fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Kunden önskar ifyllt gruppschema ( befintlig anläggning )
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Kunden önskar ifyllt gruppschema ( befintlig anläggning )

Kunden önskar ifyllt gruppschema ( befintlig anläggning ) 21 feb 2018 17:12 #1

• Johan
  • ( Användare )
  • NU ONLINE
  • Färsking
Använder ni er av ngn ledningssökare eller ni går runt och spänningsprovar uttag och lamputtag osv en och en?

jag har en kund som vill ha lite mer uppmärkt i sin anläggning och denne kunden vet jag inte har så mkt pengar över och jag har tackat nej länge för jag anser att med tanke på hur resten av elen ser ut hos denne så är detta det minsta personen behöver lägga pengar på.

jag har aldrig själv använt en lednings(kabel)sökare mer än att sökt efter HSP i mark men antar att man skulle kunna gå runt med en sån och "toucha" uttag och ev utanpå doslock för att se vilka grupper som försörjer vad?

även för ev felsökning i framtiden vid isolationstest och man inte vill öppna upp alla doslock ute hos kunden i onödan?

jag är kanske helt fel ute men i mitt huvud låter det som en möjlighet?
låt säga du har dåliga mätvärden på en grupp och kan på så vis enkelt och snabbt avklara de kopplingsdosorna i anläggningen som du ser direkt?

Re: Kunden önskar ifyllt gruppschema ( befintlig anläggning ) 21 feb 2018 17:34 #2

Re: Kunden önskar ifyllt gruppschema ( befintlig anläggning ) 21 feb 2018 22:26 #3

• Patrik Hedlund
  • ( Moderator )
  • NU ONLINE
  • Moderator
  • Serviceelektriker
När jag ska göra ett centralbyte brukar jag alltid skruva ur en propp i taget och kontrollera vad som blir spänningslöst. Brukar då endast använda spänningsprovare och gå runt och mäta i några uttag osv, tända/släcka lampor, slå på diskmaskin m.m.

Då när man vet vart allt går till kan man fördela jämnt över faserna och olika JFB plus skriva en komplett gruppförteckning.

//Patrik
https://www.pixeltopic.com/image/qejprgvbtnkfml/

Serviceelektriker som sysslar med service och olika slags renoveringar och nybyggnationer hos främst privatpersoner. Både direkt mot kund och genom mindre byggfirmor.

Re: Kunden önskar ifyllt gruppschema ( befintlig anläggning ) 21 feb 2018 23:17 #4

• Johan
  • ( Användare )
  • NU ONLINE
  • Färsking
jag har alltid kört på ditt sätt Patrik , men det måste kunna effektiviseras tänker jag =)

det står mellan spårhunden eller suretrace tänker jag , dock är jag fortfarande intresserad av folks erfarenheter från de som nyttjar sökare eller är kanske bara jag som inbillar mig att det fungerar fint =)

Re: Kunden önskar ifyllt gruppschema ( befintlig anläggning ) 22 feb 2018 06:32 #5

• Electrum
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
Nu har jag inte testat med någon ledningssökare, så jag sitter inte med tillräcklig information för att avgöra om det är bra eller inte.
Själv knallar jag runt med en phasen-penna, och det går ju som regel inte att hitta var ledningarna går i väggarna, och dosor är lite halvchans att man kan identifiera om de tillhör gruppen.
Så där skulle kanske en ledningssökare göra nytta.

Men jag tror inte den gör tillräckligt med nytta för att köpa in någon för just detta behovet, kanske inte ens att ta upp från bilen.
Men nåja, beror ju mycket på hur stor, komplicerad och ostrukturerad elanläggning man ska reda ut.

Själv brukar jag slå av allt, utom den grupp som jag ska hitta (om jag får, om det går).
Först går jag runt och slår igång precis allt som går att ha igång utan problem.
Sen av med alla grupper utom en, som jag då letar efter vad den försörjer.

Är det en någorlunda logiskt uppbyggd anläggning brukar det inte vara så svårt att gissa och sen snabbt undersöka vad som täcks inom gruppen när man väl funnit en eller två strömsatta apparater/uttag.

Har kunden dåligt med pengar så skulle jag försöka få denne att göra detta själv, och hellre betala mig för någon liten förbättring av elen istället.
"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Re: Kunden önskar ifyllt gruppschema ( befintlig anläggning ) 22 feb 2018 07:59 #6

• Johan
  • ( Användare )
  • NU ONLINE
  • Färsking
det är ju när det kommer till anläggningar där hemmapulare och mindre erfarna elektriker varit innan jag tänker att en sökare hade varit ngt .

och kanske för att klara av ett jobb ensam som egentligen hade varit lättare att vara 2? en som rycker/tjoar i sladdarna/rören och en som lyssnar kanske slipper det m.h.a en sökare
när där kan vara draget huller om buller och även satt undertak över takdosor eller liknande.
jag ska klura lite till för är ändå 6000kr cirkus som ska ut men hade kanske kunnat hjälpa många kunder med mindre uppsprätta doslock och dylikt
Senast redigerad: 22 feb 2018 08:00 av Johan.

Re: Kunden önskar ifyllt gruppschema ( befintlig anläggning ) 22 feb 2018 09:17 #7

• Jonas
  • ( Användare )
  • Junior
  • Projektering, cad, m.m.
Inte behöver du rycka i ledningarna för att skriva en gruppförteckning?

Räcker väl med att som Patrik med flera skrev att skruva i säkringarna en och en och undersöka vilka uttag och apparater som blir spänningssatta. Oftast så finns det ju en viss logik i uppbyggnaden och du får en gruppförteckning som stämmer bra mot verkligheten.

Skulle något uttag eller annat avvika från gruppförteckningen så är får det väl vara så, blir ett förbehåll du får framföra till kund innan. Ändå bättre än ingen förteckning alls och den undersökningen borde inte ta så lång tid.

Re: Kunden önskar ifyllt gruppschema ( befintlig anläggning ) 22 feb 2018 11:06 #8

• Johan
  • ( Användare )
  • NU ONLINE
  • Färsking
Jonas , jag tänkte givetvis på ryckandet vid felsökning på isolationsfel som jag skrivit om lite högre upp.
men det är rätt och riktigt att man inte behöver rycka i dosor för att skriva gruppförteckning

jag vill undvika öppna doslock i onödan vid felsökning ( har tackat nej till en villa på 450m2 där elen skulle dras om då kunden utförde all målning och tapetsering och snickeri innan jag hade dragit om trådarna ) det retade mig när jag öppnade de första doslocken och svart spindelväv trillade ner på vita nymålade väven.

hade jag haft svårt att få täckning på dagarna så hade jag tagit jobbet men nu avstod jag av rent principiella skäl då jag påtalat för kunden redan innan att det blir mkt struligare att dra om trådarna efteråt. kunden lyssnade inte och jag tog inte jobbet heller.

Re: Kunden önskar ifyllt gruppschema ( befintlig anläggning ) 26 feb 2018 10:47 #9

• Jonas
  • ( Användare )
  • Junior
  • Projektering, cad, m.m.
Det kan nog vara klokt att avstå sådana jobb. Slippa en massa onödigt tjafs efteråt. Spelar ingen roll hur mycket man varnar det kommer ändå heta att man "kunde ha varit mer försiktig".
  • Sida:
  • 1
Tid för att skapa sida: 0.30 sekunder
Senaste foruminlägg

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa