkänd för.
"Varde ljus"
1 Mosebok 1:3

Re: Kabellängd lågvoltsinstallationer 24 feb 2018 13:39 #4

• Electrum
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
Som exempel hade jag funderingar på 70m kabellängd till ett par sådana här brandspjäll
www.belimo.se/wp-content/uploads/2014/11/1100061.pdf

Och enligt databladet drar det 5W max (­­ca 0,2A) och klarar spänning på 19,2V AC.

Så det var ju snabbt konstaterat att vi klarade oss med 1,5mm2 kabel.
"Varde ljus"
Följande användare (n) sa tack: Bo Siltberg

Re: Kabellängd lågvoltsinstallationer 08 mar 2018 11:46 #5

Tack för bra svar!
Använder mig av tufvassons transformatorer 230/24V.
Det sitter ett inbygt överlastskydd på primärsidan. Jag antar att detta inte duger som kortslutningsskydd på sekundärsidan vid en eventuell kortslutning i kabeln? Tänker jag rätt om jag sätter snabba dvärgbrytare 4A med B karaktäristik på sekundärsidan och isåfall måste dom vara 2-poliga? Är det speciella för 24V eller använder man vanliga för 230V?

Re: Kabellängd lågvoltsinstallationer 08 mar 2018 15:43 #6

Det blir utmärkt med 4 A dvärgbrytare. Jag ser ingen anledning att de skulle behöva vara tvåpoliga. Standardtyper duger utmärkt för 24 V AC.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Re: Kabellängd lågvoltsinstallationer 08 mar 2018 19:48 #7

• Electrum
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
Ja precis, utlösningsvillkoret blir ofta en svårighet i klenspänningsinstallationer.

Med långa ledningar blir vanliga lösningar på säkringar osäkra.

I ett projekt jag var med och caddade fram alla 24V och 230V försörjningar i så använde vi en elektronisk säkring för 24 volten, bara för att vara säker på att det skulle fungera och inte tidigt behöva kräva in information om all placering av utrustning och kabellängder etc.
Denna säkring var ju förvisso rejält dyr, men hela projektets budget vara 3 siffrigt antal miljoner, så säkringar för en 5-10 tusen märktes inte, typ.
Denna phoneix valde vi, bryter direkt och exakt vid märkström, behöver bara passera någon mA överström så klipper det.
www.phoenixcontact.com/online/portal/us?...emdetail:pid=2800925
"Varde ljus"
Senast redigerad: 08 mar 2018 19:48 av Electrum.

Re: Kabellängd lågvoltsinstallationer 08 mar 2018 21:48 #8

Den var dock för 24VDC?

Brukar själv använda Wagos elektroniska säkringar vid 24VDC. Mycket smidiga, inställbara med flera kanaler, larmutgång etc. Kostar några hundralappar
El & styrkonstruktör
Senast redigerad: 08 mar 2018 21:49 av Rikard Ågren.
  • Sida:
  • 1
Tid för att skapa sida: 0.31 sekunder
Senaste foruminlägg

Mer ämnen »

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa